Jump to content

Volvo Penta MD 7 A, Sjøvannkjølt blir for varm


Hilmar 2

Recommended Posts

I går kveld ringte telefonen om at min fetters Nidelv 22 med en Volvo Penta MD 7 a Var for varm.

Temperatur lampen lyste og man kunne ikke ta på den.

Og han ble slept hjem.

Det kom helt normalt med kjølevann i eksosen.

Noen som kan ha en formening om hva dette kan komme av :tongue:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

Tips nr 1: Termostathuset er rustet innvendig slik at bypasshullet er blitt for stort. Lukk opp og se etter. Hullet skal være ca 5 mm hvis det er tilsvarende som min MD5B.

Tips nr 2: Kjølekanalene rundt sylinderene er tette, slik at kjølevannet ikke får gjort jobben sin. Sjekk ved å åpne dreneringspluggen. Hvis det ikke renner ut vann, er det tett.

Tips nr 3: Defekt termostat. Sjekkes som nevnt ovenfor ved å legge termostaten i en gryte med vann og varme opp.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...