Jump to content

Batterilader og tæring


Nautofil

Recommended Posts

Har tengt litt på dette fenomenet med landstrøm og tæring.Fikk en ide her om dagen som IKKE er gjennomtenkt,men.....

 

Lurer på å montere en batterilader på ca 15- 20 A for å lade forbruksbatteri/startbatteri via BEP og samtidig kunne ha kjøleskapet på.

 

Jeg har lakt opp ny batteribank med et batteri til start og et til forbruk,disse styres via BEP skillerele med tilhørende hovedbrytere- start og forbruk.

På jordsiden er det felles jord for begge batteriene.

Ved bruk fungerer dette fint men det kan jo være greit å piffe opp batteriene litt ved behov.

 

Kjøleskapet er som alt annet "forbruks-utstyr" kopplet opp med strøm i fra sikkringstavle og jordet på felles jordskinne.

 

 

Mitt spørsmål er:

 

Om jeg koppler på en hovedbryter på jordsiden til batterier samt at jeg jorder kjøleskapet direkte på batteriet, ungår jeg da tæring/problemer da med avstengte hovedbrytere utenom forbruk og med kun kjøleskapet på og laderen i gang? :flag_sw:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post

Sniker inn et spørsmål.

Vet du om noen flersteps(automat) 30-40Amp ladere (12V) som er dobbeltisolert, Ingar? Helst 40Amp.

Gjerne med desulfateringsfunksjon ("pulsing".) Den må også kunne takle parallell last opp til 10-15Amp under lading.

Tenkte å kjøpe meg en større lader og vil gjerne ha noen alternativer jeg kan vurdere nærmere.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Det har vel mer med at man lader opp batteriene hurtigere i bulk mode med høyere spenning og deretter senker spenningen for ikke å ødelegge battereiene hvis de blir ladet lenge (at de "kokes tørre").

 

For min del skal jeg bruke laderen i forskjellige situasjoner. Som nevnt skal den kunne tåle parallel last og likevel lade. F.eks i havn når man bruker kjøleskap, kanskje TV etc. Så vil jeg at den skal kunne lade raskt opp ved bruk av aggregat slik at det ikke trenger å stå på så lenge. Til slutt er det greit at den senker ladespenningen hvis den blir stående på et par dager. At den er dobbeltisolert synes jeg er greit mht hva som er nevnt tdiligere mht på tæring.

 

Laderen jeg har idag er en 2-step Mascot. Den lader til 15V (har justert den ned til 14.7V) og så senker den spenningen til 13.7V. Når jeg har brukt en del strøm begynner den å lade de 3 forbuksbatteriene mine med ca 21A. Batterispenningen stiger gradvis og den kan ta 3-4 timer få spenningen opp til 14.7V . Da har jeg ikke forbrukt mer en mindre enn 1/3 av batterikapasiteten. Spenningen øker raskt til 12.8 - 12.9 V, men derfra og til 14V tar det flere timer. Så går det raskere og raskere til 14.7V før den resetter seg til 13.7V. Vil gjeren ha en lader som "trøkker" inn litt mer energi raskere ved å ha høyere ladespenning i startfasen og høyere ladestrø, Jeg har nå 300AH batterikapasitet, tidligere 360AH.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Helt klart, men har dette noen praktisk betydning? Det som er vesentlig er at laderen gir alt den har å gi inntil ønsket spenning er oppnådd. Skal den brukes til vedlikehold bør vel denne være 13.7V.

Er spenningen fast slipper man også problematikken rundt parallell last, størrelse på batteri etc.

Link to post

Hvis man ser på laderne til Ladac, er de utelukkende 2-stegs ladere: Lade med så mye laderen klarer til ladespenningen når 14,4V ved 20 grader, for deretter å koble over til vedlikehold. Enkelt og greit, men det fører til at mye av toppladingen skjer med vedlikeholdsladespenning. Det er også helt greit, men det tar nødvendigvis noe lenger tid.

Link to post

Jeg ser ikke problemet. Skulle det skje noe om kjøleskapet står på?

Jeg har en 20A Mascot 3-trinns lader. Under bulk-fasen der den bare pøser inn 20A skjer det intet uansett hva jeg kobler til.

I den tidsstyrte absorpsjonsfasen skjer det heller ingen ting. Da gir jo laderen fortsatt alt de kan, men batteribanken er ikke så sulten lenger, så ladestrømmen synker raskt nedover. Slår jeg på kjøleskapet, tar bare kjøleskapet litt av den ledige kapasiteten til laderen.

 

Hva med vedlikeholdsladefasen? Da er jo bare spenningen 13,8V. Antagelig kan jeg da koble til flere ting uten at det skjer noe, så sant jeg ikke kobler til så mange ting at laderen ikke klarer å holde vedlikeholdsspenningen den er innstilt på. Da hopper den nok over til bulk-lading igjen, men det har jeg ikke testet.

 

Skal ned i båten etterpå for å slå av landstrømsladeren. Da vil den stå å vedlikeholdslade. Skal prøve å slå på diverse forbrukere, sjekke amperemeteret og se når den grønne vedlikeholdsladerdioden skifter farge til rød som betyr bulklading. Tipper jeg må skru på temmelig mye, men er ikke 100% sikker.

Link to post
Vet du om noen flersteps(automat) 30-40Amp ladere (12V) som er dobbeltisolert, Ingar? Helst 40Amp.

Gjerne med desulfateringsfunksjon ("pulsing".) Den må også kunne takle parallell last opp til 10-15Amp under lading.

Sterling ladere er vel både dobbelisolerte med desulfatering ++ og er vel i grunn veldig så bra (og billige). Har en 40amp (eller var det 30amp) selv og er meget fornøyd. Jörg som selger disse (fra forumet her) yter suveren service.

Link to post

Mascot ladere er beregnet for lading også med parallell last. Det du vil se er at batterispenningen synker noe når forbruket øker uansett modus. Det er i hvertfall det jeg har erfart. Hvilken batterispenning du får avhenger av ladetilstand på batterier og størrelse på batteribank. De kan også brukes som direkte strømforsyning uten å være tilkoblet batteri.

Hadde tidligere en LADAC lader som ladet med 2X5A /1X10A. Den ladet til batterispenningen ble 14.7V (mener jeg å huske). Da koblet den ut og batterispenningen sank gradvis. Ved 13.3V koblet den inn igjen og ladet til 14.3V (batterispenning). Slik forsatte den....... .

Jeg ringte LADAC og snakket med en der som hadde teknisk kunnskap om denne laderen. Da fikk jeg klar beskjed om at denne laderen ikke var beregnet for parallell last.

Ladingen ville da bli veldig begrenset og det meste vill gå ut i varme fikk jeg beskjed om. Selv et begrenset forbruk til kun kjøleskap (ca 2.5A under drift) var ikke tilrådelig selv om laderen var koblet til 1x10A direkte til kun forbruksbatterier fikk jeg beskejd om. M.a.o. var ikke denne laderen særlig egnet for min båtbruk. Det var mer en livbåtlader (ref ladac).

Jeg trodde jo først at den vill lade med 7A hvis jeg brukte 3A i forbruk, men det ble avkreftet av Ladac`s mann. Brukte jeg 3A under ladingen vill laderen nesten ikke lade batteriet i det hele tatt, sa han.

Link to post
Sterling ladere er vel både dobbelisolerte med desulfatering ++ og er vel i grunn veldig så bra (og billige). Har en 40amp (eller var det 30amp) selv og er meget fornøyd. Jörg som selger disse (fra forumet her) yter suveren service.

 

Har vurdert det, men jeg var ikke like begeistert for Sterling`s kundebehandling da min PDAR gikk amok andre året. At Jørg er serviceinnstilt er jeg imidlertid enig i, og det var han som ordnet opp iht forbrukerkjøpsloven for min del.

Historien er lenger, men passer ikke i denne tråden... .

Link to post
Dette er enklere enn som så, bare å kjøpe en dobbeltisolert lader så kan du glemme alt som heter tæringsproblematikk. :smiley:

 

Men hvordan vet man egentlig at laderen er dobbeltisolert? Manglende jordledning på støpslet? Da er det ikke mange å velge mellom, da alle større ladere jeg har sett har jordet stikkontakt. Jeg hadde en Sønnak lader uten jord, men den var på kun 5A og skulle være dobbeltisolert. Men da jeg skulle ha en større på 20A av samme merke og utseende, hadde den jordet kontakt. Noen som har en forklaring på dette?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Enig med Lotus, men ser at OLPI har fått annen informasjon fra Ladac. Batterileverandøren her lokalt er enig med Lotus. Jeg har spurt ham idag. Sålenge laderen leverer mer enn forbrukeren tar, skulle alt være i orden.

Jeg har en Nordic 18amp kjøpt på Maritim.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Da er man iallfall 100% sikker. Har laderen jordet kabel må man måle om det er forbindelse mellom 220V og 12V jord. (dvs minus på 12V).

 

Kan man da gjøre dette ved å bruke et multimeter for å teste om det er forbindelse mellom jordkontakten i støpslet (når det ikke er tilkoblet 220V) og minuskabelen til batteriet? Laderen er en Waeco perfect charger 2*10A :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

I all enkelthet så har en galvanisk skilt lader ingen forbindelse mellom jordleder på land og likestrømsiden på laderen. Selv om dette er positivt i seg selv så vil man ofte ha en forbindelse mellom båtens våte metallarealer i sjøen og jord på land via andre forbindelser i båten.

Ladere med trafo vil i de fleste tilfellene være galvanisk skilt med mindre kapslingen er elektrisk ledende og jordet samtidig som laderen da er montert med en forbindelse mellom kapsling og våte arealer i sjøen.

 

Man har også ofte to brukerforhold som kan være avgjørende, og det er om man benytter en skjøteledning og en løs lader, eller om man har et permanent installert elektrisk anlegg i båten med flere vekselstrømsforbrukere.

 

Man skal ha litt trening med å måle slike forhold når båten har et fast installert vekselstrømsanlegg, for det er litt mer komplisert enn å bare måle om man har forbindelse mellom beskyttelsesleder og for eks. minus på batteri gjennom laderen.

 

Når en switch mode lader skaper problemer for korrosjonen ligger dette som regel på likestrømssiden hvor man da gjerne har en feil i laderen og en feil i båten på samme tid. Jeg har ikke registrert noen tilfeller av slike feil hvor det har spilt noen særlig rolle om switch mode laderen er galvanisk skilt eller ikke.

 

I teorien ja, men i praksis når en feil oppstår nei. Jeg har vært borti noen tilfeller hvor da spesialister har uttalt at switch mode ladere ikke kan benyttes i båt fordi de ikke er galvanisk skilt, hvor da båtene har blitt repparert for flere hundre tusen kroner og laderne er byttet til trafo ladere.

 

Problemet har da vært at de samme skadene har gjentatt seg, for man fant i grunnen ikke de opprinnelige feilene.

 

Båtene er forskjellige og da spesielt etter at flere ”elektrikere” og mekanikere har skrudd i dem. Ønsker man å beskytte båten mot egne og andres feil hvor landstrøm kan bidra negativt, så er mitt råd å monterer skilletrafo eller Electrolyseblokker og eliminere denne formen for feil. (Så får man ta resten i tur og orden, repparere de feilene som måtte finnes både i de galvaniske cellene og likestrømsanlegget slik at båten blir stabil).

 

Jeg mener graden av beskyttelse kommer helt og holdent an på hvor god beskyttelse man ønsker i de forskjellige systemene som finnes i båten, og at man uansett bør begynne med begynnelsen i hvert system og ikke slutten.

 

Jeg har gitt opp det med å formidle råd generelt på dette området, for det viser seg at det fort kan bli feil når den i andre enden ikke skjønner hva som skal måles og hvordan det gjøres.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...