Jump to content

Trenger Skipselektriker i Oslo / Bærum


zooper

Recommended Posts

Noen som har noen gode forslag? Helst noen som kan ta en jobb ganske kjapt?

 

Hva bør følgende arbeid koste meg eksklusive materialer?:

 

 

Følgende skal utføres:

 

Førstepri: Starting av båten er noe lunefull og krever av og til at jeg må vri om tenningen mange ganger før startermotoren slår inn. Jeg føler også at startermotoren ikke får nok strøm når den først sparker inn og at den går tregt og tungt - men er ikke sikker på dette. Jeg er ikke sikker på om feilen ligger i batteri, lading, starter, eller dårlig kontakt i feks tenningslåsen eller et annet sted, eller en kombinasjon av flere feilkilder. Men jeg er redd for at jeg en eller annen dag ikke får startet når jeg mest trenger det. Jeg må få fikset dette nå!

 

Ikke fult så presserende, men likevel noe jeg ønsker å få utført:

  • Montere nye høyttalere til båten da de gamle skurrer litt.
  • Montere 2 nye horn da de gamle har irret i stykker. Trenger sannsynligvis ny bryter/rele også.
  • Koble defrostervifte til bryterpanel.
  • Teste batterier og lading.

Link to post

Jeg liker ofte å gjøre ting selv, men det er ett eller annet med meg og strøm som virker helt uforståelig hvor enn mye jeg prøver å sette meg inn i det. Koble en dings til en annen dings med noen kabler går greit, men å bruke multimeter til å søke etter feil er en helt annen sak...

 

Jeg trenger derfor noen som kan gjøre en skikkelig jobb i løpet av denne uken eller den neste.

Link to post

Skal du ha mulighet til å få ordnet dette før ferien har du i praksis 3 valg.

 

1. Gjøre det selv, med mer eller mindre gode råd som bagasje fra denne og tilsvarende forum.

2. Ansette en mer eller mindre kvalifisert Gjør-det-selv person. Betale svart, og håpe at jobben blir OK

3. Kidnappe en fagmann. Straffbart ved lov :smiley:

 

Mitt tips er at eneste mulighet er en kombinasjon av #1 og #2.

Å få fatt i en " fagmann " på så kort varsel, rett før fellesferien, tror jeg du rett og slett kan glemme. Det finnes nesten ikke folk å få tak i, og de som finnes, er opptatt til snøen kommer.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg tror ikke det er batteriet det er noe galt med, selv om det helt sikkert ikke er helt topp. Jeg opplever problemet selv om jeg kjører 1+2, dvs både startbatteri og to forbruksbatterier - det burde gi nok strøm?

 

Tror derfor at problemet mest sannsynlig sitter i en eller annen kontakt... og dette kan jeg lite om.

 

Pleier det feks å sitte et relé i selve tenningslåsen, eller pleier man å ha et separat startrelé? Eller begge deler? Eller sitter det et relé i selve starteren?

 

Hvor mange ampere bør i så fall et relé ha? Jeg har gått til innkjøp av et 30A relé hos biltema til kr 24,90, men aner ikke om dette er noe jeg kan benytte (artikkel 42-301). Det er et "enkelt lukket 30a relé", hva nå enn det måtte bety. Jeg synes det hele ser litt spinkelt ut, men nå vet jeg jo ikke hvordan et rele skal se ut heller...

 

ArchiveProduct_images42Large42-301_l.jpg

 

rele

 

Noen som kan gi meg noen pekere?

Link to post

Pass på at alle koblinger, både til batteri og brytere sitter godt og at det ikke er noe irr eller annen drit på disse. Har selv byttet startmotor når feilen var en rusten kabel. Men som det ble nevnt over her.. da hadde jeg iallefall en ny startmotor :)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Startreleet sitter utenpå starteren. Nei, du kan ikke bruke biltema til dette, sjekk at startreleet får strøm og at innslaget slår inn. Problemet ditt kan også være mekanisk, at innslaget må renses og smøres. Dette er enkelt å måle dersom du kan bruke et multimeter, men det er så vidt jeg skjønner der problemet ligger...?

www.leahnis.net

Link to post

Om det er eget startrelé varier, mange har kabel rett fra "tenningsnøkkelen" til innslagsreléet.

Går starteren sakte rundt, selv med nytt, fulladet batteri, er mulige årsaker:

  • Dårlig kontakt/underdimensjonerte kabler mellom batteri og starter.
  • Dårlig kontakt i innslagsrelét.
  • Utslitt børster.
  • Startermotor og/eller innslag går tregt pga mangel på smøring.

Mål først spenningen på batteripolene når starteren går. Så måler du direkte på starteren. Bør ikke være mer 1V lavere enn på batteriet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...