Jump to content

VP MD5A går varm, utenbordsmotor på albin 78?


kvalsvik

Recommended Posts

Jeg har en Albin 78 Cirrus seilbåt med en VP MD5A fra 1980. Jeg har hatt problemer med varmgang i motoren. I helgen gikk den varm på lavt turtall og det det kom olje i kjølvannet. Mitt spørsmål er todelt. For det første, er det å anbefale å ta kostnaden med å totaloverhale en snart 30 år gammel MD5A? Om noen har erfaringer er jeg takknemlig. For det andre, dersom motoren ikke lar seg reparere, er jeg veldig interessert i om noen har erfaringer med bruk av utenbordsmotor på Albin 78 Cirrus. Båten er 26 fot, veier ca 2,3 tonn, stikker ca 1,5 meter dypt og har roret bak på akterspeilet. Hvor stor motor trenger jeg, og hvordan vil den oppføre seg ift manuvrering etc. Jeg har tenkt på 15 hk Honda 4 takt med lang stamme ev ekstra lang stamme. Drømmen er naturligvis ny innenbordsmotor, men dette vil etter noen telefoner trolig komme på over kr 100 000 inkl montering og det er i overkant for en eldre Albin. samtidig blir jeg advart mot å kjøpe brukt innenbordsmotor siden dette ofte er motorer som har samme problemer som den jeg allerede har... Setter stor pris på gode råd i forhold til ha jeg bør gjøre :smiley:

mvh, kvalsvik

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en MD5B som gikk varm i fjor. Sjekket flere verksteder, de skulle ha ca 40 000 for overhaling, og ny motor skulle koste ca 60 000. Jeg tenkte at her er det ingen ting å tape, og satte i gang selv. Jeg har lært mye og fått stor respekt for konstruksjonen og kvaliteten på disse motorene.

 

Jeg har skrevet diverse om dette i bloggen på hjemmesiden min:

MS 20-siden min

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

For det første, å svare på om det er lønnsomt å overhale, er ikke mulig uten å ha inspisert motoren. Sålenge deler finnes, og man er villig til å gjøre meste av jobben selv, med instruksjoner og evt. bare sette bort det vanskeligste, er det utrolig hva som kan være lønnsomt.

Olje i vannet behøver ikke være så alvorlig, og kjøleproblemer er nesten garantert tette kjølekanaler. Dette kan enkelt fixes.

Det springende spørsmålet er hvor korrodert motoren er innenvdig. Den er uansett gammel, så en overhalingsjobb til endel tusen kroner, må settes opp mot en forventet restlevetid på typisk maks 5-8 år. Eller lengre, om du har flaks.

 

En innenbordsmotor koster neppe 100 000kr om du er villig til å ta et tak selv. Er det drev på båten ? I få fall kan du, om drevet er i bra stand, sett en motor med adapterplate på det drevet du har.

Vil anta du kommer langt med 60 000,- du kan jo bruke en av de minste motorene som selges, f.eks 10 hester. Ved nærmere ettertanke er det kanskje mulig å komme ned mot 50 000 også, kommer litt an på hva du bør / må bytte av eksosanlegg, dieselforfilter, slanger, kabler, propell, sjøvannsfilter osv.

 

Husk at det som tar virkelig mange timer med et motorbytte, skaffe alle deler, demontere den gamle motoren, heise ut og heise inn,vaske, male, strekke kabler og slanger, skifte gjennomføringer og alt det andre, er ikkenoe man må være motorkyndig for å gjøre selv. Man må bare ha god tid. Regn 10 dager på fulltid for en amatør, da har du veldig god tid. Altså 5 helger.

 

Å sette utenbordsmotor på båten, er en enkel grei måte å kunne fortsette å bruke båten på. Mange tilsvarende store båter, har utenbordere, f.eks Maxi 77.

Jeg vil fraråde deg dette, man ødelegger linjene på en fin Albin Cirrus ved å sette påhenger på den. Som nødløsning i sommer, går det selvsagt fint.

Manøvrering i havn går greit med litt tilvenning. Kjøring på flatt vann går fint. Kjøring mot hardt vær, går ikke så fint, en påhenger skyver dårlig.

Og stamper det skikkelig, vil en motor som henger bakpå løftes fra vannet innimellom. Stressende å høre på, og gir dårlig framdrift.

 

Påhengsmotoren behøver ikke være så stor som du skisserer. 8hk bør duge fint. Få fatt i en overligger 2takter, 50kg 4t motor på akterspeilet er TUNGT...

 

Går du for denne løsningen, be om å få motoren levert med STØRSTE propellen du kan få. Stor propell gir bedre skyv i lav fart, du får uansett ikke Albin`en din i plan :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Oljen i kjølevannet skyldes sikkert defekt topp-pakning. Skru opp og se etter.

 

Forøvrig bør du sjekke:

1: Om termostathuset er rustet innvendig slik at bypasshullet er blitt for stort. Lukk opp og se etter. Hullet skal være ca 5 mm.

2: Kjølekanalene rundt sylinderene kan være tette, slik at kjølevannet ikke får gjort jobben sin. Sjekk ved å åpne dreneringspluggen. Hvis det ikke renner ut vann, er det tett. Dette kan ordnes med staking og Systemrens.

3: Defekt termostat. Sjekkes som nevnt ovenfor ved å legge termostaten i en gryte med vann og varme opp.

 

 

PS. Et lite tips til: Kjøp en rull brødposer. Når du begynner å skru, legger du hver del i sin pose sammen med skruer, skiver og pakninger.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gitt MD5en en sjanse.

Denne unike lille motoren fra Mandal er enkel, lett og har en utrolig fin gange. Jeg hadde en MD5C i en halv mannsalder og lærte meg å sette pris på den nesten turbinlike gangen på litt høyt turtall.

Følg rådene til La Dique.

Det er vanskelig å ta helt livet av en MD5.

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig gode råd!

Jeg er nok ikke så veldig motorkyndig så "MD5 for dummies" er glimrende sommerlektyre, og alle de gode rådene er til stor hjelp! Hjertelig takk. Og ja, jeg ønsker helst å unngå utenbordsmotor. Cirrusen har fine linjer jeg helst vil respektere..

 

Jeg sjekket litt mer rundt temp problemene i går. Etter å ha skiftet impelleren virket det nesten som om det kom mer kjølvann ut. (Kanskje noe jeg inbiller meg - den gamle impelleren så helt fin ut). Det som imidlertid sjedde var at det på høyt trurtall kom MYE sot ut med eksosen. La seg som et teppe på vannet. Kan ny impeller føre til økt vanngjennomstrømning og følgelig at sot vaskes ut av eksosanlegget?? Det virker som om jeg kan kjøre motoren lenger på høyt turtall når den står i fri før alarmen går. Er dette vanlig? Jeg har gjennom en halv sesong ikke kjørt motoren på særlig høyt turtall for å unngå høy temperatur. Kan dette gi mye soting? I tillegg leser jeg i "dummies" om en spake for kaldstart. Jeg kan ikke finne denne på min båt. Kan det være at denne "står på" og at dette gir ekstra fet blanding? Motoren er litt tungstartet når den er kald, men starter lett når den er varm.

 

mvh

kvalsvik

Link to post
Share on other sites

Jeg har en spake ved instrumentpanelet jeg trekker i for kaldstart. Akkurat samme utforming som stoppspaken - den tror jeg ikke slår seg inn når gassen slår inn, men det kan hende jeg tar feil.

 

Jeg har forøvrig samme symptomer som din, med mye mørk eksos ved full belastning, uten at jeg har noe svar på hva det kan være. Impellerlokket kan være litt slitt og kan gjøre at det suger inn noe luft - dette løste jeg ved å erstatte papirpakningen med en vanlig pakning på "tannpastatube" kjøpt på biltema. det fungerete bedre enn papirpakningen. Min svetter også litt, men kun ved full gass, da piper den godt. Har testet termostat, og den fungerer godt.

 

Ellers finnes det noe som heter systemrens - har ikke testet det selv

 

Se denne tråden

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=920&st=20

Link to post
Share on other sites

Hei godtfolk. Ny bruker her.

 

Denne tråden må jeg bare henge meg på. Er selv (nå) lykkelig eier av en -79 MD5B.

Har imidlertid ikke alltid vært slik. Og mine problemer var akkurat det som beskrives av de fleste andre med gamle MD5-er: varmgang og atter varmgang og en evig kamp mot varselpipet. I tillegg kom stadig luft i dieselen som gjorde at motoren stanset stadig vekk. Og aldri når det passet!

 

I utgangspunktet har jeg null peiling på motorer, og enda mindre på dieselmotorer. Men har printet ut "MD5 for dummies" og lest meg opp.

 

Skal ikke gi meg inn på noen lang beskrivelse av hva jeg gjorde, men min motor ble fullstendig frisk etter å ha gjort følgende:

 

- Rense kjøleinntaket på S-drevet (hvis du har det), alle 7 hullene og GODT innvendig med syl, skrutrekker el lignende. Her fant jeg MYE skjell.

- Spyle S-drevet innenfra (løsne inntaksslangen for kjølvann ved vannpumpa og sett fullt trykk med hageslangen her)

- Kjøre motoren med systemrens flere ganger (innbiller meg at det ble bedre for hver gang)

- Stadig pirke ut "slagg" som legger seg i bunnen av blokka. Pirkes ut ved å fjerne "tappeskruen" under luftinntaket.

 

I tillegg har jeg skiftet dyse, byttet eksosbend (som var rustet istykker) og byttet flere av de gamle dieselslangene som var sprukne og dårlige.

 

Nå har jeg en knallgod motor som fyller 30 år til vinteren og båten min - en Granada 27 - har aldri gått bedre :smiley:

 

Prisen for dette beløper seg godt under 4000 kroner, og det har vært moro å lære mye om motoren sin. Så om du synes du har tid, prøv deg på dieselklumpen din først før du anser den som død og begravet.

 

God vind

Link to post
Share on other sites

Takk igjen

Godt å høre at flere har løst de utfordringene som jeg har med motoren. Jeg vil prøve systemrens og flere av de andre tipsene. Når det gjelder innsug av sjøvann har jeg lagt inn innsug utenom S drevet nettopp for å unngå problemer med groe i innsuget. Det fungerer bra. Jeg trives best med seilene som motor ( :lol: )men forstår nå at litt motorkunnskap er nødvendig. Så ha en finfin båtsommer alle dere som har kommet med råd - takk for hjelpen!

mvh kvalsvik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...