Jump to content

Volvo Penta MD 7 A, Sjøvannkjølt blir for varm

Hilmar 2

Recommended Posts

I går kveld ringte telefonen om at min fetters Nidelv 22 med en Volvo Penta MD 7 a Var for varm.

Temperatur lampen lyste og man kunne ikke ta på den.

Og han ble slept hjem.

Det kom helt normalt med kjølevann i eksosen.

Noen som kan ha en formening om hva dette kan komme av :tongue:

Edited by Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

Sjekket litt i en instruksjonsbok jeg fant på nettet. Motoren har termostat, og om den ikke åpner vil ikke vannet gå igjennom motoren men bare ut i eksosen. Skru ut denne og test den i en gryte på kjøkkenet! :wink: (Bare pass på at husmoren ikke finner det ut.. :lol: )

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Tips nr 1: Termostathuset er rustet innvendig slik at bypasshullet er blitt for stort. Lukk opp og se etter. Hullet skal være ca 5 mm hvis det er tilsvarende som min MD5B.

Tips nr 2: Kjølekanalene rundt sylinderene er tette, slik at kjølevannet ikke får gjort jobben sin. Sjekk ved å åpne dreneringspluggen. Hvis det ikke renner ut vann, er det tett.

Tips nr 3: Defekt termostat. Sjekkes som nevnt ovenfor ved å legge termostaten i en gryte med vann og varme opp.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

• 4 years later...

Jeg har det samme, og har tatt ut eksosmanifolden og kjørt gnennom trykkluft. Det hjalp en stund, men nå er det like tett. Systemrens er visst det saliggjørende. Det koster maks 300 kroner og er relativt enkelt å gjøre.