Jump to content

Kjøpt NY ankervinsj, men fått en brukt en?

shark1

Recommended Posts

Endelig gjort det store innkjøpet, investerte i en Engbo midi ankervinsj på lørdag, planlagt montert i båten idag, men når jeg kommer hjem sent på kvelden for å sjekke ut godsakene blir jeg etterhvert veldig skuffet.

pakker ut av esken som er fylt med små isopor beskyttelse og finner vinsjen, legger merke til at det er en del riper og merker i den, men det kan jeg vel leve med tenker jeg, betjeningpanel, instruksjonsbok, pose med litt skruer, styringsenhet for vinsj dukker etterhvert opp i esken, men mangler da hovedsikring og hovedstrømbryer, blir litt mer mistenksom og sjekker uy litt bedre.

Ser på vinsjen at polskoen på minus kablen mangler helt, polsko på pluss kabel er helt tydelig montert før her ser det også ut som det har vært overslag av høy strøm da det er varme merker på den, stopp føleren ligger løst i esken med et solid avrtykk etter sett skruen som den festes med på vinsjen itilegg så er ledningendene på den helt fliset opp i kobber enden, helt tydelig vært montert før.

Ser også litt nærmere på vinsjfestene, der er det merker etter skiver i på festebraketten, også var det unormalt mye merker, riper og bruksspor på vinsjen.

Dette var meget irriterende lurer på hva jeg kan ha fått her, er det en reklamsjonsvinsj, demovinsj, defekt vinsj, eller en tidligere montert overbelastet vinsj????

Hva hadde dere gjort med denne saken, ferien skulle begynt idag, men heldigvis er jo været såpass at det går ann å utsette til imorgen da, denne vinsjen er jo kjøpt som en helt ny en hos en såkalt stor seriøs forhandler, nevner vel ingen navn før de har fått svare for seg.

Oppsummering av hva som var reart

orginal esken den lå i så noe sliten ut er også helt tydelig tapet igjen flere ganger, plusskabelsko har varmemerker på seg, endestoppføler er tydelig brukt, vinsjen er også tydelig vært montert før, resten av utsyret ser nytt .

skal ta noen bilder etterpå og legge inn her

Dette må da være en feil.

En del butikker selger jo med 30-dagers returrett. Da kan du typisk kjøpe varer som har vært hos kunden før og har blitt brukt. Men - da betaler du en nedsatt pris, får ellers helt vanlige garantibetingelser. Men i ditt tilfelle ser jo slitasjen eller ut som om det var en 3-års-returrett. Det kan ikke være riktig.

Dette er helt klart en reklamasjonssak, det burde ikke en gang være nødvendig å nevnte ordene kjøpsloven eller forbrukerrådet.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må bero på en misforståelse, men det kan selvsagt skje.

Dersom det er en seriøs forhandler bør de få sørge for å få sendt en vinsj fra Engo med ekspressbud direkte hjem til deg slik at du har den i løpet av morgendagen.

Et trumfkort du har er at du enda ikke har opplyst forhandlernavnet, så da kan de jo velge om de i morgen vil ha en stjerne i margen her på båtplassen for god service i forbindelse med reklamasjon, eller noe annet....

Har forøvrig hatt en Engbo vinsj selv i mange år, den fungerer utmerket og er svært driftsikker.

Lykke til !

Ja regner nok med at dette går i orden, men tror faktisk de bare hadde denne på lageret sitt, blir jo også ganske skuffet over at en seriøs butikk kan gjøre noe sånn da.
Svart (redigert)
Ja dette er dårlig. Antaglivis dårlig internkontroll av returnete varer, har de ikke fler, må de suplere de manglende delene, teste den og gi deg sterkt redusert pris :seeya:

Har vært i kontakt med butikken idag(søndag), jeg skrev en mail til de og de ringte meg opp og tok tak i saken med engang. Dette var visst en returnert vinsj som de trodde var i orden og stolte på kunden som ville ha en annen vinsj, de hadde desverre ikke flere på lager så de foreslo et prisavslag på den jeg hadde fått det er helt ok for meg så lenge den virker som den skal.

Mitt neste spørsmål blir da hva er et passende avslag på en sånn type vare???

prisen på vinsjen er ca 7900.- + fjernkontroll, anker, tau, ruller +++

Redigert av shark1 (see edit history)

Om du skulle kjøpt den samme vinsjen som brukt på finn.no, hva ville du da gitt?

Nytt er nytt og selv ubetydelig brukt gir fort et prisavslag på 30% synes nå jeg.

Spesielt siden dette er peanøtter for firmaet. Da er de kvitt en brukt vinsj uten at de taper penger.

Samtidig er du fornøyd selv om firmaet har gjort en tabbe og skapt litt bryderi for deg.

Redigert av Lotus (see edit history)
Svart (redigert)

Da er saken avgjort, fikk et prisavslag på 2200 kr og de sender meg de delene som manglet og fortsatt full garanti på vinsjen, må jo være greit det da :smiley:

Da kan jeg vel avsløre hvor jeg kjøpte den også, og det var Maritim på Slependen, masse ros og skryt til Øyvind på Maritim for rask behandlig og oppfølging selv på en Søndag.

da håper vi på at godværet kommer tilbake snart så det går ann å være på sjøen igjen, takker for alle innspill her på forumet.

God Sommer til alle sammen.

Kenneth

Redigert av shark1 (see edit history)
Da er saken avgjort, fikk et prisavslag på 2200 kr og de sender meg de delene som manglet og fortsatt full garanti på vinsjen, må jo være greit det da :smiley:

Dette må vel være bra da? To båtlapper tilgjengelig til andre nødvendigheter.

Skulle ikke forundre meg om avslaget ligger igjen i kassen til Maritim uansett :lol: :lol: :lol:

Godt jobbet av deg og honnør til Maritim for rask behandling. :smiley:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Joda kunne sikkert fått den litt billigere hvis jeg hadde slått meg litt "vrang", men syns det er greit å få sånne saker raskt og enkelt ut av verden, maritim var også kjappe med å finne en løsning her.

Alt i alt blir vel alle fornøyde, og 2 båtlapper rikere ja som kanskje kan investeres i noe annet fint, på sparekontoen har de jo ingen nytte :smiley::smiley:

Hvilket påslag har butikker på denne type utstyr? 2-gangen?

I tilfelle har de fortsatt tjent en tusing på å selge den til deg.

Jeg hadde nok lagt meg på 1/2 pris, men det er jo litt sent nå...

Fortjenesten på slike produkter er ikke i nærheten av det mange BP-medlemmer fantaserer om! På småvinsjer og baugpropeller, er det veldig sjeldent at forhandler sitter igjen med mer enn maks 20%. I utgangspunktet ligger fortjenesten noe høyere på veil. priser, men mange av forhandlerne presser så hardt på pris at spørsmålet stort sett er hvor mye under veil. pris de selger varene sine for. Vet ikke om noen som selger produkter til veil.pris lenger. For større produkter er det ikke uvanlig med helt ned i 10-15% på enkelte produkter. En prisreduksjn på 2200 kr betyr at forhandler ikke har tjent en eneste krone på produktet og sitter igjen med 5 års reklamasjonsansvar. Det er lenge for et slikt produkt, men maritim er en seriøs butikk og vil helt klart gjøre det de kan for at kunden skal bli fornøyd i slike saker. Synes forhandleren taklet dette veldig godt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...