Jump to content

Tett dieselfilter


Khaoz

Recommended Posts

Ja mulig, har ikke selv erfaring med CAV men med Racor men der får du utskiling av grumset i glasset i bunn.

Men det var da veldig sort dette grumset og ikke minst svært mye av det.

 

Ivrig, hvor mange timer har du gått på dette året?

Tro uansett at jeg hadde tatt en rens av tanken.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har et alvorlig dieseldyr-problem. Et under at motoren fikk diesel i det hele tatt!? Tanksjau er vanligvis det eneste som hjelper.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er dette dieseldyr Walter?

De gangene jeg har hatt det så har "massen" vært mye mer geleaktig og lysere.

Derfor mitt spørsmål til trådstarter i innlegg over?

 

"Hvordan føles det når du gnir det mellom fingrene, er det små partikler eller mer slimaktig?"

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja jeg må inrømme at dette ikke så helt bra ut :confused:

Merklig nok så har motoren gått helt upåklagelig!

Jeg har ca 450 timer på dette filteret.

Det er slimaktig uten noe særlig partikler, kan hvertfall ikke kjenne noe.

Det er "sump" på tanken, så jeg håper jeg kan få det meste ut uten å demontere dørken.

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være interessant å høre om du har brukt noe tilsettingsstoff til dieselen, eksempelvis Hammerdown eller Alron som skal emulgere vannet i dieselen. Jeg hadde tilsvarende i mine tanker i våres. Jeg tømte tankene helt og tørket opp sliket med ei fille festet til ei stang. Jeg fikk det ikke ut fra bunnkrana. Slimet lå som et belegg på bunnen av tankene.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med sump, er det en avtapping på denne eller kommer du til via manhull?

 

Nå er 450 timer en del mer motortimer enn folk flest går på et år så det kan kanskje forklare noe, men her må det nok rengjøres.

 

Hvor stor maskin er dette?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er en forsenkning under tanken med mulighet for tapping. Tenkte å tømme tanken skylle og tømme.

Finnes det andre vannutskillere/filter som virker bedre?

Lurium for å bli kvitt uønskede husdyr på tanken?

Dette er en gammel 3qm 33 hk...

Redigert av ivrig (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Hei Ivrig, moderatorene på denne siden er litt på krigsstien i dag og sletter og låser innlegg over en lav sko.

I beste mening selvsagt for å bedre forumet, men noe vell ivrige i dag.

 

Tilbake til ditt innlegg som ble slettet (grunnet siteringen) så er det beste å rengjøre tanken i sin helhet om du kommer til fra et manhull. Etter hva jeg forstår så har du ikke mulighet for det så da er avtapping av sump nest beste løsning.

Du bør kanskje gjøre dette litt regelmessig i en periode for å være sikker på at du får ut alt.

 

Hva som er best middel til å ta knekken på dieseldyr er jeg ikke sikker på, men jeg brukker Omega 903 som prevantivt vedlikehold.

 

http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/T...ga/903brosj.pdf

 

Redigert: ser at innlegget er tilbake

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Omega 903 ja. Det kjøpte eg for å blanda i fyringsolja. Bestilte to spann, trudde eg skulle få 20liter, fekk 40l. Det står att om lag 15liter av denne greia, og sist veke selde eg oljetanken for å fyra veksthusa med gass i framtida. Det står att om lag 15 liter av stoffet.

 

Men Omega 903 kan eg jo bruka i dieselen på båten. Blandingsforholdet er ein til 2000. Det held til 30.000l. Eg fyller om lag 20l kvart år.

 

Anten må eg bli eldre enn Mentusalem, kjøpa meg motorbåt eller så vil nokon arva litt Omega 903 etter meg :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det har vært diskutert endel om man kan bruke dieselfilter med gjennomsynlig beholder (glass) ombord i fritidsbåter. I de nye kravene til CE godkjenning, se http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html som heter: FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv. fremkommer krav om CE godkjenning av drivstoffsystem: 5.2.1. Generelt. Innretninger og utstyr for ventilasjon, samt påfylling, lagring og tilførsel av drivstoff skal være konstruert og installert slik at de reduserer risikoen for brann og eksplosjon til et minimum. Dette kan ha en viss betydning i forsikringssaker.

Jeg har montert kuleventiler på mine filtre og tanker, og var i dag nede i motorrommet og tapper fra alle 6 ventilene. Det var nærmest iikke noe vann å spore. Bare noen ytterts få vannperler. Jeg har en gjennomstrømning av diesel opp mot ca 600 l/timen og i teorien skulle all dieselen i tankene nå ha gått gjennom filtrene flere ganger. Jeg anbefaler å montere kuleventiler på filtre og bunnplugger i dieseltankene - så sant det ikke er risiko for at man uforvarende kan komme bort i disse.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to Yanmarer 6LYA-STE. Der forbrukes ca 10 % av gjennomstrømt diesel. Dieselen brukes her bl.a. til kjøling av motoren. Denne gjennomstrømningen er så stor at det kan være vanskelig å måle dieselforbruket med eksempelvis forbrukssystemet til Navman som tar hensyn til fart (GPS), turtall (optisk måling på svinghjulet), temperatur på tilført og returnert diesel, og tilført/returnert diesel via rpm måling av impellere. Jeg har skrevet et innlegg om dette til ProNav som visstnok skal finnes på nettet.

Link to post
Share on other sites

Bytta begge filtra mine før ferien , disse så ikke så bra ut dem heller . Noe av det værste jeg har sett , kan jo lure noen ganger at motoren går . Hos meg er det to tanker , jeg fyller kun på den ene siden til begge er fulle . Da stenger jeg SB tank til jeg er ca halv på BB tanken,sånn fungerer det ombord her.Så etter å ha sett mine filter så tenkte jeg at det var den ferien , tappa av litt på SB tank men det var gull reint .Så da vil jeg tru BB tank er like fin og det var den ,så da må filtrane mine ha gjort jobben sin da vel ? Har gått t/r Strømstad / Koster i ferien og videre til Porsgrunn som jeg er nå , så langt har alt vært helt topp.Så da håper jeg resten av ferien går like bra .Men blir noe skremt da du ser slike filter,trur det er mange steder som folk bunkrer med gammle møkkete tanker.Så jeg trur det er lurt å bytte filter ofte da dem koster lite og jobben er gjort på noen minutter,da føles det bedre også vil jeg tru .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde opprinnelig tenkt å ordne med service på motor og gir selv pga. av det romslige motorrommet i Rivieran, men da jeg skjønte at impellerskifte på Yanmar-motoren min ikke er noe for glade amatører feiget jeg ut og overleverte båten til AB Marineservice i Leangbukta i går, for full service. Skal hente båten i dag og drar mot Sørlandet i morgen formiddag. Har også to tanker og fyller opp begge to etter råd fra forrige eier. Vet ikke om det hjelper, men pleier å fylle opp tankene i god tid før de nærmer seg kvart tank. Bør jeg stole på at verkstedet har gjort en skikkelig og trygg jobb - eller bør jeg sjekke noe spesielt etter servicen (bortsett fra at motorrommet er like rent som når jeg overleverte båten?

Link to post
Share on other sites

Bør jeg stole på at verkstedet har gjort en skikkelig og trygg jobb - ?

Når du ikke kan dette selv , så må du jo nesten stole på verksted . Men det er jo greit å prøve å se om dem har gjort jobben sin , men å stole på noen idag er ikke like lurt altid .Det ser å hører vi om daglig , desverre så har det blitt slik syntes nå jeg da . Men må jo håpe å tru at folk gjør den jobben dem har tatt betalt for å gjøre .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...