Jump to content

Bytte av viftereim på Volvo BB170C?


paxo

Recommended Posts

Når jeg løsner viftereima er den tredd rundt røret (kobber, ingen slangeklemmer)

som går fra vannpumpen til oljekjøler. Begge fastmontert på motor.

Sjøvannsfilteret står på dette røret, men er også festet uten slangeklemmer.

Hvordan får jeg av reima og på den nye?

Må jeg demotere vannpumpen, og går det greit, eller er det et triks med

sjøvannsfilteret og demontering av rør på dette?

Siden dette tydeligvis er vanskelig, vil jeg ha på en ny reim som ligger

klar i reserve slik at jeg kan hive den på i et knipetak bare ved å slakke

dynamoen.

Link to post

Er alle andre motorer helt kurante å bytte viftereim på?

Er det ikke vanlig at f.eks. vannpumpe må demonteres?

Skal prøve å ringe rundt til verksteder etterhvert, men håpet

at noen på båtplassen hadde byttet reim på en såpass kurant

motor slik at jeg slapp å bry dem midt i "slaktetida" :smiley:

Link to post
  • 3 weeks later...

OK, Ett siste "pip" tilslutt.

Jeg har brydd verksteder i midt i høysesongen.

Høflige og vennlige også, men ingen kunne hjelpe.....

Noen som har et tips til volvo-eksperter som har erfaring med gamle motorer?

Link to post

Hvis du legger ut et bilde av fronten på motoren der vi ser hele reimen, så er det kansje noen som ser det ut av det blå hva som skal til..

jeg vil tro at det bare er å nappe av (= slit å dra, med litt 556 hjelp.) de slangene som er i veien. Ville forøvrig hatt på slangeklemer når jeg satt de på igjen. Pass på hvis noen av koblingene er under vannlinja.. ;-)

 

Du kan prøve her: http://www.bjordal-madsen.no/?id=85 , evt sende en mail til adressen som står der. de har ganske ok peil på volvo...

 

her finner du forøvrig noen spreng-skisser av motoren din.

http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volv...450-BB170C.aspx

Link to post
Når jeg løsner viftereima er den tredd rundt røret (kobber, ingen slangeklemmer)

som går fra vannpumpen til oljekjøler. Begge fastmontert på motor.

Takker for svar, men som du ser av sitatet, er det ikke slanger, men kobberrør.

Skal studere sprengskissene imorgen.

Link to post

Jeg kjenner ikke til den type motor du har. Men det høres merkelig ut at det i det hele tatt er laget en motor der man må demontere utstyr for å få av kileremmen. Du kaller den for vifterem, men jeg går ut fra at den driver vannpumpe og kanskje dynamo. Et bilde ville kanskje hjelpe ..

Link to post

Jeg må demontere sjøvannspumpen for å skifte viftereim! Ikke så uvanlig det, vil jeg tro...

 

Regner med at rørene har skrudde klemringskoplinger, i så fall burde dette være enkelt og greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 years later...

Kikket gjennom mine gamle innlegg og fant denne tråden.

 

Så til opplysning for dem som måtte ha samme problem:

 

Problemet løste seg etterhvert. Kobberrørene på vannpumpa er festet i en plate

som er skrudd fast i vannpumpa med to skruer. Her er det to o-ringer for tetting.

Lett å skru av og på.

 

O-ringene var forøvrig ikke der, og pumpen sugde luft. Det forklarte kjølingsproblemet.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...