Jump to content

Batterilader og tæring


Nautofil

Recommended Posts

Enkelt og greit, men det fører til at mye av toppladingen skjer med vedlikeholdsladespenning. Det er også helt greit, men det tar nødvendigvis noe lenger tid.

...nå undrer jeg meg litt.

Snakker vi om ladning da kan det jo vel bare være snakk om 100%.

 

Toppladingen skjer ved hjelp av -tilpasset- ladeslutt-spenningen.

Hvis laderen går over til vedlikeholdslading rett etter at ladesluttspenningen ble oppnådd, da er batteriene ikke ladet med 100%.

Husk også at det finnes forskjellige type batterier som har streng behov for både

riktig ladesluttspenning og passe tid som den spenningen skal stå på batteriet.

 

Derfor snakker vi jo om utjevningslading => etter hovedladningen.

Bly-syre = ca. 1 til 3 timer

Gel = opp til 8 timer

AGM = opp til 24 timer.

 

Hvis en lader går over til vedlikeholdsladning allerede så snart batteriet oppnås ladesluttspenningen for første gang/minutt,

da er den fyllt opp med ikke mer enn maksimalt 90%.

Og dette går (påviselig) kraftig på batteriets levetid.

 

Ruller vi det hele opp en gang til, slik at folk som ikke vet om forskjell mellom lader og lader får en overblikk.

 

1-stegs ladere.

Den gir ladning med alt den har, men slutter ikke med verken -strøm- eller spenning etter at batteriene er fyllt.

Resultat.

-Enten er laderen fastinnstillt på noe verdi som ikke -kan- koke batterier (ofte 14,2 Volt), men da blir batteriene bare ladet med 80%.

= batteriet er dødsdømt pga. permanent sulfatering.

 

-Eller laderen er fastinnstillt på en spenning som batteriet trenger for å få topplading, men leverer både strøm og spenning i hele tida.

= batteriet er dødsdømt pga. senere over-oppvarming.

Så kan en slik lader ikke være tilkoblet i hele tida.

 

-----------------------------------------------------

2-stegs ladere.

Den lades med alt den ha og går over til vedlikeholdsladning rett etter at ladesluttspenningen ble oppnådd.

Ulempen er at den verken gir riktig kompensasjonsladning (se øverst mht. forskjellig tid) eller kan skifte tilbake til I.

= den lader som omtalt 1-stegslader og går bare ned for ikke å overlade batteriene.

-----------------------------------------------------

3-stegs ladere ("semi-intelligente") .

Den lades først med både høy strøm og konstant spenning.

Etter en stund, så snart batteriene ikke lengre kan ta imot strøm, leverer laderen nesten bare konstant spenning.

Med det unngås det at laderen produserer unødvendig mye varme på batteriene og er mest skånende for batteriene uansett vilken type det er.

 

Slike ladere kaller jeg "semi-intelligente" siden den enten kan justeres (manuelt) på (etter både batterityp og bruk) nødvendig kompensasjonsladnings-tid,

eller at den er fastinnstillt til en "så-cirka-middelverdt".

Begge deler er bedre enn å lade med "dumme" ladere, men kan feile uansett.

 

3-stegs ladere ("Intelligent").

Det samme som beskrevet før, bare med den (viktige) forskjellen at laderen ha et programm,

som tillater valg av en bestemmt type batteri, slik at batteriene få lading tilpasset på både

-riktig ladesluttspenning og

-gjennomsnittlig nødvendig tid.

 

Slike ladere kompenserer ladespenningen ofte også på temperatur, som er viktig og så sant man ønsker å lade nøyaktig.

 

Men et 3-stegs lader er enten betegnet feilaktig, eller mangler virkelig ett trinns til:

Og det er at laderen skal skifte tilbake på trinns nr. 1, som er IU-fasen etter at det fantes kraftig utladning en gang inni mellom.

Det er viktig for batteriene.

 

Hvis en slik lader ikke klarer å skønne det, men bare leverer konstant vedlikeholdspenning etter hovedladingsprosessen,

da sulfaterer batteriene relativt rask.

Bl. det finnes det også andre negative påvirkninger på batteriene, men dette holder allerede.

 

---------------------------------------

4-stegs ladere ("Intelligent")

Slike ladere gjør det samme som 3-stegs ladere, bare med den (for batteriets levetid) viktige forskjellen

at den hopper tilbake på første trinns så snart batterispenningen synker (også korttids) på et bestemmt nivå.

I så fall går laderen gjennom hele programmet en gang til slik at batteriet blir toppladet igjen.

 

-----------------------------------

4-trinns ladere, enda et klasses bedre.

Slike ladere tilbyr ofte noe funksjoner i tillegg.

To funksjoner som er viktig er automatisk desulfatering og betinget lading (avhengig variabler).

 

Desulfatering behøves bare lite forklaring.

Batterier sulfaterer også mens den er fulladet, dette kan ikke forhindres.

Desulfateringen er en prosess av å øke batteriets spenningen (bare Volt, ikke med strøm) som gjør nedbryting av blysulfater på batteriplatene.

Det er den samme prosessen som såkalte "batteri-refresher" bruker, altså å rense batteriplatene for ikke aktivt materiell.

 

Betinget ladning betyr at f.eks. laderen styrer på ladningen, slik at hele ladningsprosessen er tilpasset batteriets unikt behov.

I så fall tar laderen vare på både strøm- og spenningsmottakelighet, temperaturutviklinger og andre parametere og.

 

En slik lader klarer flest å holde lengst mulig liv i batteriene og økes ønsket (100%-)ladehastigheten meget

forhold til analoge ladere som (jaaa) gjerne lader med for mye strøm også ved ugunstige batteriforhold.

(Nei, jeg holder ikke noe foredrag om ønsket og uønsket parallelitet av spenning og strøm under bestemmte batteri-forhold.)

 

Til slutten er det heller ikke helt uaktuellt med å se på laderens styring, siden man ikke behøver å danne varme i steden for strøm i batteriene

selv om en liten del varme er ønskelig og.

Energiforbruk, mens ladningen, er et viktig poeng i dag og kan variere kraftig.

Derfor er det interessant med å sjekke laderens effektivitet, les måten av styring den tilbyr.

Hvis en da ser på forholdet mellom analog og switch mode, da er den forskjellen nesten gigantisk.

 

Man tenkte lenge at dette ikke kan toppes særlig, men det gikk vel uansett.

Ser man da på PFC-ladere da skal den type klare det gjennomsnittlig enda 30% billigere, men da vet jeg fortsatt lite om per i dag.

 

Og siden dere også diskuterer om det finnes en forskjell ang. ladehastighet mellom lader og lader:

Ja klart det, fra analog til programmstyrt kan det blir en forskjell av flere ganger rasker lading, man må bare definere noe forhold som kan sammenliknes.

Men hvor viktig at det er er vel mer avhengig av bruksmåten,

hvis man ser bort i fra at batteriene helst skulle etterlades rask for å stanse naturlig sulfateringen.

 

Da er vi vel alle enig om?

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Min lader har intet problem med parallell last. Den gir den strøm batteriet vil ha, inntil 20A.

Kobler jeg på kjøleskapet, gir den 17A. Intet problem med parallell last.

 

Senere i dag skal jeg ned i båten. Da skal jeg koble til diverse lamper og andre forbrukere og se hvor mye jeg kan klare å koble til før laderen går ut av vedlikeholdsmodus.

 

 

Er enig i det du sier, Jørg. Derfor har jeg selv en 3-stegs lader. Men Ladacs ladere er uansett slik at de går direkte over til vedlikeholdslading når batterispenningen har kommet opp i 14,4 volt. Batteriene er da ikke fullt oppladet som du sier, men det er nå sånn Ladac vil at det skal være.

Link to post

åh ja, parallell last glemter jeg å si noe om.

Da er det også viktig at en intelligent lader er kjapp nok for å skjønnne.

Men ofte er det også gjerne kablene fra laderen til batteriene som fororsaker noe problemer

og derfor er det viktig med tykke kabler slik at det ikke blir noe spenningsfall på vei til laderen.

Det gjelder spesiellt når man ha større forbrukere som suger på forbrukskretsen mens laderen ikke ha direkte sensledninger men senser via ladekablene.

 

Også med Sterling CED er det det samme: Gode kabler = ingen problemer.

Omvent hadde jeg kunder som ha undret seg om en treg 50A lader, som ha vært tilkoblet med 2x6m 10mm² :rolleyes:

 

Tja, og Ladac?

Jeg vet faktisk for lite om produktene dems, men har heller ikke utforsket det riktig.

Det er så mange tekniske data som gjør meg uinteressert allerede, vet du.

Men noe grunn har de sikkert at de bygger slik men ikke annerledes.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har en Ladac 30A lader med trafo fra 1998. Den pøser på med strøm til spenningen når 14,4v (målt via sensekabel direkte til batteriet) og når strømmen er godt redusert (ved 80% fullading), går den ned på spenningen til 13,6v. Da pulslader den, og pausen mellom hver puls blir lengre og lengre til det kun er en puls pr. sekund, slik sirka. Så i løpet av 10 - 20 timer er batteriet (flytende bly/syre) 100% oppladet. Dette er slik jeg husker det etter en håndtegnet skisse Paul hos Ladac tegnet opp for meg en gang jeg var innom fabrikken og hadde en lang prat med ham. Finner dessverre ikke skissen lenger. Med parallellast tilkoblet, øker bare pulsingen ved stort strømtrekk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, da det er i grunnen merkelig at ikke alle laderprodusenter lager 4.trinns ladere (maks intelligente) slik Jørg berkriver dem i fasit for lading av batterier litt lenger opp i denne tråden. Særlig vanskelig å lage slike programstyrte ladere er det jo ikke. Noen som tør gjette på årsaken til at ikke alle seriøse produsenter gjør det?

Kan det være at ikke alle er enige i fasiten til Jørg?

 

Ser f.eks at både ladac og f.eks Mascot har valgt andre "prorgam" i sine ladere enn Sterling. Er det pga av uvitenhet at de gjør det, eller er det flere veier til målet - et toppladet batteri og lang levetid på batteriene?

 

Jeg bare spør?..... .

 

Ellers er det også viktig at laderen er produsert for å vare (i båt), dvs kvalitet i komponenter og kapsling - det er nok de fleste enig i hvertfall :wink:

Link to post
Kan det være at ikke alle er enige i fasiten til Jørg?

Hvorfor skulle man?

Den ene liker det, en annen liker noe annet.

Viktig er bare at man blir fornøyd med det som man bestemmer seg for. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det finnes alltid flere veier, Olpi.

Men det du prøver å dikte inn er ikke det jeg sier, fordi jeg kan bare gjentar det som er up to date.

Og det gjør jeg, uansett om det finnes andre som holder fast på gamle visheter.

Kommer det noe update for meg, da er jeg med.

Kommer det ikke, da er vi tilbake på det som jeg skrev "lenger opp".

Og synes noen at man må overbevise meg om noe annet, vær så god.

Ørene mine er alltid åpne for alt tull som finnes på verden.

 

Think positiv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det finnes alltid flere veier, Olpi.

Men det du prøver å dikte inn er ikke det jeg sier, fordi jeg kan bare gjentar det som er up to date.

Og det gjør jeg, uansett om det finnes andre som holder fast på gamle visheter.

 

Jørg

 

Jeg prøver ikke dikte - jeg stiller bare spørsmål til det din lange avhandling. Jeg prøver bare å finne fakta om beste måte å lade batteriene. Beklager hvis du misforstår, men nå skjønner jeg at det som er "up to date" er det du lærer bort. Andre måter å lade på er gamle metoder som ikke er like bra/"up to date". Slik du ser det da.

Hvem bestemmer (har forsket seg til) hva som er "up to date" = riktig måte å lade på da? :wink:

 

En annen ting - du skriver at desulfatering gjør man ved å øke spenningen, ikke strøm. Betyr det at de ladere som pulser strømmen med fast lav spenning (13.7V) ikke har desulfateringsfunskjon? Vil batteeriene dø raskere da?

Slik som f.eks denne måten å lade på:

 

ladekurvetegning.jpg

 

 

Så fant jeg noe annet. Hvilke ladere f.eks Sønnak forhanlder: Sønnak tilbehør

De selger vel det som knekker batteriene fortest for da selger de mest batterier kanskje :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Jeg lærer ikke noe bort, Olpi, jeg både råder og monterer det som virker.

Ville ikke det vise virkning da hadde sikkkert jeg vært første mann som måtte forsvinne av markedet.

Men bort i mot det er det sånt at jeg liker tiden da båtene kommer på vann & i bruk.

Nå høster jeg det som jeg liker mest: En hagel av tilbakemeldinger om hvor fint dette tullet som jeg snakker om virker.

Og så lenge det virker kommer ikke jeg å forandre noe.

Da kan andre diskutere om bedre løsninger og forsøk så lenge de bare måtte ønske.

 

Og ja, den opprinnelige metoden av desulfatering består i å øke spenningen på platens overflate.

Å holde strøm på platene hjelper også litt til, men produserer mer varme.

På bildet ditt blir det antakeligvis bare lite varme, men økning av bade strøm og spenning på platene.

Jeg kan god tenke meg at også slik kan forebøye mot sulfatering, siden jeg antar at det blir noe vekselvirkning og.

Hvor effektivt at det er aner jeg ikke, det kan du sikkert fortelle noe om.

Ellers er pulsing med høyere frekvens ikke noe nytt, men blir opprinnelig gjort med spenning.

 

Men, gjør meg klokere.

Som sagt er også jeg åpent for ting som jeg ikke enda vet noe om.

 

Er du forresten på gang med å utforske meg?

Da må jeg vel skuffe deg litt, jeg er ikke noe professor men har bare litt praktisk erfaring.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jeg lærer ikke noe bort, Olpi, jeg både råder og monterer det som virker.

 

..................................

Er du forresten på gang med å utforske meg?

Da må jeg vel skuffe deg litt, jeg er ikke noe professor men har bare litt praktisk erfaring.

 

Absolutt ikke. Vil som nevnt bare prøve å finne ut beste måte å lade batteriene på. Når noe blir hevdet er riktig måte så synes jeg det ikke mer enn rett og rimlig at dette kan begrunnes. F.eks ut fra f.eks praktiske forsøk der man har samenliknet forskjellige ladere over tid. Jeg er også godt fornøyd med den 12 år gamle laderen jeg har nå, med untak av den er litt for liten til mitt nåværende bruksmønster. Det beviser derimot ikke at det ikke finnes ladere som er bedre. Det er er jeg rimlig sikker på at det er, men hvilket ladeforløp er best - det er det jeg ønsker kvalifisert svar på? Pr idag ser det ut som det ikke finnes noe fasitsvar siden produsentene velger forskjellige løsninger.

M.a.o. tror jeg at jeg ikke får noe svar som kan dokumeneteres godt nok. Da er det ingen vits å bruke mye mer tid på dette her.

Link to post

mmh, jeg synes ikke at det ikke er dokumentert.

Hvis man ser over alle tester og tendenser da er veien lysende klart,

selv om at det finnes noen (få) produsenter som bruker andre vei.

Slike finnes alltid.

 

Men hvis man ser på disse poeng som jeg har opptalt i innlegget lengre opp,

da er det relativt enkelt å forstå hva det er som er best for tiden.

Og, Olpi, hvis det ikke er det da ville jeg undre meg om hvorfor at uavhengige tester vises det samme om og om igjen

 

Det hele er jo også avhengig av det man ønsker, siden det finnes forskjellige krav og forutsettninger.

Også som Lotus sa før. På båten er alt annerledes, fordi vi trenger alt -rask-.

Og raskest mulig ladning er for tiden det som vi diskuterer om: Flertrinns nemelig, siden batteriteknologien tillater men også krever det faktisk.

Vi -må- ha fort og helst stadig ladning.

 

Omvent, og bare når man ha masse tid, kan man blir enig om at det er saktegående ladning som er best også mht. batteriets kemi.

Så er det bare.

Egentlig er begge to veier riktig, bare at det kommer an på behov og at begge to behov ikke kan forenes ved de forskjellige forholdene.

 

Da ønsker jeg en god natt så lenge.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Også da er jeg ikke enig med deg.

Jeg synes vel at det er lønnsomt å bruke tid på slike diskusjoner.

Bare at man ikke skulle forvente at alt blir satt på bare en løsning.

Da må man være litt fleksibel og.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvis du først sjekker hvilken ladespenning batteriene dine skal ha, så kan du velge lader ut fra dette. I og med at de automatiske laderne ofte blir brukt over lengre tid, så er det greit at float spenningen stemmer til batteritypen og i alle fall ikke er for høy.

Noen ladere kan da stilles om slik at åpne syre bly batterier kan lades i float med en spenning på ca 13,25-13,5 volt og andre batterier (VRLA) som da gjerne skal lades med for eks. 13,8 volt.

Slik som Lars beskriver virkemåten i laderen sin virker veldig riktig for meg, for tross alt fører for høy float ladespenning til gradvis gitterkorrosjon og plateekspansjon.

 

Dette er ikke så mye omtalt, men det er tydelige tegn på at de som har riktig floatspenning ofte også har batterier som lever lenge.

Link to post

Ok, Ole Petter. Forstår deg dithen at computerstyrt pulsing i floatperidoen er bedre enn en fast spenning slik min nåværende lader har. Hvis du kikker på skjemaet jeg har i et innlegg lenger opp så er altså den et godt ladeforløp såsant man kan justere spenningen til batteritypen. Det kan man på den aktuelle lader, men det må gjøre inne i boksen. Uansett betyr det ikke så mye siden denne justeringen kun trengs å gjøres ved bytte av batteritype.

 

Ok. litt mer kjøtt på beinet. Da er hadde det vi tillegg vært fint om de uavhengige testene av ladere som Jørg skriver om kan presenteres.

 

Nå er jeg off-line noen dager.... :cool:

Link to post

Små variasjoner i vedlikeholdsladespenningen for forskjellige ladere er jo bare nøye om man har tenkt å la laderen være tilkoblet over laaaang tid.

 

I båtverdenen får vel batteriene knapt mulighet til å komme dit før man plugger ut landstrømsladeren av bryggestrømanlegget og tusler videre.

Og ligger man flere dager, har man gjerne strømforbruk. Og ligger man i hjemmehavn, kobler vel de fleste av landstrømmen hvis de ikke skal bruke båten på en stund.

 

Er det noen som ser problemer her?

Link to post
Da er hadde det vi tillegg vært fint om de uavhengige testene av ladere som Jørg skriver om kan presenteres.

Kan jeg dessverre ikke fordi jeg samler ikke på testrapporter av de forskjellige båtblader.

Men siden det kunne være interessant for noen her skal jeg begynne med det fra nå.

...håper bare at dere skjønner tysk i så fall. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Yepp, Blue_Dragon.

Dette allsønndaglige "amen" på kirken er noe som er ikke så sikkert i forhold til det.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ok, Ole Petter. Forstår deg dithen at computerstyrt pulsing i floatperidoen er bedre enn en fast spenning slik min nåværende lader har.

Hei Olpi.

 

Du nevner computerstyrt pulsing, men jeg er i grunnen ikke så overbevist om at kun en form for regulering er det eneste rette for batteriene. Jeg har arbeidet med flere former for reguleringsteknikker, og hvis ingen andre har lagt merke til det, så er det kun Lars som har beskrevet noe som er i nærheten av å beskrive noe som ligner en intelligens i laderen.

 

Hvis man har en lader beregnet på åpne syre bly batterier med et fast setpunkt for float på 13,8 volt så er det lite som taler for at batteriene lades korrekt og at laderen bruker noe av intelligensen til å vedlikeholdslade batteriene.

 

Det virker til å være umulig også i denne tråden å få noen forklaring fra ”leverandører” på hvordan intelligensen i produktene gir noen fordeler av betydning. :wink:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Det virker til å være umulig også i denne tråden å få noen forklaring fra ”leverandører” på ....

Banker du da på døren min?

Jeg har sikkert ikke noe lyst på å gå på dypeste detalj, men hva er da ikke intelligent? (selv hvis man kunne sette opp enda flere parametere på en hver ladestyring.)

1. 4-trinns ladning, som sikkert ikke behøves noe diskusjon synes jeg.

2. forskjellige program som inneholder parametere for forskjellige type batterier.

3. tilpasning av aktuellt prosessen på både utgangssituasjonen og ladningens forløp i forhold til forandringer og.

4. laderen prøver å hente ut både maks. ladeeffektivitet og mulighet for maksimalt innlagring av energi.

4.1. derfor (til punkt 4) forandres laderen bite granne på ladeprosessen hver gang den går gjennom syklussene.

5. vedlikeholdsladning med konstant spenning.

6. automatisk desulfateringsmodus i alle 7 dager, som kan variere om ca. +/- 3 dager siden laderen bestemmer det selv ved hjelp av målinger.

 

Intelligent og intelligent.

Men vis meg et batteri som ikke ble bedre når den ikke satt tilkoblet en enda bedre ladere før, forutsatt at dette batteriet ikke er avdød allerede. :smiley:

 

Og til slutten: Pris.

Hva koster en lignende lader hos andre, ærlig talt?

 

Men, hvorfor begynner ikke dere å sammenlikne dette riktig, også ved hjelp av fakta om andre ladere.

Finnes det ingen som vet så mye om virkningen av laderne de selger, unntatt meg, ellers?

 

Ønsker en fin dag så lenge.

Jeg må nå ut en stund, ...for å montere en av disse dingsene som andre er så fornøyde med.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Synes nå sterling-laderen virket veldig så intelligent Jörg, men det gjør den jo ikke bedre enn andre ladere for mange ladere kan gjøre akkurat det samme.

Ctek-laderene som du ikke liker, reklamerer jo med å kunne gjøre masse intelligente saker under ladingen.

 

Det var nok en spøk fra Ole Petters side at Lars H.'s lader, som bare kan lade opp til spenningen blir 14,4 for så å gå over til vedlikeholdslading, var den mest intelligente av alle laderne.

Link to post

Hei.

Klart, jeg skjønter den.

Men siden vår kjære Ole Petter snakkte om leverandører syntes jeg at han baaare kunne mene meg.

Jeg er jo en av de få som uttaler seg her, selv om at det finnes andre leverandører og her på BP. :yesnod:

 

Men selvfølgelig er det riktig.

At en lader skifter til vedlikehold er minste trinns og det som er mest logisk uansett.

Ellers kan man jo kreve noe mer for pengene sine per i dag, siden det finnes mye utvalg.

 

Og ja, jeg inrømmer det helt ærlig: Jeg er komplett i mot C-Tec.

Jeg har mine (storsett persønlige) både grunn og erfaringer for det siden lenge.

Men før noen kommer på den ideen: Jeg anser C-Tec heller ikke som konkurranseprodukt i mot noe. (husk at ikke heter "Sterling").

Det finnes en hel rekke flere produsenter før jeg i det minste ville anbefale produkter fra C-Tec.

Men en hver kan og må jo bestemme seg på hvilken reklametrikks en ønsker å gå på.

Så får man det betaler for, og så blir det også fremtidig.

 

Og da kommer vi til dette poenget som er jo mest avgjørende. Prisen for det vi ønsker.

Sterling er da for min skyld øverst i det man kan kjøpe og lavest på prisen man må gi for det.

Ellers finnes det maaange alternativer i alle rettninger.

Hvem som har virkelig for mye penge til øvrigs kan jo f.eks. -bestille- et system som forandrer helautomatisk på alt man bare kan tenke seg.

Det er bare sensorikken og programmer som må fram.

Og det er ikke noe problem i det hele tatt, det finnes f.eks. en rekke tyske spesialprodusenter og andre og,

men da må man ikke ha behov i det minste for å tenke om penger.

 

Så havner slik i avdelingen "mølig" men ikke realistisk for oss som "ikke gidder" å betale 30. - 40.000 Euro for noe slik.

Ellers hvis en hatr lyst på det, da finnes det virkelig alle møligheter som man bare kan tenke seg.

 

Så, og da kommer vi tilbake på temaet, siden den ønskete laderen skal tilbyr:

Minst 30A, flertrinnsladning, automatisk tilpassning på alle foranderlige parametere, helst skulle kunne lade perfekt på flere forskjellige type batterier samtidig,

den skal forsyne fornuftig på bade spenning og strøm samtidig (opp til nevnt strømstyrke og med tilkobling av bare 2,5mm²)

men skal ikke koste mer enn kr. 2000,- inkl. moms, 3x frakt, mellomforhandler, full service og 5 års garanti.

 

...glemter jeg noe?!

Lykke til, sier jeg bare. :smiley:

 

...nå spøker jeg litt, men den skjønnter dere vel?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Det var nok en spøk fra Ole Petters side at Lars H.'s lader, som bare kan lade opp til spenningen blir 14,4 for så å gå over til vedlikeholdslading, var den mest intelligente av alle laderne.

Jeg tror du har misforstått noe, for jeg har da aldri hevdet at Lars sin lader er den mest intelligente av alle laderne. Jeg ville bare frem til at Lars sitt innlegg er det eneste som beskriver at laderen reagerer og gjør noe når en forutsetning endrer seg.

 

Hvordan skal vi kunne stole på påstandene om at noen ladere er for dyre mens andre er ubrukelige hvis man ikke får noen vettug forklaring på hva forskjellene består i?

 

Hvis man hadde konsentrert seg om å få frem disse faktaene så hadde dette vært en stor fordel for leserne av forumet, for da hadde mange fort skjønt hva som skjer i batteriet og hvorfor det går galt noen ganger.

 

At batteriladning er komplisert er noe vi har blitt opplært til å tro av de som mener å ha den eneste rette løsningen til en eller annen pris.

 

Svaret på hvordan batterier skal lades ligger i batteriene og ikke i laderne, og det er de individuelle behovene som bestemmer hva laderen bør være i stand til å håndtere av utfordringer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...