«Sjøbris» Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 (redigert) Som tidligere nevnt er Skorgenesen solgt. Vi skal nå ha en seilbåt. Slik jeg ser for meg at vi kommer til å bruke båten, er at vi fortsetter der vi sluttet. Liggende i uthavn, mens vi flytter oss etter vinden, for til slutt til å ende opp som seilere. At vi drar ut når det er vind, i stedet for å finne le. Hvor lang tid denne prosessen vil ta, vet jeg ikke. Det er ting jeg lurer på: De fleste båter i vår prisklasse (opp til 300 000) har rorkult i stedet for ratt. Hva er fordelen/ulempen med det? Nesten ingen av de aktuelle båtene har ankervinsj, de har ankerline på rull. Hvorfor? Det er forskjellige kjøler, langkjølet, midt i mellom, og vanlig. Har det noe å si for en amatør? Vi har allerede tittet på flere, og til onsdagen skal vi ut på prøvetur, og også få båten tatt opp for inspeksjon under. Hvordan ser vi om skroggjennomføringene er bra? Er det noen tips om annet vi bør være spesielt på vakt for? På forhånd takk for hjelpen Redigert 6.Juli.2008 av Skorgenes 1964 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 -Med rorkult reagerer båten raskere og du har mer følelese med endringer på trim, vind etc. Men det er noe herk å styre med når du går for motor, da båten blir veldig følsom for endringer. Men det er dertil bedre når en skal legge til pga rask reaksjon. -Det er vel oftest pga at det er gamle båter i denne prisklassen som ikke har dette fabrikkmontert, og det er også gjerne fordi det er dårlig batterikapasitet ombord og ikke minst må det stort sett lades på landstrøm pga lite bruk av motor. -Jo kortere kjølen er jo raskere reagerer den ved finmanøvrering. -Skroggjennomføringer er som oftest ikke byttet på mange båter. Det beste hvis en ikke vet når eller om disse er byttet på en 20-30 år gammel båt er å få den på land å byttet de. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Sånn i utgangspunktet. Kort finnekjøl i bly, seildrev og rorkult. Kort blykjøl er så godt som vedlikeholdsfri og demper støtet den gang du finner fast grunn. Og manøvrering i havn blir svært mye enklere. Seildrev er en svært god metode for å isolere støy fra motor. Og siden den sitter lenger fremme, får du nesten ingen "propwalk". Rorkulten er enkel, effektiv og sikker. Du kjenner med en gang om noe er galt. Og den tar ingen plass i sittebrønnen i havn. Skal du ha ett ratt med samme feedback og sikkerhet må du over på trekkstangstyring. Og det er fryktelig dyrt. Og tar mye plass både over og under dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Å være i markedet i dag på jakt etter seilbåt er glimrende , har du tak på 300 000.- så kan du sikkert se på båter avertert til 350 + og faktisk får kjøpt båt med bud på 300. Comfortina 32 f.eks er en knallbra båt og de finnes http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Jeg ville sett nærmere på denne. FInner du en båt med seildrev så slipper du mye støy og vibrasjoner , blykjøl har som mulligan sier fordeler over en jernkjøl og rorkult gir fordeler som bedre plass i cocpit i havn samt at du fortere lærer å seile bra da du får en mye bedre rørfølelse og kjenne rortrykk osv. Ankervinsj bak er det vel ikke så mange som har da de fleste gjerne begtnner uten og med en ankarolina og innser at det ikke er verdt kronene å montere vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Comfortina 32 f.eks er en knallbra båt Joda, kanskje det Enzo. Men det er mye seil på den. Og den er heller ikke helt ukomplisert å seile. Ville ikke valgt en sånn en uten seilerfaring. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Jeg var veldig skeptisk til rorkult selv før jeg kjøpte seilbåt, ville helst ha rattstyring. Men det ble rorkult og det har jeg nå bare positive erfaringer. At det er ubehaglig å styre når en går for motor stemmer men jeg pleier stort sett alltid å meg autopilot så det merker jeg ingenting til. Andre fordeler er som nevnt mye bedre plass i cocpit, enklere og billigere autopilot, bedre å manøvrere i havn. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 En annen fordel med rorkult er at autopilot til disse er billigere :-) Hvis det ikke er montert fra før da... Det er ganske fint med autopilot når en går for motor og ikke trenger å tenke på hvor mye strøm det er tilgjengelig Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Joda, kanskje det Enzo.Men det er mye seil på den. Og den er heller ikke helt ukomplisert å seile. Ville ikke valgt en sånn en uten seilerfaring. Nåh , den er vel ikke direkte overrigget og den er vel ikke så vanskelig å seile heller , skulle jeg valgt en båt i den prisklassen så ville det vært førstevalget. Uten seilerfaring så velges det båter som er mye vanskeligere å seile av mange mennesker (for store båter med for spinkelt deksutstyr som gjør handlingen vanskelig å få optimal) , comfortinaen er etter min mening uproblematisk men kanskje jeg tar feil En annen fordel med rorkult er at autopilot til disse er billigere :-) Hvis det ikke er montert fra før da... Sålenge man velger en slik enkel armpilot for selge kulten , men velger man en skikkelig pilot for montering direkte på rorakslingen så koster den det samme som til en rattstyrt båt Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Jeg var veldig skeptisk til rorkult selv før jeg kjøpte seilbåt, ville helst ha rattstyring. Men det ble rorkult og det har jeg nå bare positive erfaringer. At det er ubehaglig å styre når en går for motor stemmer men jeg pleier stort sett alltid å meg autopilot så det merker jeg ingenting til.Andre fordeler er som nevnt mye bedre plass i cocpit, enklere og billigere autopilot, bedre å manøvrere i havn. Helt enig med deg. Og jeg har også en autopilot, men denne var ødelagt på funksjonen med kompasskurs (fluxgate). Men den virket på vindror, og derfor bygget jeg den litt om så nå sitter jeg med en liten boks med 2 trykknapper. En for styrbord og vise versa..... Dette funker glimrende og jeg har 3 meter kabel og kan derfor bevege meg rundt i cockpit med den. Og båten er med dette innkoplet meget retningsstabil Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Joda, kanskje det Enzo.Men det er mye seil på den. Og den er heller ikke helt ukomplisert å seile. Ville ikke valgt en sånn en uten seilerfaring. Jeg kjøpte min Comfortina uten annen seilerfaring en et seilkurs og har ikke merket at båten er spesielt vanskelig å seile. Mye seil, ja vel, men da er det jo bare å reve. Seiler også ofte med bare genovaen og enklere enn det for det jo ikke blitt. Lensetaklene har jeg ikke montert så da er ikke de i veien heller. Flere som sa at det ikke var noen nybegynnerbåt men jeg så på det på en litt annen måte. I dag kjøper noen folk uten båterfaring ny 40 fots seilbåt så hvorfor skulle ikke jeg som har hatt motorbåt i mange år kunne klare en 32 fots seilbåt med litt ekstra seil på. Har absolutt ingen problemer med å anbefale Comfortina 32 som førstegangsseilbåt til personer som har litt båterfaring fra før. Det eneste som er viktig er å ikke sette for mye seil i begynnelsen. Jeg har ikke angret en dag på mitt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Hot Johnsen Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Skal ikke lage noen diskusjon om vilke båt som er best, men Fenix er også en glimrende båt å begynne med. Den er lett å seile, trimme og i det hele tatt en båt å lære seiling med. Og så er det mer plass i den enn de utvendige målene skulle tilsi. Men min får du ikke kjøpt.... Sitér dette innlegget Link to post
«Sjøbris» Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Favorittlisten min inneholder pr.i dag: Beason, Forgus, div. Albin, Seawolf, Dehler, C&C 30E og en Player 311. Felles for disse er pris ca. under 300K, at de har rullefokk og at de er bygget etter 1980. Seilene er ikke så gamle. Utover dette er det mer uviktige ting vi ser på. Lang sofa som kapteinen skal slange seg på, ovn til varme rundstykker på morgenen. Dette hadde jeg aldri hørt om, før jeg leste om det på BP. Det er plass til flere overnattingsgjester, og septiktank. (Åtte år med do-turer i fjæra holder lenge). Det er varmeapparat og helst badestige. Siden vi er dårlige forretningsmenn, hadde vi tenkt å selge billig (gjort), og kjøpe dyrt. At vi kan se på dyrere båter, for deretter å by vår sum hadde vi ikke vurdert til nå. Imidlertid må vi ta opp lån uansett, og kan vi finne en passende båt til mindre enn 300K så er det helt greit. Comfortinan ser veldig fin ut, Enzo. Hvis vi ikke handler til onsdagen, blir det en tur til Kragerø. Jeg er veldig, veldig glad for alle svar og kommentarer Redigert 6.Juli.2008 av Skorgenes 1964 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hvis vi ikke handler til onsdagen, blir det en tur til Kragerø. Dette så jo bra ut til båt å være. Hadde en Albin selv og var veldig fornøyd (familie på fire) med den og den slet vi ut. Lykke til. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Fikk også veldig sansen for den Comfortinaen som Enzo viser til, ikke minst at den har hatt kun en eier (!) og at motoren er fra 2000. Ser ellers velutstyrt, velholdt og oppdatert ut. Konklusjonen i Seilas/Båtliv test av denne i 1983 var; Alt i alt vil vi si oss meget godt fornød med Comfortinaen. Den inngir tillit og er solid bygget. Seiler brukbart gjør den også, pluss at den er lett å håndtere og har god og fornuftig plass under dekk. Og som Enzo skriver så sørger man for å reve tidlig og være litt konservativ til man lærer båten bedre å kjenne. Man kunne i sin tid også få båten med selvslående fokk (hvilket jeg har stor sans for siden det gjør båten enkel/enklere å håndtere som ikke minst Hanse har gjort til et varemerke) så vil tro det er forholdsvis enkelt å gjøre noe med dette. Selger skal ha 350 og du har 300' å bruke på båt. Vil ikke tro at selger blir fornærmet om du forteller ham at du er interessert i båten, men at det beste du kan strekke deg til er 300' (ditt budsjett/maks ramme) og så får selger si ja, tja eller nei, etter eget valg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Forgus, div. Albin, Seawolf, Dehler, C&C 30E og en Player 311. Forgus av den årsklassen er nok gode båter dog er de nok mer motorseiler om jeg ikke tar feil. Dehler under 300 000.- da er det vel ikke en 34 ? vi har hatt Dehler 343Nova fra 1988 og det er en knallbra båt, tipper den rundt 30fot også er bra men den er garantert ikke mer lettseilt enn Comfortina vi snakket om ovenfor her Player 311 har vi også hatt , det kan være veldig greie båter men husk at de er levert halvfabrikata og det kan dermed være veldig varierende kvalitet fra båt til båt. Redigert 6.Juli.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 selvslående fokk Ingen suksess. Masta står litt for langt bak på båten, hvilket den ikke er alene om, så den må ha mer seilplan forover. Men det går greit å seile den alene med genoa. Man må bare lære seg teknikken. Ikke misforstå mine innlegg over. Det er en grei båt med fin planløsning. Den relativt store bredden og den tunge kjølen gjør at den tilgir det meste. Den går også overraskende tørt når det blåser litt. Men det er mye tauverk når man seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Men det er mye tauverk når man seiler. Med, eller uten lensetakler? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 To ting å se etter på Comfortinaen. Roret sprekker i forkant. Begynner øverst, og sprer seg nedover. Må fikses, men det er lett å fikse. Innerlineren kan løsne ved grunnstøting. Se etter lamineringer nedi benker hvor ingen laminering skal være. Innerlineren er originalt limt til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Rorkult gir mer direkte rorfølelse,og mange ragattabåter, til og med Open 60 , foretrekker rorkult. Ulempen er at det kan være tungt å holde i, ved motorgange og særlig hvis du har litt ubalanse i seilene (på den annen side får du også direkte signal om uballansen). Ankervinsj er selvsagt mest poulær for større båter med større og tyngre anker. velger du ankorlina vil jeg anbefale en daumann (lodd som fires ned på ankerlinen). Langkjølede båter er mer retningsstabile og ligger gjerne litt tyngre/stabilt i store bølger, men er til gjengjeld tregere og håpløse å bakke med. Kortkjølede er gjerne litt raskere og kvikkere, letter å bakke med men vil være noe mer "vilter" i store bølger. Med mindre du skal på langtur vil jeg anbefale en moderne kortkjølet båt, men ikke de mest ekstreme. Skroggjennomføringene må dere selvsagt inspisere for korrosjon + tilstand til slangeklemmer, slanger, ventiler etc. på innsiden og fra utsiden. Messing kan utsettes for både spenningskorrosjon og avsinking. Hvis mesisngen ser OK ut, ikke mye irr etc. (og den ikke er nettopp byttet) er det trolig OK. Annet å være på vakt for er vel først og fremst om motoren er saltvanskjølt og eventuell osmose/plastpest. Saltvanskjølte motorer har begrenset levetid, og i så fall bør du legge inn noen kroner for fremtidig motorbytte i potten. (Kan fort bli rundt 100 000). Osmose/plastpest er vanninntrengning i plastskrog. Det kan sees som små blærer i plasten ved inspeksjon på land, man kan være skjult av bunnstoff. Spør selger om han er kjent med om det er noe. Det er noen båter fra 70-80-tallet som har klart seg helt uten, mange er ubetydelig angrepet, mens andre har vært veldig uheldig og må gjennom en meget dyr restaurering. Dette er jo mye omtalt på forumet, søk på dette og bli vis. Ellers ville jeg sjekke kjølen, kjølbolter etc. og rundt rorlager for evenuelle sprekker etc. som kan tyde på grunnstøting, tetting rundt vinduer etc. er også et svakt punkt på flere eldre båter. Redigert 6.Juli.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hvis vi ikke handler til onsdagen, blir det en tur til Kragerø.Jeg er veldig, veldig glad for alle svar og kommentarer Hei, Jeg anbefaler ikke albin delta'en. Det er en av de mindre vellykede albin-modellene. Den er veldig rank når det blåser litt. Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=13733100 ? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sir Limmerick Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Hva med denne,syntes den har bra med utstyr til en bra pris. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Har du vurdert (og kanskje forkastet ) seilskøytene? Anbefales på det varmeste fra mitt hold. God plass for små og store ombord, både ute og inne, skikkelig solide båter. Grei å manøvrere, kan legges bi hvis noe skjer, stabil i sjøen, masse fordeler, men selvfølgelig ikke av de hurtige i svak vind. Ved vind der andre begynner å reve, da begynner disse å seile skikkelig og vise hva de er god for. Vi hadde ikke hatt seil/trebåt før vi kjøpte vår, og vi koser oss glugg forderva ombord. Kikker nå og da etter en litt større modell av samme type, men har ingen hast. Skal ikke si at vi ALDRI kommer til å ha noe annet, men foreløpig er det kun denne sorten som er aktuell for oss pga gode erfaringer/opplevelser. I tillegg hadde også vår en del større reparasjoner som måtte tas, men det har bare øket fornøyelsen etterhvert som resultatet viser igjen Denne synes jeg kan være verdt å se litt nærmere på: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
«Sjøbris» Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Selger skal ha 350 og du har 300' å bruke på båt. Vil ikke tro at selger blir fornærmet om du forteller ham at du er interessert i båten, men at det beste du kan strekke deg til er 300' (ditt budsjett/maks ramme) og så får selger si ja, tja eller nei, etter eget valg. Jeg har sendt slik e-post til selger. Imidlertid kommer vi til kjøpe til onsdag, dersom alt viser seg å være greit. sawadee: denne er på lista mi Skjælø: Vi har hatt trebåt, og nå vil vi prøve plastikk. Den du foreslår er MEGET vakker. Ingen tvil. Det er nesten litt sann at jeg skulle ønske jeg hadde lyst på den. Men, ikke. Så er den vi har mest i kikkerten slik dere advarer mot: Saltvannskjølt motor, rank, mindre vellykket Båten kan ikke taes opp til onsdagen, fordi kranføreren er på ferie. Bør vi lage noe forbehold i evt. kontrakt? Vi liker båten fordi den er holdt veldig godt i stand. Den har diger plass i forhold til Skorgenesen. Den kan seile, og vi kan bo der i tre uker i slengen. Motoren er ferskvannskjørt hver høst, anodene i motor er byttet om de trengs eller ei. Alt ettermontert er pent installert, ingen løse ledninger og slanger som stikker ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Her er et utdrag fra "Guruen" Curt Celins bok "500 segelbåtar i test": Konstruktionen duger, men inte mer. Enkellaminat i skroget, sprutat med stringers som forstyvning, men de är små och bara klistradem inte laminerade och ger inte önskad stadga. Skotten er bultade mot taket. En rationell byggmetod med vridstyvheten minskar i båten. Kölen er väl nedbyggd och bör tåla en grunnstøtning. Däcket är mjukt - dålig uppstyvat. Seglingsegenskaparna är båda bra och dåliga. Delta har tung, trevlig gång, verkar göra hygglig fart och käns lett och fin på rodret. Men båten er for vek, bär sina segel däligt och är alldeles för lett i kölen. Et rev behøvs förvånansvärt tidigt och Delta har inte samma driv som andra båtar i klassen... ... Delta er en parantes i klassen och i Albinflottan i synerhet" + rymlig inredning, akterhytt - Vek, liten motor, snålt hopsatt Virker som båten kan være en hyggelig familiebåt så lenge man ikke forventer den påkostede svenske kvaliteten som mange snakker om.. Inredningen får en del skryt i omtalen. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Fra Seilbåtkatalogen; Albins håp med Albin Delta var å styrke sitt rykte om at de bygget raske familiebåter. Men båten var i IOR-sammenheng allerede gammeldags da den kom. Den var tung, hadde dpe linjer og var for vek når det begynte å blåse opp. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.