Jump to content

Volvo Penta MD 7 A, Sjøvannkjølt blir for varm


Hilmar 2

Recommended Posts

I går kveld ringte telefonen om at min fetters Nidelv 22 med en Volvo Penta MD 7 a Var for varm.

Temperatur lampen lyste og man kunne ikke ta på den.

Og han ble slept hjem.

Det kom helt normalt med kjølevann i eksosen.

Noen som kan ha en formening om hva dette kan komme av :tongue:

Edited by Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post

Sjekket litt i en instruksjonsbok jeg fant på nettet. Motoren har termostat, og om den ikke åpner vil ikke vannet gå igjennom motoren men bare ut i eksosen. Skru ut denne og test den i en gryte på kjøkkenet! :wink: (Bare pass på at husmoren ikke finner det ut.. :lol: )

Edited by Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Tips nr 1: Termostathuset er rustet innvendig slik at bypasshullet er blitt for stort. Lukk opp og se etter. Hullet skal være ca 5 mm hvis det er tilsvarende som min MD5B.

Tips nr 2: Kjølekanalene rundt sylinderene er tette, slik at kjølevannet ikke får gjort jobben sin. Sjekk ved å åpne dreneringspluggen. Hvis det ikke renner ut vann, er det tett.

Tips nr 3: Defekt termostat. Sjekkes som nevnt ovenfor ved å legge termostaten i en gryte med vann og varme opp.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
  • 4 years later...

Jeg har det samme, og har tatt ut eksosmanifolden og kjørt gnennom trykkluft. Det hjalp en stund, men nå er det like tett. Systemrens er visst det saliggjørende. Det koster maks 300 kroner og er relativt enkelt å gjøre.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...