Jump to content

Tanker rundt vår forestående konvertering fra trebåt til seilbåt

«Sjøbris»

Recommended Posts

Om man kategoriserer en båt som Veik da den ble testet så er det ikke sikkert den er veik sammenlignet med dagens båter , på 80tallets båter så kunne man ofte bære full seilføring et et stykke over 10m.sek , i dag så kan du prøve det samme med en standard tuppervare turbåt og du ville ønsket at du revet for 3-4m.sek siden. Den var kanskje vek dengang de skrev testen men det er altså slett ikke sikkert den i realiteten er så ille.

Les Seilas når de tester en båt og den kaster roret i 7m.sek og de skriver at den er balansert og fin men bør reves da og da (nevner ikke ordet veik) , kanskje fordi båtselgeren kjøper annonser hos de eller at kravene har endret seg , hvem vet.

Novaen så forresten slett ikke gæærn ut.

Redigert av Enzo (see edit history)

Albin Nova er en fantastisk båt. Vi kjøpte vår i fjor våres og kan ikke få fullrost den nok. Vi er en familie på 4 - 2 voksne og en 11 åring og 15 åring og vi storkoser oss i båten og den er akkurat passe stor. Den Novaen som ligger på finn som du henviser til har også ny motor. På vår er det orginal Yanmar 2 GM 15 hk fra 81. Den fungerer helt utmerket, men skulle jeg byttet ville jeg valgt litt større motor. Bytte av motor ligger i prisleie 65.000 til 100.000. Byttet propell i år til 3 bladet Volvo folde og det ble en helt ny positiv opplevelse.

Siden den har rorkult får du masse plass i cockpit. At det er ubehagelig å styre på motor med rorkult har jeg ikke noe opplevelse av.

Vi bruker vår Nova både til tur og regatta. Den er herlig å seile og er rolig i bevegelsene selv om det blåser litt. Ikke noe særlig problem å seile den med fullt storseil og 110% fokk i 10-12 ms. Forøvrig er det en båt med muligheter for å få litt fart på: Blur i Two Star :wink:

Novaen kan du egentlig "stæsje" som du vil i henhold til ambisjonsnivået ditt dersom du skal seile regatta, samtidig som du får en herlig turbåt, for en ikke alt for stiv pris.

Er det noe du lurer på ang Nova ikke nøl med å sende meg en IM så kan du ringe meg hvis du vil.

Forøvrig kan jeg henvise til den svenske nettsiden til Novaklubben: Novaforbundet der står det masse interesant om Novaen. Samt den norske Novaklubben: Novaklubben

Det ble forøvrig forlangt 375000 for den jeg kjøpte og jeg "prutet" og fikk tilslaget på 300000 :yesnod: så det er mulig. Og båten hadde det meste jeg ønsket meg: Autopilot, GPS, Kartplotter, Vindmåler, logg, dybde, VHF, Varmer, nyere komplett seilgarderobe i regatta kvalitet, forholdsvis nye puter, gammel, men velholdt motor, dynema tauverk, generelt meget godt vedlikeholdt.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Det skal ikke være lett heller. :confused:

…Vackra typiska Peter Norlin linjer!! Har topptestats av pressen i hela norden!...

...Har neggats av Kurt Gelin. Läste hans omdömen och var helt oförstående varpå jag köpte min Delta efter att ha jämfört med Alpha, Nova och Maxi 909...

…Mycket bra båt i sin klass. Snygga linjer, seglar bra, bra och rymlig sittbrunn...

...Framförallt lita inte på Curt Gelins av någon anledning mycket negativa inställning till Deltan…

…Curt Gelin måste haft en dålig dag då han testade Delta, en del av hans kommentarer är rena sakfell tex så klagar han "synlig plast" där min och ett antal andra Deltor jag inspekterar har teakllister. Denna lilla motorn klagas det ofta på trots att flertalet Deltor har den stora. osv, seglingskänslan är förvisso subjektiv men med min bakgrund som jolleseglare är den helt rätt. ( jag kan tänka mig att den som är uppvuxen med tydligt lovigiriga och "tröga" båtar kan ha annan åsikt Curt G kanske kommer därifrån?)…

..Jag är kanonnöjd med båten! …Den duktiga besättningen som jag hade med mig och normalt seglar Maxi Racer var mycket förvånad över balansen och känslan…

…Undrar vad det var för båt Curt Gehlin testade?

:wflag:

Vel, lett skal det ikke være.

Vi var på seiltur i Oslofjorden. Det er ingenting galt med denne båten.

Eieren har stelt den med nennsom og dyktig hånd.

Kapteinen har ikke tvil i sin sjel, han vil ha denne.

Det er bare de litt negative hintene jeg har fått her inne, da.

Så i morgen har vi avtale om å titte på Novaen. Den er 100 000 kr dyrere enn den andre :sweat:

Deretter blir avgjørelsen tatt. :smash:

:diving:

Når du får tittet på Novaen tipper jeg du er solgt :-), og som en tidligere her nevnt de med blå stripe ("nyere") modellene er ikke ofte til salgs.

I tilleg er akterkabinen lukket, slik er det ikke på vår (81 mod.).

Lykke til om det måtte bli den eller den båten. Spennende å høre hva valget falt på :-)

Mvh

Stitch

Albin Nova

Det ble Albin Delta.

Det var 100 000 mer + ingen rullefokk på Nova.

Jeg har også funnet en annen side der Delta-eiere har lagt inn sine erfaringer.

Det er vel bare jeg som leser alt sammen, men det står blant annet:

... Curt Gelins negativa kommentarer stämmer därmed inte på den punkten, och hans övriga kommentarer delar jag inte heller.(jag köpte båten efter att ha läst 300 segelbåtar i test)...

Takk for hjelpen og følget alle sammen. Nå blir det vel til å sende en IM til moderator for å bytte navnet mitt her inne.

:sailing:

Du kan lese om seiling til øyet blir stort og vått, men praksis er alltid best å starte med. Da har du noen knagger å henge teorien på. Det beste er å få med en som kan seiling, ut eit par timer. Personen lærer deg hva du må passe på. Eks.vis faren med jibbing, hvordan det utføres, og få prøvd det i praksis. hvordan man slår osv. Etter dette blir teorien mye mer interessant og nyttig. Lykke til.

Takk skal du ha, Sun Flyer, jawik og alle :cheers:

Boken «Seiling» av Steve Sleight ligger her. Jeg er sikker på at du har rett, jm, og at den kommer til å bli tatt frem oftere etter at vi har fått prøvd litt.

Båten skal hentes til uken, men nå lurer jeg litt på hva jeg gjør HER, når båten ligger DER! :tongue:

UTÅLMODIIIIIG :lol:

Redigert av Skorgenes 1964 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...