Jump to content

Hvorfor står alle som kjører RIB?

Krimart

Recommended Posts

Les avsnittet til Dr. Johan Ullman om BIOMECHANICS AND INJURY RISKS så skjønner du.

Jeg snakker om flatt vann. MEN- jeg innbildte meg at vitsen med en RIB var at de skulle være bedre en tradisjonell dyp v-bunn i litt røff sjø, stemmer ikke det? Må innrømme at jeg alltid sett på RIB'ene som sjøens SUV'er: Dyr og dårlig til det meste, men først og fremst en motesak. Jeg tar sikkert feil, har aldri prøvd en selv. :wink: Spøk til side: jeg forstår to av egenskapene fendring mot en skuteside og stabilitet ved MOB redning, dykking mm.

Charter-båter som tar betalende gjester ut på en slik "knekkenbeiner-tur" og raser avsted i 60-70 knop, med 2 x 250hk påhengsmotor på hekken! :rolleyes: Hva er vitsen?

Slik kjørestil (som man ser på bildet under) er for de mest egoistiske og hensysnløse (hjernetomme?) av oss. Ikke særlig solidarisk med resten av menneskeheten nå i denne miljø-katastofe-tid og på en klode som har tendenser til fevertokter - for å oppnå HVA? Vektløshet?

Så kan man gjerne, med all slags logiske argumenter, forsvare at RIB-eiere og alle ombord absolut MÅ stå p.g.a. disse enorme kreftene som belaster ryggen - men det er jo my enklere å slakke av på farten!

Whats the rush? It's not warm enough for you on our planet?

Mine 2 cent..... :tongue:

Vitsen er vel at det gir et adrenalin-kick for de betalende passasjerene. Er det da passasjerene eller utleierne som er "de mest egoistiske og hensysnløse (hjernetomme?)" av oss?

Hva er det som plager deg med kjørestilen på bildet? Var det du som var kameramann og syntes RIB'en kom for nært? I såfall skjønner jeg..

Det virker som alle som bedriver en form for motorsport er hensynsløse, egoistiske idioter i dine øyne. Kanskje du selv kan være med å redde miljøet ved å bytte ut diesel-motoren din med seil?

Jeg kunne selv aldri tenke meg å kjøpe og eie en RIB, men skulle gjerne vært med på en rå kjøretur a'la den på bildet. Så lenge de holder seg i åpent farvann, og tar hensyn til annen trafikk på sjøen, synes jeg folk må få gjøre akkurat hva de vil.

:cheers:

Vitsen er vel at det gir et adrenalin-kick for de betalende passasjerene...

Såpass har jeg også forstått - men i en tid hvor man helst skal la være å bruke bilen unødig, kutte ned på charter-turer til syden, og ellers prøve å bidra til at ikke kloden vår får hetetokter, så overlater jeg til deg å avgjøre om ikke adrenalin-kicket kommer til å få litt vondt bismak...

Det er jo selvfølgelig utleieren jeg sikter til ang. egoisme - han / hun forurenser "litt ekstra" for egen vinnings skyld og for at noen få skal ha seg et kick - men det er jo ikke forbudt for betalende passasjerer å gå litt inni seg selv og tenke over hva de er med på...

...og når du først drar inn dieselmotoren min - den er på 16-18 hester (!!!) - så har jeg fremdeles god samvittighet i forhold til alle de som har 100+ HK bakpå...

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

adrenalin-kicket kommer til å få litt vondt bismak...

Har ingen vansker med å følge en slik tankegang.

At slik aktivitet kan pågå, viser kun at bensin og dieselprisene ikke er høye nok enda.

Jeg har en Twin Otter fra fallskjermklubben over hodet en to-tre ganger om dagen. I helgene oftere. Tar av, stiger på maks pådrag til makshøyde, og lander igjen. Jeg har lurt på hvor lenge de bør få holde på med det.

men det er jo ikke forbudt for betalende passasjerer å gå litt inni seg selv og tenke over hva de er med på..

man kan heller ikke forvente at disse passasjeren skal kunne vite at de i de aller fleste tilfellene faktisk sitter på en rib med en høyst ukvalifisert båtfører.

En av disse event-firmaene skryter på hjemmsidene sine at deres båtførere har både båtførerkurs og førstehjelpskurs. :eek:

Et annen firma er sågar medlem i "Redning Tjenesten", hva det nå måtte være er for noe? :lol:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

...At slik aktivitet kan pågå, viser kun at bensin og dieselprisene ikke er høye nok enda.

Enten dét, eller så har vi kommet dithen (hvis f. eks. bensin / diesel ville kostet 30,- / literen) at selvsentrert egoisme har blitt det dominerende trekk i menneskeheten's natur, at man nærmest betaler hva-som-helst bare for egen "morro's skyld" (fordi det vil alltid være mennesker som vil ha råd til å betale, uansett kostnader) uten å ofre konsekvensene en tanke .

Et slags "Drit i Norge - lenge leve Toten" - syndom...?

Herved ber jeg om unskyld til alle våre medlemmer fra Toten for ovenstående uttrykk - det er ikke personlig ment. Jeg gjentar kun et nokså betegnende uttrykk som jeg engang har hørt.

:seeya:

Edit: Paradoksalt nok så åpnet jeg ABC-Nyheter akkurat nå og ser at en av overskriftene der er...- Nordpolen kan bli isfri i sommer Lurer på om isbjørnen får seg et adrenalin-kick?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Er det feil å stå i båten nå... :confused:

Se på alle de gamle åpne snekkene som tøffer rundt (dessverre færre og færre). Det står man jo gjerne bak og holder i rorkulten. Med litt sidesjø og rulling er det mye bedre å stå synes nå jeg. Har en drøm om en eller annen gang å lage meg en åpen motorbåt med midtkonsoll, og da skal jeg selvsagt stå... :yesnod:

Det var da veldig til nedrakking på andres båter og adferd i denne tråden. La folk kose seg på den måten og med den båten de selv finner best, så lenge det ikke går ut over andre :seeya:

Så da skal vi stå til en vær tid alle med planende båter? :flag:

Er nettopp kommet tilbake fra helgetur til Farsund. Gikk Farsund-Kristiansand på ca. 3 timer i ettermiddag. SELVSAGT står jeg. Det er mange fordeler med dette. Bedre utsikt og dermed bedre sikkerhet, kunne fjære i knærne ved overraskende bølger, samt at det er herlig å få vind i håret.

Sitte og styre? NEI TAKK!

...og når du først drar inn dieselmotoren min - den er på 16-18 hester (!!!) - så har jeg fremdeles god samvittighet i forhold til alle de som har 100+ HK bakpå...

:o)

Ok, så var det kanskje litt søkt å dra en liten snekkemotor inn her, men i løpet av den tiden jeg har fulgt med på dette forumet har jeg sett lite kritikk mot de som kjører andre typer båter med store motorer ( f.eks trålere/trawlere :diving: ) Disse forurenser vel lufta like mye som en stor påhengsmotor. Jeg unner eierne av slike båter å kose seg på sjøen, like mye som jeg unner RIB-brukere det samme. Hver sin smak..

Det var da veldig til nedrakking på andres båter og adferd i denne tråden. La folk kose seg på den måten og med den båten de selv finner best,

Beklager, var ikke meningen å rakke ned, men jeg synes likevel det ser komisk ut når et flak kommer i 40 -50knop over flatt vann og det står en klynge personer midt på båten. Selv står jeg selvfølgelig også ved behov, når jeg trenger oversikt, eller kjører planende båt i bølger. Det jeg synes er pussig er at ALLE som fører RIB konsekvent står , så jeg lurte på om det var noe spesielt ved dene båttypen som gjøre det umulig å sitte.

man kan heller ikke forvente at disse passasjeren skal kunne vite at de i de aller fleste tilfellene faktisk sitter på en rib med en høyst ukvalifisert båtfører.

En av disse event-firmaene skryter på hjemmsidene sine at deres båtførere har både båtførerkurs og førstehjelpskurs. :eek:

Jeg undres. Hva er en høyst ukvalifisert båtfører?

Og hvorfor er båtfører- og føstehjelpskurs uheldig (:eek:) ? Jeg synes det er positivt.

I min RIB så sitter jeg 99% av tiden og reiser meg kanskje når jeg skal legge inntil brygger og slikt, evt i farvann hvor jeg titter etter ting under vann.

Står aldri i fart da det er meget lett og bli kastet over bord når man kjører hardt i sving eller sidesjø. Men har veldig god oversikt når jeg sitter selv i 50+ knop.

Har kjørt noe offshore racing, og sett mange som har stilt opp med jeepene sine hvor de har stått og badet i første sving. Steppede skrog er veldig lunefulle når de blir provosert. Like gøy hver gang.

Mye av grunnen til at folk står i RIB'en er jo at de er konstruert for at folk skal stå, min er konstruert for at folk skal sitte.

29mk2no3.jpg

Har en slik en med steppet skrog.

Livet er for kort for sightsing.

Bakdelen med å sitte i en RIB er først og fremst at du har dårligere sikt forover. De skal heller ikke mange dråpene til på vindskjermen før sikten blir svært redusert. Vet ikke hvordan det er med RIB til privat bruk, men de vi bruker som MOB båter har kun to sitteplasser bak fører, og det kan bli litt intimt å sitte slik om det ikke er behov for det. Enkleste løsningen for passasjerer er da å stå ved siden av, eller foran fører. Ellers går det utmerket å sitte og kjøre er RIB. Blir det for mye slag, er det bare å slakke av på gassen.

Førstehjelpskurs er jo positivt, men jeg hadde virkelig ventet noe bedre enn båtførerkurs for en profesjonell båtfører, minimum D5L.

Hva lærer man om praktisk kjøreteknikk i hastigheter over 50 knop på D5L kurset? Krever helt andre egenskaper enn å kunne lese en bok og navigere i 7 knop enn å kunne føre en båt i 60 knop utaskjærs.

Er enig at det er mange ukvalifiserte førere rundt om i disse charter firmaene, men det er også mange veldig gode førere rundt om, vanskelig og skille disse med en papirlapp fra et kurs.

OK, takk for svar, det er atså konstruksjonene som er slik. Mht. event-firmaene: jeg trodde det var krav til kompetanse for å føre et fartøy med betalende passasjerer? Mente at det var krav til Kystskipper / dekksoffiser klasse 5 uansett størrelse på båten?

Minimum D5L/Fritidsbåtskipper (max 12 passasjerer). Over 12 passasjerer gjelder min. D5.

+ IMO 60 (60 timers sikkerhetskurs)

+ Førstehjelpskurs 40 timers

+ VHF sertifikat

+ helseerklæring fra sjømannslege

Link til forskriften fra 2004

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Hva lærer man om praktisk kjøreteknikk i hastigheter over 50 knop på D5L kurset? Krever helt andre egenskaper enn å kunne lese en bok og navigere i 7 knop enn å kunne føre en båt i 60 knop utaskjærs.

Er enig at det er mange ukvalifiserte førere rundt om i disse charter firmaene, men det er også mange veldig gode førere rundt om, vanskelig og skille disse med en papirlapp fra et kurs.

Hva med et hurtigbåtkurs?

Den papirlappen du sikter til er vel et D5L-sertifikat?

(du trenger kun ca. 120 timers undervisning med 5 eksamener + 3 års brukstid eller praktisk utsjekk + en helseerklæring så er papirlappen din). :smiley:

Det var da veldig til nedrakking på andres båter og adferd i denne tråden. La folk kose seg på den måten og med den båten de selv finner best, så lenge det ikke går ut over andre :seeya:

Må si meg litt enig med Andy her. Selvfølgelig noen idioter i RIB også (som i de fleste andre båttyper)...

Foretrekker selv å sitte når jeg kjører fort og i bølger, men det er fordi jeg har et sete med bra sidestøtte og førerposisjon som ikke innbyr til stående kjøring under fart. Selv om det er bedre for ryggen.

Ser forresten mange skjærgårdsjeeper med førersofa på pidestall - høyt til værs, helst også uten noen form for armlener eller sidestøtte. Hadde ikke følt meg spesielt trygg i en sånn i litt dårlig vær...

Når det gjelder krav osv til båter og førere som befordrer passasjerer, så er jo det temmelig strengt. Mener å huske at det iallefall tidligere var lempeligere kompetanse/ fartøykrav da det kom inn under andre regler hvis man ikke skal "fra A til B" men bare fra "A og tilbake til A"

Noen som har mer opplysninger om dette?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Minimum D5L/Fritidsbåtskipper (max 12 passasjerer). Over 12 passasjerer gjelder min. D5.

+ IMO 60 (60 timers sikkerhetskurs)

+ Førstehjelpskurs 40 timers

+ VHF sertifikat

+ helseerklæring fra sjømannslege

Link til forskriften fra 2004

Mao. lovbrudd hvis man tar betalende passasjerer uten at fører har minst fortidsbåtskipper.

Ellers var jeg innom en båtbutikk og tittet litt på RIB'ene i dag. Det er tydligvis noen som ikke har sitte-seter en gang på styreposisjonen, så det forklarer jo litt. De var heller ikke så j*vlig dyre lenger som da de kom på markedet for noen år siden, så jeg tar tilbake SUV kommentaren.

Men: det er altså slik at en RIB gir det mye mer juling i litt bølger enn et vanlig skrog med V-bunn?

Mao. lovbrudd hvis man tar betalende passasjerer uten at fører har minst fortidsbåtskipper.

Ellers var jeg innom en båtbutikk og tittet litt på RIB'ene i dag. Det er tydligvis noen som ikke har sitte-seter en gang på styreposisjonen, så det forklarer jo litt. De var heller ikke så j*vlig dyre lenger som da de kom på markedet for noen år siden, så jeg tar tilbake SUV kommentaren.

Men: det er altså slik at en RIB gir det mye mer juling i litt bølger enn et vanlig skrog med V-bunn?

Du får ikke mere juling enn i andre båter, men du kan som regel kjøre en rib hardere da de ofte er konstruert for å kjøres hardt og fort i røft farvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...