zooper Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 Noen som har noen gode forslag? Helst noen som kan ta en jobb ganske kjapt? Hva bør følgende arbeid koste meg eksklusive materialer?: Følgende skal utføres: Førstepri: Starting av båten er noe lunefull og krever av og til at jeg må vri om tenningen mange ganger før startermotoren slår inn. Jeg føler også at startermotoren ikke får nok strøm når den først sparker inn og at den går tregt og tungt - men er ikke sikker på dette. Jeg er ikke sikker på om feilen ligger i batteri, lading, starter, eller dårlig kontakt i feks tenningslåsen eller et annet sted, eller en kombinasjon av flere feilkilder. Men jeg er redd for at jeg en eller annen dag ikke får startet når jeg mest trenger det. Jeg må få fikset dette nå! Ikke fult så presserende, men likevel noe jeg ønsker å få utført: Montere nye høyttalere til båten da de gamle skurrer litt. Montere 2 nye horn da de gamle har irret i stykker. Trenger sannsynligvis ny bryter/rele også. Koble defrostervifte til bryterpanel. Teste batterier og lading. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Har du mulighet til å se på dette selv kan du sikkert få hjelp her på forumet til hvordan du skal gå frem. Vil tro det kan bli vanskelig å finne folk som kan gjøre dette raskt, mange som har samme ønske i disse dager... Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg liker ofte å gjøre ting selv, men det er ett eller annet med meg og strøm som virker helt uforståelig hvor enn mye jeg prøver å sette meg inn i det. Koble en dings til en annen dings med noen kabler går greit, men å bruke multimeter til å søke etter feil er en helt annen sak... Jeg trenger derfor noen som kan gjøre en skikkelig jobb i løpet av denne uken eller den neste. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Skal du ha mulighet til å få ordnet dette før ferien har du i praksis 3 valg. 1. Gjøre det selv, med mer eller mindre gode råd som bagasje fra denne og tilsvarende forum. 2. Ansette en mer eller mindre kvalifisert Gjør-det-selv person. Betale svart, og håpe at jobben blir OK 3. Kidnappe en fagmann. Straffbart ved lov Mitt tips er at eneste mulighet er en kombinasjon av #1 og #2. Å få fatt i en " fagmann " på så kort varsel, rett før fellesferien, tror jeg du rett og slett kan glemme. Det finnes nesten ikke folk å få tak i, og de som finnes, er opptatt til snøen kommer. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Frivakten Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Jeg ville kjøpt meg et nytt batteri. Mulig det ville løst problemene, hvis ikke, har jeg ihvertfall et nytt batteri Redigert 7.Juli.2008 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
zooper Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Jeg tror ikke det er batteriet det er noe galt med, selv om det helt sikkert ikke er helt topp. Jeg opplever problemet selv om jeg kjører 1+2, dvs både startbatteri og to forbruksbatterier - det burde gi nok strøm? Tror derfor at problemet mest sannsynlig sitter i en eller annen kontakt... og dette kan jeg lite om. Pleier det feks å sitte et relé i selve tenningslåsen, eller pleier man å ha et separat startrelé? Eller begge deler? Eller sitter det et relé i selve starteren? Hvor mange ampere bør i så fall et relé ha? Jeg har gått til innkjøp av et 30A relé hos biltema til kr 24,90, men aner ikke om dette er noe jeg kan benytte (artikkel 42-301). Det er et "enkelt lukket 30a relé", hva nå enn det måtte bety. Jeg synes det hele ser litt spinkelt ut, men nå vet jeg jo ikke hvordan et rele skal se ut heller... rele Noen som kan gi meg noen pekere? Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Pass på at alle koblinger, både til batteri og brytere sitter godt og at det ikke er noe irr eller annen drit på disse. Har selv byttet startmotor når feilen var en rusten kabel. Men som det ble nevnt over her.. da hadde jeg iallefall en ny startmotor :) Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Frehau Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Startreleet sitter utenpå starteren. Nei, du kan ikke bruke biltema til dette, sjekk at startreleet får strøm og at innslaget slår inn. Problemet ditt kan også være mekanisk, at innslaget må renses og smøres. Dette er enkelt å måle dersom du kan bruke et multimeter, men det er så vidt jeg skjønner der problemet ligger...? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Om det er eget startrelé varier, mange har kabel rett fra "tenningsnøkkelen" til innslagsreléet. Går starteren sakte rundt, selv med nytt, fulladet batteri, er mulige årsaker: Dårlig kontakt/underdimensjonerte kabler mellom batteri og starter. Dårlig kontakt i innslagsrelét. Utslitt børster. Startermotor og/eller innslag går tregt pga mangel på smøring. Mål først spenningen på batteripolene når starteren går. Så måler du direkte på starteren. Bør ikke være mer 1V lavere enn på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ketil M Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hvor ligger du da? Mulig jeg kunne tatt en titt på det i løpet av helga. Mvh Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.