vaares Startet 1.April.2004 Link til dette innlegget Startet 1.April.2004 Har en Tamd 41a 87 mod. Av og til har vi problemer når vi skal starte. Det som skjer er at når nøkkelen vris til start, så går det et par sekunder før det skjer noe. Av og til så høres det ut som innslaget ikke går inn, det kommer en skrapelyd, men som regel går det bra.Kan det være at feilen ligger i bryteren?Har gått over alle andre kontakter uten at det hjalp. Noen av dere har sikkert gode råd, kom med dem... "Vårres" PS: Sjøsatte på mandag, venter bare på litt åpning i isen ut fra marinaen... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Høres ut som om inslagserelet på starteren trenger en sjekk/overhaling. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TMe Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Foreslår at du tar ut starteren og får den prøvet i benk ved et bilelektrisk verksted. Siden du nå har gått over alle kontakter og går god for at disse er OK er nok overnevnte rette veien å gå. Dremel med stålbørste er et utrolig bra verktøy til rengjøring av el.kontakter. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 ......, det kommer en skrapelyd, men som regel går det bra.......Hadde akkurat de samme symptomene for etpar år siden på min VP TAMD 30. Tok ut starteren og leverte denne til overhaling, men uten at det hjalp stort. Det endte med en "ny" byttestarter. Siden har jeg ikke hatt problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Kan det være at feilen ligger i bryteren?Høres ikke umiddelbart slik ut.Men du kan jo prøve å starte ved å kortslutte direkte på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Ut fra beskrivelsen vil jeg gjette på treg leamikk i eller omkring innslaget. Det pleier å være en enkel sak å demontere starten, rengjøre i innslagsmekanikken, smøre litt forsiktig, move grundig og sette sammen igjen, hvis feilen ikke var der - så har man allikevel gjort en god jobb. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
saga Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jeg fikk i fjor overhalt starteren på min AQAD 31 A. Lurer på om det ikke er samme starteren som står på 41 motoren. Symptomene var at starteren krevde mere og mere batterikapasitet. Til slutt gikk den ikke rundt i det hele tatt. En overhaling til rundt 1000-lappen sørget for at den nå yter optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Innslagsrele'et til en startmotor trekker ofte ganske mye strøm, ca 30 - 40 amp. Nøkkelbryteren tåler ofte maks 10 - 15 amp. Etter en stund blir kontaktsettet i nøkkelbryteren skadet og bryteren virker dårlig. Jeg har hatt samme problem selv og monterte et rele ved startmotoren som tåler 60 amp. Det er også viktig at tverrsnittet på ledningen til innslagsrele'et på startmotoren er stort nok. Jeg brukte 6mm". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.