paxo Startet 6.Juli.2008 Del på Facebook Startet 6.Juli.2008 Når jeg løsner viftereima er den tredd rundt røret (kobber, ingen slangeklemmer) som går fra vannpumpen til oljekjøler. Begge fastmontert på motor. Sjøvannsfilteret står på dette røret, men er også festet uten slangeklemmer. Hvordan får jeg av reima og på den nye? Må jeg demotere vannpumpen, og går det greit, eller er det et triks med sjøvannsfilteret og demontering av rør på dette? Siden dette tydeligvis er vanskelig, vil jeg ha på en ny reim som ligger klar i reserve slik at jeg kan hive den på i et knipetak bare ved å slakke dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Ingen som har byttet viftereim på Volvo 170c? Redigert 9.Juli.2008 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Er alle andre motorer helt kurante å bytte viftereim på? Er det ikke vanlig at f.eks. vannpumpe må demonteres? Skal prøve å ringe rundt til verksteder etterhvert, men håpet at noen på båtplassen hadde byttet reim på en såpass kurant motor slik at jeg slapp å bry dem midt i "slaktetida" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 OK, Ett siste "pip" tilslutt. Jeg har brydd verksteder i midt i høysesongen. Høflige og vennlige også, men ingen kunne hjelpe..... Noen som har et tips til volvo-eksperter som har erfaring med gamle motorer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jumbo Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Hvis du legger ut et bilde av fronten på motoren der vi ser hele reimen, så er det kansje noen som ser det ut av det blå hva som skal til.. jeg vil tro at det bare er å nappe av (= slit å dra, med litt 556 hjelp.) de slangene som er i veien. Ville forøvrig hatt på slangeklemer når jeg satt de på igjen. Pass på hvis noen av koblingene er under vannlinja.. ;-) Du kan prøve her: http://www.bjordal-madsen.no/?id=85 , evt sende en mail til adressen som står der. de har ganske ok peil på volvo... her finner du forøvrig noen spreng-skisser av motoren din. http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volv...450-BB170C.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 26.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Når jeg løsner viftereima er den tredd rundt røret (kobber, ingen slangeklemmer)som går fra vannpumpen til oljekjøler. Begge fastmontert på motor. Takker for svar, men som du ser av sitatet, er det ikke slanger, men kobberrør. Skal studere sprengskissene imorgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jumbo Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 sorry, blinkset litt der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Jeg kjenner ikke til den type motor du har. Men det høres merkelig ut at det i det hele tatt er laget en motor der man må demontere utstyr for å få av kileremmen. Du kaller den for vifterem, men jeg går ut fra at den driver vannpumpe og kanskje dynamo. Et bilde ville kanskje hjelpe .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Jeg må demontere sjøvannspumpen for å skifte viftereim! Ikke så uvanlig det, vil jeg tro... Regner med at rørene har skrudde klemringskoplinger, i så fall burde dette være enkelt og greit! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Kikket gjennom mine gamle innlegg og fant denne tråden. Så til opplysning for dem som måtte ha samme problem: Problemet løste seg etterhvert. Kobberrørene på vannpumpa er festet i en plate som er skrudd fast i vannpumpa med to skruer. Her er det to o-ringer for tetting. Lett å skru av og på. O-ringene var forøvrig ikke der, og pumpen sugde luft. Det forklarte kjølingsproblemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.