Jump to content

Hvordan blåse opp fendere med innvendige ventiler?


daghb

Recommended Posts

Sikkert kurant spørsmål å svare på: jeg har kjøpt noen fendere fra Maritim men fikk meg en overraskelse når jeg skulle blåse dem opp - ingenting av det jeg har av ventiladaptere passer til slike innvendige ventiler. Har søkt på forumet men jeg er visst den eneste som sliter med dette - så jeg regner med at det er noe jeg har oversett :headbang:

 

Noen som kan hjelpe? Hva trenger jeg - finnes det noen adaptere for f.eks. vanlige bilventil-pumper?

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

Litt interessant tema. Jeg har brukt renblåsingspistol fra Biltema på de fleste fendrene jeg har blåst opp.

 

15192_l.jpg

 

 

Et tema som diskuteres er om man skal smøre tettenippelen med silikon før den skrues i. Jeg gjorde dette for en del år siden. Men de siste 5-6 årene har jeg ikke brukt silikon. Blåste senest opp tre fenere med renblåsingspistolen for et par dager siden. Setter bare på fendertrekk og kraftig "tau". Dermed blir det verken gnissing eller mye arbeid med rengjøring av fendrene. Lurt å ha godt med fendere, helst både kulefendere og vanlige fendere. Jeg har også i sommer sett endel båter som er "underdimensjonert" med fendere.

Link to post
Share on other sites

Mange blåser opp fenderne med for høyt lufttrykk.

Hvis man fyller luft uten trykkmåler, fylles fenderen til den har fått sin naturlige fasong.

Et lett trykk med en finger skal kunne presses inn ca. 1cm.

Har du måler, skal trykket være ca. 0,15-0,20 bar.

En riktig fylt fender skal heller være "bløt" enn "hard".

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eller det enkleste i verden - stopp på en bensinstasjon og press tuten for lufttrykk i dekket over ventilen på fenderen. Nei - det blir ikke tett, men så mye trykk som kommer ut trenger dette heller ikke passe - du blåser opp fenderen fullt og helt. Har prøvd dette både på maritim og biltema fenderene mine - og det funker. 20 sekunder og full fender

Link to post
Share on other sites

eller det enkleste i verden - stopp på en bensinstasjon og press tuten for lufttrykk i dekket over ventilen på fenderen.

 

Stemte som bare juling. Blåste opp seks fendere på 3-4 minutter - å få ventilen opp med lufttrykket fungerte glimrende, bare å passe på at det ble noenlunde tett rundt kontaktpunktet. Litt spytt framst på pistolen så ble det enda enklere og tettere. Takk for hjelp!

- Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T
- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker

Første båter:
- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16

Link to post
Share on other sites

En riktig fylt fender skal heller være "bløt" enn "hard".

 

Stemmer det, men hadde folk gjort det hadde ikke Scanmarine osv hatt jobb. :lol::lol::lol:

 

Har nettopp fått meg rett størrelse til båten.

Mine fikk ikke engang naturligfasong. Fikk tips fra John Dahle Shippshandel om å klemme dem sammen med knærne. Da skal det være et godt mellomrom når de klemmes sammen. Men alikevel bløte. Og fasongen kommer etter hvert som fendrene får "satt seg".

 

PS: Brukte spissen til ball pumpe til å pumpe dem opp.

Redigert av Bützfleth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...