Jump to content

Startermotor-problemer?


vaares

Recommended Posts

Har en Tamd 41a 87 mod. Av og til har vi problemer når vi skal starte. Det som skjer er at når nøkkelen vris til start, så går det et par sekunder før det skjer noe. Av og til så høres det ut som innslaget ikke går inn, det kommer en skrapelyd, men som regel går det bra.Kan det være at feilen ligger i bryteren?Har gått over alle andre kontakter uten at det hjalp. :headbang:

Noen av dere har sikkert gode råd, kom med dem...

 

"Vårres"           PS: Sjøsatte på mandag, venter bare på litt åpning i isen ut fra marinaen...

Link to post

Høres ut som om inslagserelet på starteren trenger en sjekk/overhaling.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Foreslår at du tar ut starteren og får den prøvet i benk ved et bilelektrisk verksted.

 

Siden du nå har gått over alle kontakter og går god for at disse er OK er nok overnevnte rette veien å gå.

 

Dremel med stålbørste er et utrolig bra verktøy til rengjøring av el.kontakter.

Link to post

......, det kommer en skrapelyd, men som regel går det bra.......

Hadde akkurat de samme symptomene for etpar år siden på min VP TAMD 30. Tok ut starteren og leverte denne til overhaling, men uten at det hjalp stort. Det endte med en "ny" byttestarter. Siden har jeg ikke hatt problemer.
Link to post

Ut fra beskrivelsen vil jeg gjette på treg leamikk i eller omkring innslaget.

 

Det pleier å være en enkel sak å demontere starten, rengjøre i innslagsmekanikken, smøre litt forsiktig, move grundig og sette sammen igjen, hvis feilen ikke var der  -  så har man allikevel gjort en god jobb.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg fikk i fjor overhalt starteren på min AQAD 31 A. Lurer på om det ikke er samme starteren som står på 41 motoren. Symptomene var at starteren krevde mere og mere batterikapasitet. Til slutt gikk den ikke rundt i det hele tatt. En overhaling til rundt 1000-lappen sørget for at den nå yter optimalt.

Link to post

Innslagsrele'et til en startmotor trekker ofte ganske mye strøm, ca 30 - 40 amp. Nøkkelbryteren tåler ofte maks 10 - 15 amp. Etter en stund blir kontaktsettet i nøkkelbryteren skadet og bryteren virker dårlig.

 

Jeg har hatt samme problem selv og monterte et rele ved startmotoren som tåler 60 amp. Det er også viktig at tverrsnittet på ledningen til innslagsrele'et på startmotoren er stort nok. Jeg brukte 6mm".

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...