Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Tror turbo er en grei sak å sjekke. Skru løs inn eller ut slangen og se om skovlene går greit rundt. Finnes verksteder som overhaler turboer. Mangler du litt krefter kan jo dette være en mulighet til å sette inn en litt større vifte Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Jeg hadde samme symtom på en av mine KAD42, da hadde spon etter montering av sugerør til varmer delvis tettet dieselrøret på toppen av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 7.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2008 Har sjekket litt videre mht mulige årsaker... Det viser seg at KAD 43 har en såkalt røykbegrenser funksjon i dieselpumpen. Denne fungerer slik at materstemplets innslagslengde er påvirket av turbotrykket, mao ved lavere turbotrykk vil dieselmengden reduseres. Et turbohavari eller redusert ladetrykk vil således ikke gi mye sort røyk men merkes ved effekttap. Sjekk turboen, dersom denne er ok ( sviver lett og har ingen merkbar aksialslakk ) ville jeg sjekket alle forbindelser på luftsiden før jeg hadde begynt med matepumpen. Igjen, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Røkbegrenseren som sitter på dieselpumpen kjenner på ladetrykket, og er forbundet med innsugmanifold med en slange. Kan det være at denne slangen har løsnet ettersom dette skjedde så brått? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Kan det ikke vere elektronikkfeil da? Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2008 Igjen, tusen takk for gode råd. Nå har jeg blitt optimist igjen. I kveld demonterte jeg det bøyde røret som går fra luftfilter og kompressor og inn på turboen. Det første jeg merket var at det manglet en settskrue på røret, noe som gjorde at det tydelig var en liten lekkasje inn mot turboen. Selve turbo- kompressorhjulet satt litt fast, men et moderat trykk løsnet det, og det sveiv etter det helt uten motstand. Rotoren var helt stødig, og selv om jeg klemte den mot sidene, så ville den ikke ta borti kantene. Det var noen små hakk på ledekanten på kompressorbladene, omtrent som om de hadde blitt truffet av sandkorn under stor fart. Jeg startet motoren med åpningen til turboen åpen, og den roterte som bare det på tomgang. Da jeg skulle montere røret igjen, så oppdaget jeg at slangestubben/belgen som forbinder denne med kompressoren og luftfilteret var revnet helt på undersiden. Dette har selvsagt fjernet mesteparten av effekten av kompressoren, og jeg går ut fra at det når turboen har kommet skikkelig i gang så har det blitt sugd inn noen sandkorn gjennom denne åpningen som igjen har forårsaket de beskrevne problemene. Nå håper jeg at når jeg får en ny slangestubb, samt ny settskrue og får montert dette at problemene mine er over for denne gang. Takk for tipset om slangen som gir ladetrykket til røykbegrenseren i dieselpumpen. Jeg skal se om jeg finner den, og får sjekket den i morgen. Dere skal få høre hvordan det går. Vennlig hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 :flag: :drink: Jeg fikset problemene beskrevet over, og vips så var motoren den gode gamle igjen. Mange takk til alle som har gitt meg tips. Vennlig hilsen Jens PS: Den ca 8 cm lange slangestubben som tydeligvis var skåret ut av en lengre slange, kostet 334 kr hos den lokale Volvo Penta forhandler (Garstad). Det syntes jeg var grovt, men det står jo i stil med andre priser hos VP forhandleren. Det var nå tross alt en liten utgift ift det jeg hadde begynt å frykte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.