Jump to content

Ankervinsj montering på Tresfjord 28

myrisa

Recommended Posts

Hei,

Takker for all hjelp jeg har fått så langt med båten fra dere. Det er til kjempenytte for meg/oss!

Jeg har montert ankervinjen, det ble en 1000W Inside Ilas til slutt. Problemet er at ankeret kommer til å subbe ned i under fart slik som jeg har montert den. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre med dette. Kanskje dere har noen tips?

Jeg har lagt med bilde av utvendig montering så kan dere se hvordan dette er gjort.

p1060344.jpg

p1060345.jpg

Hei,

Det stemmer at badeplattformen er montert vel lavt. Jeg tenkte ikke så langt som til ankervinsj den gangen da jeg fikk den montert. :-( Jeg tenkte at det kom til å bli praktisk å ha denne lavt montert i.f.m. bading fra båten....

> Hva med å bygge opp beslaget som er skrudd fast i plattformen med en 2" trekloss?

Når det gjelder 2" trekloss så har jeg være inne på den tanken, men jeg er redd for at det kommer til å se rart ut. I tillegg så må vel denne trekkes en del ut slik at ankervingene ikke kommer i konflikt med kanten på plattformen.

Vet dere om det finnes ankeruller som vippes opp når ankeret når plattformen?

/ Geir Arne

Helt individuelt. En i båtforeninga har en Elwaro 30 med samme problem. Der laget ankeret en sprut som gikk rett inn i hullet der tau/kjetting kommer ut. Dette medførte masse vann inn i båten før han oppdaget det. Løsningen hans ble en massiv teak-kloss som han monterte under braketten. Klossen var en 7-8 cm høy og ga nødvendig klaring til vannet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da er båten på vannet. Ankeret subber godt nedi under fart, men det ser greit ut, så jeg tror ikke jeg gjør noe med dette i første omgang. Det spruter litt, men det er ikke værre enn at jeg slår meg til ro med det. Jeg har tenkt å montere flaps på båten til neste år, og antar at dette vil hjelpe på.

En annen ting som jeg ble overrasket over er at båten ble mer baktung med ankervinsjen montert (+ en ny varmtvannstank på 28L), så jeg må nok få meg litt ballast i baugen for å kompensere litt.

• 3 år senere...

Jeg har også en Tresfjord 28 med ila ankervinsj. Den er (var) montert i akterenden innvendig. For noen uker tilbake røk brakketen innvendig som vinsjen sitter i. Resultat brudd i akterspeilet.Denne erfaringen gjør at jeg ønsker en annen montering av vinsjen. Dere som har lagt ut biler i denne tråden. Er det mulig med noen bilder/info som viser innfestning av vinsjen deres? Tips om montering mottaes med takk

Mer hvordan dere fester vinsjen innvendig. På min "skute" var det benyttet en braket i 5mm alu formet som en triangel (18x18x18cm)

Denne var så skrudd rett på akterspeilet med 4 gjennomgående bolter. Dette ble for "spett" viste det seg. Vinsjen har dratt løs braketten av skroget. Ønsker en mer sikker montereing. Bilder på lignende båt med vinsje som er innvendig montert. Eller bør jeg montere den ute??

Har du skadet selve akterspeilet? Har du bilder? Jeg merket at akterspeilet vibrerte litt og virket litt mykt, men jeg hadde aldri noen problemer med det. Hvordan gikk det i stykker? Satt ankeret fast eller var det mye vind?

Jeg har solgt Tresfjorden, men jeg har noen bilder liggende.

p8040008.jpg

Her ser du monteringen innvendig. En trekloss som er formet som båten for å fordele kraften.

p8040007.jpg

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...