Hilmar 2 Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 (redigert) I går kveld ringte telefonen om at min fetters Nidelv 22 med en Volvo Penta MD 7 a Var for varm. Temperatur lampen lyste og man kunne ikke ta på den. Og han ble slept hjem. Det kom helt normalt med kjølevann i eksosen. Noen som kan ha en formening om hva dette kan komme av Redigert 6.Juli.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Kan det være at motoren er ferskvannskjølt og at det er tett i kanalene? Mens eksosen er sjøvannskjølt? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Nej den er sjøvannskjølt. Men vet ikke om det er noen termostat på den. Det er en 13 hester. 2 cyl. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sleipner93 Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Sjekket litt i en instruksjonsbok jeg fant på nettet. Motoren har termostat, og om den ikke åpner vil ikke vannet gå igjennom motoren men bare ut i eksosen. Skru ut denne og test den i en gryte på kjøkkenet! (Bare pass på at husmoren ikke finner det ut.. ) Redigert 6.Juli.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 ja Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
La Digue Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Tips nr 1: Termostathuset er rustet innvendig slik at bypasshullet er blitt for stort. Lukk opp og se etter. Hullet skal være ca 5 mm hvis det er tilsvarende som min MD5B. Tips nr 2: Kjølekanalene rundt sylinderene er tette, slik at kjølevannet ikke får gjort jobben sin. Sjekk ved å åpne dreneringspluggen. Hvis det ikke renner ut vann, er det tett. Tips nr 3: Defekt termostat. Sjekkes som nevnt ovenfor ved å legge termostaten i en gryte med vann og varme opp. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Bull Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Jeg har det samme, og har tatt ut eksosmanifolden og kjørt gnennom trykkluft. Det hjalp en stund, men nå er det like tett. Systemrens er visst det saliggjørende. Det koster maks 300 kroner og er relativt enkelt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.