Jump to content

Har seil og maskindrevne fartøy vikeplikt for robåt?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Grunnen til ay jeg spør er Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd. para d (ii) i sjøveisreglene.

Dersom en robåt kan fører side og hekklanterne så kan den jo forveksles med en seilbåt om natten.

 

Er det slik at man ikke har vikeplikt for robåt om styrbord om dagen, men har det om natten dersom den har mer enn hvit 3600?

Link to post
Share on other sites

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Her er de Norske særreglene særs nyttig , det er sellfølgelig robåten som har vikeplikt , den må redusere farten og om nødvendig stoppe . osv.

Link to post
Share on other sites

Tror jaggu meg dette er første gang jeg kan si meg helt enig med fiskebat sitt svar :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

all verdens regelverk fritar neppe skipperen/e muligheten for å bli tiltalt for uaksomhet/drap om han/de har mulighet til å brekke av for robåten og ikke gjør det ... om noen av en eller annen grunn skulle ha funnet det hensiktsmessig å forville seg ut i "næringsfarvann" med robåten sin......

Link to post
Share on other sites

Dagens quiz:

 

1. hvem har skrevet følgende:

og

2. hvilket tema omhandlet tråden?

 

Det finnes ingen regel om vikeplikt for roende. De som hevder noe annet, vet ganske enkelt ikke hva de snakker om. Hvis de i tillegg har "papirer på" at de har ervervet høythengende nautisk kompetanse, bør de saksøke lærestedet sitt for spredning av vankunne. (eller kan hende de må ta kurset om igjen).

 

At "godt sjømannskap" kan tilsi at du gir roende og andre saktegående god plass, er en helt annen sak. Slik navigering er nemlig pålagt i Regel 2:

 

Vinneren skal få øse prammen!

 

:sweat:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og en til siden vi er så godt i gang!

 

Hvem har skrevet følgende i en artikkel i et kjent båtblad;

 

-Jeg har forgjeves lett etter en klar regel i sjøveisreglene som sier at lystbåter i alle tilfeller skal holde av veien for nttetrafikken. Og i de tilfeller hvor fritidsbåter skal holde av veien, så gir vel ikke reglene nyttetrafikken "påkjørsrett"?

 

Regner med at alle som har tatt båtførerprøven vet svaret?

 

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...