JensKH Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 I dag da jeg var ute med båten så falt plutselig turtallet fra ca 3500 til 1900 uten at jeg rørte gasshåndtaket. Alt ellers virket normalt. Temperaturen, oljetrykk og lading var normal. Jeg tok båten ned i tomgang. Da svev den helt normalt. Så prøvde jeg å øke opp igjen. Alt virket normalt, og kompressoren slo inn på ca 1500 rpm som normalt. Akselerasjonen var normal, helt til den kom til 1900 rpm. Da stoppet bare akselerasjonen opp, og det virket som videre gasspådrag ble ignorert. Vi stoppet motoren, og staret den. Alt virket helt normalt, men høyere enn 1900 rpm ville den ikke. Er det noen som har peiling på hva som kan være galt? Vennlig hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Kanskje reima slurer på kompressor Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Eller at elektronikken som styrer den ikke fungerer? Dog kan jeg ikke skjønne at forskjellen skal være så stor med og uten kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Takker for svar. Jeg tviler på om det har noe med kompressoren å gjøre. Det første fallet i turtall kom fra ca 3500, og da er kompressoren koblet ut uansett. Jeg får ikke til å stemme at det kan være turboen heller, da den ikke har noen funksjon på 1900 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Det har ikke noe med kompressoren å gjøre, har en kamd 43 og har koblet ut kompressoren , tenkte kansje at dieselfilteret holder på å gå tett. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Takk for tipset. Også en motorkyndig kamerat har tipset om dieselfilteret som en mulig årsak. Det er over et år siden begge dieselfiltrene ble skiftet, så det gjør det vel også til en mulig årsak. Jeg er imidlertid litt overrasket over at dette kom så plutselig, og at motoren sviver så pent på lavere turtall dersom det er filtrene som er årsak. Dette er imidlertid selvfølgelig noe jeg skal undersøke videre. Det er jo uansett på høy tide å skifte dem. Er det noen som har flere mulige årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 (redigert) Jeg tenkte turbohavari - men dieselfiltre kan det også være. Går jo ikke på langt nær så mye diesel gjennom disse på tomgang som på full fart. Redigert 6.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Hadde samme problemet som deg for noen år siden ,da falt turtallet plutselig fra 3200 til under 2000 var stabilt på det turtallet til jeg fikk byttet filteret, byttet først dieselfilteret, men det var racor forfilteret som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Er turbohavari en mulighet? Jeg trodde ikke turboen spilte noen særlig rolle ved 1900 rpm, og at et turbohavari dermed helst ville spille en rolle først ved betydelig høyere turtall. eller... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2008 Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Vet ikke når turboen din begynner å lade. Men sitter den fast blir det jo stopp på et visst turtall. Men jeg ville begynt i den billige enden. Gammelt dieselfilter er uansett en uting så start der. Det ville jeg gjort. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Bytt begge filtrene, og problemet er mest sannsynlig løst. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Hiver meg på de andre her og jeg vil nok si det samme at dette tyder på tette filtre. Er unansett det enkleste og rimeligste i første omgang. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Kompressoren er det nok ikke i hvetfall. Støtter også filtre, hvis ikke kan det være en EDC feil. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Som andre har nevnt bytt alle filtre først. På en dieselmotor vil du ved tette filtre normalt ikke få ugjevn gange, du vil kun merke at turtallet synker på samme måte som om du drar av på gassen hendelen. Videre vil trykkfall over vanlige dieselfiltre utvikle seg eksponentialt når filteret går tett. Det oppleves da som om filteret plutselig går tett men i virkeligheten har dette oppstått over lengre tid. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ebonita Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Håller med om filterteorin. Skit i tanken / förorenad diesel / som kommer upp till filtren kan ge plötsligt försämrad genomströmning. Alltså kolla för säkerhets skull även om det är onormalt mycket skit i tanken innan Du startar efter filterbyte Annars täpper Du kanske till en omgång filter till. Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Huff, huff, da var dieselfiltrene skiftet, men desverre hjalp det ingen ting. Da er det vel tipset til Bitteliten som er mest nærliggende. Er det noen som vet hvordan jeg bør gå fram for å bekrefte at det er turboen som er gåen? Er det i så fall noen stor sjanse for at turboen kan/bør repareres, eller må jeg regne med å skifte hele turboen? Er det en vanskelig oppgave å skifte turbo, eller er det noe jeg eventuelt kan gjøre selv? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Måle turbotrykket? Jeg fikk Vallømotor til å måle mitt trykk, gjort på 5 minutter når jeg åpasset på at motoren var varm og klar for hardkjør. Betalte ikke for det engang jeg byttte turbo selv om Valø sa det var innenfor spec (hadde 0.9, skulle hatt 1.8) mvh Jodae301 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Hm - høres ut som om du bør kontakte et VP verksted for å få en analyse av hva som kan være feil. Større saker koster penger og da er det greit å vite hva du skal skru på. Det kan jo også være at det er dieselpumpa som ikke gir nok diesel - eller en elektronikkfeil eller kanskje tett luftfilter? Det siste er jo en billig greie du kan sjekke selv. Kan være at turboen bare har satt seg fast og at den kan løsnes - hørte om en KAD 300 som hadde det. Men her er jeg på veldig tynn is. Redigert 7.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 På min motor er der også en sil/filter ved håndpumpen. Bør sjekkes.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
JensKH Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Mange takk for tips! Jeg har nå lest litt om turboen til Kad 43. Jeg ser at et kjennetegn på at den ikke fungerer skal være svart røyk. Det kommer ikke synlig eksos eller røyk ut fra motoren min under kjøring, verken på tomgang eller med maks pådrag på gasshåndtaket som gir 1900 rpm og akkurat nesten tar båten opp i plan. Kanskje dette tyder på at feilen er på drivstoffsiden og ikke på luftsiden??? Jeg skal se om jeg finner noe sil/ filter ved håndpumpen. Det har jeg ikke sett, og aldri hatt oppe. Jeg tror heller ikke at det står noe om det i instruksjonsboken. For øvrig så virker drivstoffsystem og filtrene jeg skiftet ut i dag svært rene. Som tidligere nevnt så oppsto feilen helt plutselig under kjøring. Vi hadde kjørt en god stund på forsiktig fart (ca 2600 rpm). Så dro vi på litt og tok motoren opp i ca 3500. Deretter ga vi gassen i bånn og da forsvant plutselig hele kraften, og motoren gikk ned til 1900 rpm. Senere har den ikke villet høyere under belastning. Uten belastning er det ingen problem å ta den opp i 3800 rpm (prøvde ikke høyere). Under 1900 så virker motoren helt normal. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Tviler på at det er turboen som er gåen da du ikke har sort røyk ved maks belastning, men dersom kompressoren ligger inne vil du ved 1900 o/min få nok luft fra denne. I såfall kobler du kompressoren ut ved ledingskoblingen som ligger rett over termostathuset. Dersom du skal sjekke turbotrykket må du huske å lese av spesifisert / virkelig trykk opp mot turtallet. Trur egentlig ikke det har noe hensikt å måle det ved kun 1900 o/min Tror ikke det er filter i matepumpen på KAD 43 ( det var det på 41 motorene.. )men membranen i pumpen kan være lekk. Sjekk denne og koblingen inn på matepumpen ( gummislange ) Dersom motoren suger luft her vil du miste effekt ( har vært borti tilfelle hvor dette har utgjort 500 0/min ) Mister motoren kjølevæske? - tenker på topppakning. Siden problemet oppstod så akutt mistenker jeg problemet å ligge i dieselpumpen. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Mener det er et filter i fødepumpa. . Skru av lokket og sjekk. Går dette filteret tett får motoren knapt diesel Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 I følge spesifikasjonene så skal ladetrykket fra turbokompressoren ved 1800 rpm være 115 kPa mot 175 kPa ved 3800, så det burde vel være en forholdsvis grei sak å sjekke dette. Jeg tenkte i første omgang at jeg skulle prøve å sjekke om turboen i det hele tatt går rundt eller om den kanskje sitter fast. Er det noen som har tips om hvordan det bør gjøres? Er det en enkel sak å skru opp dieselpumpa for å sjekke membranen? Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg har nå sett i verkstedhåndboken for motoren. Der står det at dieselpumpen er utstyrt med en røkbegrenser som gjør at en ikke får tilført mer diesel enn det ladetrykket tilsvarer. Manglende ladetrykk fra turboen vil dermed ikke merkes som svart røk, men som bortfall av effekt... Dermed ble vel teorien om turbohavari mer aktuell igjen.. sukk! Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Du har rett i at turboen faktisk gir ladetrykk ved så lavt turtall som 1800 o/min ( trekker min tidligere påstand tilbake... ) Antar at du uansett må koble ut kompressoren i dette turtallet. På KAD 42 og senere modeller er føde/matepumpen hermetisk lukket og den kan ikke åpnes. Det er heller ikke filter i denne. Enkelt å skru av denne, du kan også bare demontere trykkrøret og pumpe for hånd. Dersom pumpen gir god og jevn flow er nok menbranen ok. ( dersom den ikke "tar" med en gang, turn motoren 1/2 omdreining slik at kammen kommer i inngrep. ) For å sjekke om turboen sitter fast, løsner du røret mellom turbo og ladeluftkjøler. Du kommer da til rett in på turbinen og kan kjenne om denne løper fritt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.