Jump to content

Saltstraumen - ikke til å spøke med!

rogeri

Recommended Posts

Bildet er nok ekte, men mulig telelinsen forvrenger det litt i forhold til at motoren tilsynelatende er under vann.

Straumkjelene er skål eller traktformet og på langt hold kan det virke som vannet omslutter skroget mer enn det i realiteten gjør.

Som en ser har de to i båten likevel virkelig problemer, marginene mellom hell og ulykke her er ikke store.

Gullhår i ræva hadde de!

Gullhår, tjukke som rabarbra!

................Syntes det er betenkelig at turister legger ut i båt i Saltstraumen, uten å ha en lokal kjentmann med i båten. :wink:

Enig i det. Var der sist gang for et par år siden. Blei overraska over hvor enkelt det var. Leide en skjærgårds jeep og lånte et kart. Tut og kjør på egen hånd etter 5minutter info fra utleier.

Før i tida ble det bygget spesielle "straumbåter" til bruk der. De som tar seg en tur til "Norsk sjøfartsmuseum" kan ta en slik i nærmere øyesyn.

u13.gif

Straumbåtene var en variant av den langkjølte norlandsbåten hvor lottene ble reist betraktelig slik at kjølen ble kortere, - de var også mer utlagte/brede. Båtene ble dermed lettere å handskes med i straumen enn de vanlige nordlandsbåtene. Båtbyggeren Ulf Mikalsen i Kjerringøy har nylig gjort ferdig en replika av disse straumbåtene.

Mer om Saltstraumen kan bla. leses her

Men Saltstraumen er IKKE til og spøke med.

At ikke flere liv er gått tapt er helt utrolig. Folk med kano og turister som leier båter uten noe slags erfaring.

Hei `mitsu`,(kjekk dame forresten) virker som du er lokalkjent i Saltstraumen. Hadde nå tenkt meg å prøve fisket fra båt til neste år.( Har kun fisket der fra land for ca:10 år siden) Er det, som noen hevder at man har kun 2 timer til rådighet, før man av sikkerhetsmessige grunner må på land igjen? Har ellers erfaring fra Svelvikstrømmen (uten sammenligning forøvrig) :yesnod:

Ref bilde... Hvis jeg skulle på fisketur i saltstraumen tror jeg at en redningsvest ville være på sin plass.

Tror ikke redningsvesten ville ha hjulpet stort: Tomme 200 liters oljefat blir dradd rett ned, når det er "som værst".

Saltstraumen skal man ha respekt for!

Pga den store vannutskiftninga, er det mye fisk og annet marint liv deroppe. Mange dykkere året rundt også. Timing ved idykk er svært viktig, ellers kan det galt. Hvilket det da også har gjort...

• 9 måneder senere...
Draugen like nok ikkje Mercury sia han spøtta han ut igjen. :smiley:

Også denne gangen en Mercury såvidt jeg kunne se.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Verdens sterkeste malstrøm er imponerende og ikke minst falig!! Har selv hentet en båt med motorstopp der for noen år siden. .. Tror det fortsatt er utleie av båter der for dem som vil. . galskap spør du meg. Det går godt å ferdes der med riktig utstyr/båt, men da må du vite hva du gjør! Har sett kanoer, kaiakker og MANGE småbåter med 30 fiskestenger og 200 kilo svenske på bauen. . galskap!

Det ser ut som en elv, men er det ikke! Har ingen inngående kunskaper om plassen, men det ser ut for meg som om det er lett å bli lurt der, det oppstår ofte speilblanke tilsynelatende sikre områder for å gå, helt til det blir press ovenfra og havet åpner kjeften. . .

Erfarene sjarkfiskere har brukt straumen til fiske i alle år, og takler den på en imponerende måte, men med respekt!

Også denne gangen en Mercury såvidt jeg kunne se.

- Og han ble selvsagt reddet av en YAMAHA... - Du vet, chagall -- disse motorene kjører seg ikke fast i straumen.... :saint::cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...