Jump to content

Varmgang Bukh 36. Trenger tips til feilsøking.


Crescent 535 HT

Recommended Posts

En kamerat av meg har kjøpt seg båt (Skilsø 23) m/36 HK Bukh. Da han var ute i helgen fikk lyste plutselig lampen for høy vanntemp. Da gikk han på marsj 3000 o/min. Han dro av gassen og tuslet rundt på tomgang en stund. Da forsvant lyset. Jeg var litt bekymret og foreslo at han kom seg til land for å få sjekket ting. Han fortsatte båtbruken og reiste på sjøen dagen derpå også. Jeg tror han gikk på moderat fart, og jeg hørte ikke mer om saken. Er det noen som kan Bukh som vet hvor vi skal begynne og sjekke? Motoren er ferskvannskjølt og virker i godt hold. Går som en klokke. Hvor sitter impelleren? Jeg kan ikke noe om ferskvannskjølte motorer. :diving:

 

Han har ikke instruksjonsbok. Noen som har?

 

PS. Det kommer vann rennende ut gjennom et hull i siden i tillegg til eksosen nåt motoren går. Kan noen forklare hvorfor det er slik? Jeg trodde alt kjølevann komm ut eksosen?

 

Lagt til: Noen som vet om en nettbutikk som selger deler til denne?

Redigert av Jostein Nidelv 24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha tittet litt i reservedelskatalogen slår det meg: Er det ikke impeller på denne motoren?

 

Dersom vannet sirkulerer og alt ser bra ut virker det som om en rens av varmeveksler ikke er så dumt nei. Er det greit med en gjennomskylling m/systemrens, eller må en mer drastisk til verks?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme symtom på min motor for et par år siden, det viste seg å være en utrolig sliten impeller. Byttet den og alt ble ok. Vannpumpa til meg sitter på samme reim som driver dynamoen. På min motor kommer det også noe vann ut igjenom et "overløp" ut til siden av båten når jeg nærmer meg godt masjturtall. Dette overløpet er koblet på oljekjøleren til giret.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke studert delekatalogen som jeg linket til men det ser vell ut som om denne som er vist der er saltvannskjølt.

Etter det jeg kan se har den kun en vannpumpe som er vist som item 65 på side 10 samt en oljekjøler som er vist som item 48.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg aldrig skrudd på en slik motor, men dette er jo en motor som i likhet med Sabb osv. er laget for yrkesbruk. Og for at den skal gå. :wink:

 

Derfor tror jeg at du mest sannsynlig har utvendig kjølesløyfe. Dvs. at motorens ( fersk)kjølevann tar seg en tur ut langs kjølen i en rørsløyfe, for så å komme inn igjen til thermostat/vannpumpe.

 

Sjekk: Thermostat , at den åpner helt. Sjekk at kjølesløyfe ikke er fullstendig gjengrodd av skjell. Dersom motoren har varmeveksler på motoren istedet for kjølesløyfe under bunn, kan du åpne endelokkene og sjekke at her ikke ligger noe.

 

Sikkert bare en bagatell ! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan man se i ekspansjonstanken om vannnivået er lavt?

Ja!

 

Er det fordampet en del av ferskvannet så vil nivået i eksp.-tanken minke. Elementært. Men, husk på at volumet i systemet, og ekspansjonstanken vil øke noe når vannet varmes opp og minke noe når det blir kald igjen.

 

Mulige feilkilder:

Termostatet som ikke virker som den skal - giveren til vanntemperatur-alarmen er gåen -

 

Ved varmeveksler:

 

A) - Sjøvannskran kan være halvveis stengt (sluseventil?)

B) - Kjølevannsinntaket kan være halvveis blokkert av f.eks. skjell / rur / maneter / annet som flyter i vannet og som har blitt sugd inn. Ta av kjølevannsslangen på motoren og blås gjennom til du / han hører det bobler godt under båten. Hold så slangen under vannlinje-nivå for et lite sekund og sjekk om det kommer inn nok vann da.

C) - Har båten sjøvannsfilter kan det være tett

D) - Selve varmeveksleren kan være tett av saltavleiringer hvis motoren har vært kjørt hart over lengre tid uten god nok kjøling? (litt usikker på dette punktete - har aldri hatt varmeveksler selv, men de må nok rengjøres / stakes av og til).

D) - For lite ferskvann i systemet (fordampning eller lekkasjer et sted?).

E) - Gammel glycol-blanding (bør skiftes ut etter noen år) som KAN felle ut en del grums.

F) - En av kjølevannns-slangene til / fra motor / gearkasse kan ha fått en knekk / bøy som struper gjennomstrømmning.

 

Ved kjølesløyfe:

 

A) - Luft i systemet. En luftboble kan strupe effektiv gjennomstrømming.

B) - Mest sansynklig årsak = impeller enten slitt eller ødelagt gummi, eller denne forhøyningen (husker ikke navnte på den) av messing i pumpehuset som gjør at impelleren skaper undertrykk er slitt, ut av lage.

C) - For lite ferskvann i systemet (fordampning eller lekkasjer et sted?).

D) - En av slangene til / fra motor / gearkasse kan ha fått en knekk / bøy som struper gjennomstrømmning. Sjekk alle slanger manuellt.

E) - Muliheten er tilstedet at noen (tidligere eier eller din kamerat) i ukunnskap har stoffet kjølesløyfen (har sette det!! :rolleyes: ) og dermed minsker varmeveksling.

F) - Gammel glycol-blanding (bør skiftes ut etter noen år) som KAN felle ut en del grums.

 

...Noen som vet om en nettbutikk som selger deler til denne?

 

Nei, men det er / var et firma i Kristiansand som hadde deler til Bukh - husker ikke navnet, men noen her på Forum'et kommer nok snart med det! :o)

 

:seeya:

 

P.S.: Det finnes sikkert flere årsaks-muligheter, noen helt opplagte antageligvis - men jeg kommer ikke på flere!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Du må heller bruke energien på en annen tråd - nemlig kombisjarkprosjektet ditt...

Syns egentlig at jeg har vært riktig "flink" til å opppdatere tråden min i det siste.

 

3 nye avsnitt med tilsammen 34 bilder (!!!) i løpet av 2 dager - det tror jeg er ny rekord. Men det kom av at det har vært bortimot 90% luftfuktighet ute i disse dagene og da vil jeg ikke støpe eller sparkle 2-komponent - så jeg tok en "3-dagers" :lol:

 

P.S.: Håper at din kamerat finner ut av dette.

Jeg stusser egentlig litt når du skriver at "...Skilsø 23) m/36 HK Bukh. ..... Da gikk han på marsj 3000 o/min. ......." - fordi en Skilsø 23 er jo ikke akkurat en tung / bred / dyp båt, så med en 36hk diesel ombord så burde det være unødig å "dundre" med 3.000 RPM !?!? Hvorfor gjorde han det? Og hva er anbefalt maks-turtall på denne motoren? Kanskje båten egentlig har feil stigning på propellen hvis han piner ut 3.000 Rpm av en 36hk for å drive en skarve 23-foter......? :confused:

 

Jeg har også en 23-foter og går sjelden over 1.500 til 1.600 Rpm med en 18hk diesel - Skjønner du nå hvorfor jeg lurær?

 

...eller er jeg helt på bærtur her?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har visst et toppturtall på 3600 o/min. Dette passer perfekt i forhold til hva han får med den propellen han har. Så han skal kunne marsje på 3000. Da holder han faktisk 9 knop, så det har faktisk noe for seg. Den går 12 knop på full sugen. Så jeg tror han skal kunne belaste den på 3000 over tid, ja. Det er nok et eller annet som er strupet ned en eller annen plass i kjølesystemet.

 

Kan det være topppakninga?

Link to post
Share on other sites

...Den går 12 knop på full sugen....
:eek:

 

Så, det han egentlig vil ha, er en skjærgårdsjeep...? :wink::lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det kan du si! Men denne båten er jo faktisk konstruert for å kunne komme ut av vannet. Motoren er jo litt marginal, så det blir jo bare en mellomting. I praksis blir det jo til at han også tøffer rundt i 7 knop som alle oss andre med snekke. Det gjorde han den kvelden problemet oppsto også. Hadde gått rolig lenge, og så dro han opp på 2800-2900 en liten stund. Da begynte det og lyse. Da han slakket av igjen forsvant lyset gradvis for så og forsvinne helt. I ettertid har han bare tøffet rundt i lunkefart og ikke sett noe til problemet. Jeg synes likevel at det må sjekkes opp...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...