Jump to content

Fjernkontroll til Sleipner baugpropell og Engbo Ankervinsj

Alfa Romeo

Recommended Posts

Jeg skal montere fjernkontroll til ankervinsjen og baugpropellen på min Saga315. Har planlagt å bruke sleipner sin fjernkontroll for dette. Koster drøyt 2000 hos Maritim og har så vidt jeg kan skjønne det jeg trenger for montasjen. Ser for meg at mottakeren kobles til hhv manøveringspanelet for baugpropell og vinsj under dashbordet. Må sannsynligvis ha noen releer da Sleipner er +-styrt og Engbo er -styrt.

Er det noen som har gjort dette? Vi dette opplegg funke eller er det noe jeg glemmer??

Jeg var inne på samme tanke selv i vinter, men jeg har fjernkontroll til vinsjen fra før.

Det er av den typen med tre knapper på. Fant ut at det ville bli en del "dill" med releer osv.

Vet ikke om din Engbo vinsj er utstyrt med tre, eller to knapper.

Engbo selger fjernkontroller som går på vinsj, og baupropell. Jeg har forstått det sånn at en

må oppgi hva slags baupropell man har, sånn at de kan programere fjernkontrollen.

Jeg la dette på vent inntil videre siden jeg måtte ha ny fjernkontroll, og to nye sendere. Dette ville

komme på over 4000 penger.

Kjøp en Engbo fjernkontrol, funker som snus.... Blir som regel noe kluss når man skal blande to forskjellige merker...

Engbo kontrollene er god kvalitet og ca samme pris så ser ikke poenget med å kjøpe andre merker å tilpasse.

Edited by håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Merket spiller vel ingen rolle så lenge det er snakk om potfrie releutganger vel.

Men ser ikke poenget.... hvis du har en mercedes så putter du vel ikke i en volkswagen motor fordi du kan få det til å passe. Gjør ihvertfall ikke jeg hvis jeg ikke må.

Dette var vel og strekke den litt langt :wink:

Du skrev :

Blir som regel noe kluss når man skal blande to forskjellige merker...

Noe som jeg påpekte .................. si ?

Har nylig montert Ilas ankervinsj. Fjernkontrollen er fra Sleipner. Fjernkontrollrn styrer buagtruster og ankervinsj. Begge systemene hadde uttak for fjernkontroll, eneste var at ikke alle pluggene passet, måtte koble manuelt. Men trengte ingen ekstra rele .............

Edited by 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kjøp en Engbo fjernkontrol, funker som snus.... Blir som regel noe kluss når man skal blande to forskjellige merker...

Jeg oppfattet det slik at han hadde baugpropell fra Sleipner og vinsj fra Engbo og ønsket å bruke kun en fjernkontroll.

mvh Knut Erik

Du skrev :

Blir som regel noe kluss når man skal blande to forskjellige merker...

Joda... med kluss mente jeg og si at det er ikke sikkert Engbo gidder og gi deg suport når noe ikke virker når du ikke bruker deres fjernkontrol eller at sleipner gir suport når fjernkontrollen ikke er koblet til et sleipner produkt. Vet at det er null problem å få disse til å virke mot hverandre, men man må vite hva man gjør, og klare og lage koblings skjema selv. på det innlegget øverst i denne tråden så stod det heller ingenting om hvilke merker som var hva.

Men hadde jeg valgt på min båt hadde jeg brukt engbo sin fjernkontroll og mottaker for winsj foran og bak. brukt den som er beregnet for winsj forran til baugtruster og knappene for winsj bak til faktisk winsj bak.

Det er ikke nødvendigvis sånn andre ville ha gjort det, og det er sånn verden blir fargerik. Alle tenker forskjellig :smiley: :smiley: :smiley:

Satt og kikket i en eller annen katalog i helgen og så at Engbo har en kontrolenhet som kan styre andre ting. Mener å huske at denne lå rundt 13-1900,- Og denne måtte enn nesten ha i tillegg for andre merker. Så for mindel ville det bli ca 4000,- (+ vinch bak) for å styre anker i begge ender hvis jeg gikk for Engbo bak.

Med Engbo regnet jeg med at jeg trengte 2 mottakere, og løsningen koster da ca 4000 mot 2000 for sleipner.

MEN på 2007 modellene gikk engbo over til å bygge inn radiomottaker i selve winchen. Min båt ble bygget vinteren 2006-7 så jeg er usikker på om jeg har den "nye" modellen winch. (jeg har betjeningspanel med bare 2 knapper = ny modell???). Skal sjekker serienummeret. Har jeg den nye så blir det engbo.

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal bli kluss med fjernkontroll av annet merke (eller at det skal bli mer kluss med sleipner kontroll på engbo winch enn engbo kontroll på sleipner propell!). Detter er ikke akkurat avansert elektronikk.

Jeg bruker denne fjernkontrollen som Servicemannen beskriver på de to ankervinsjene mine. Det fungerer helt perfekt bortsett fra at jeg ikke alltid husker hva som er opp og ned akter, som styres av sidetastene. Jeg klarte å miste en på sjøen i fjor, så nå har jeg en i reserve i tillegg til denne. Selve fjernkontrollen styrer 4 releutganger som man kan koble til baugpropeller eller ankervinsjer. Jeg hadde ikke noen problemer med å få dette til å fungere. Fjernkontrollen knyttes til mottageren gjennom en prosedyre som i stor grad hindrer at baugpropell /ankervinsj styres fra andres fjernkontroller.

fjernkontroll.jpg

Sleipner svarer at jeg ikke kan bruke deres fjernkontroll på Engbo.

Er det noen som har prøvd Quick løsningen på Engbo?

Tror jeg går for Engbo. Ferien starter på fredag og da vil jeg ha dette på plass (ihvertfall for vinsjen).

• 5 years later...

Ser tråden er gammel - men kan kanskje blåses liv i...

Er i ferdig med å installere en Engbo vinsj og har fra før en Sidepower baugpropell. Jeg tenker å gå for Sleipner sin fjernkontroll som kan styre begge (RC-11E).

Som påpekt her i tråden trenger jeg da to reler mot Engbo vinsjen siden denne er minus styrt. Ellers burde dette funke greit. Alternativet er Engbo fjernkontroll selvsagt, men dette blir en dyrere løsning + at det er enklere for meg å tilpasse Sleipner kontrollen til Engbo enn motsatt - siden jeg installerer Engo vinsjen selv og har da god kontroll på hvordan det henger sammen.

Et tilleggspørsmål rundt skroggjennomføring for tauet til vinsjen: Jeg skal ha denne taugjennomføringen på et område som er skrått (ca. 50-55 grader tenker jeg), og jeg trenger en rulle her for å føre tauet. Det jeg lurer på er om noen kjenner til noen gjennomføring som hindrer regn å komme inn i hullet ?

Den beste jeg har sett er noe slik som denne fra quick ; http://www.seatronic.no/ankervinsj-kjetting-c-229_421/quick-skroggjennomforing-p-3621 - men den inneholder jo noe elektronikk for autostop for quickvinsjer som jeg betaler for her uten å bruke det - så dersom andre alternativer finnes ?

Sidepower thrustere og Power il ankervinsjer bruker samme fjernkontroll. Tidligere i år ble Engbo imidlertid kjøpt opp av Sleipner Motor AS så tipper de har ordnet med kompatibilitet for også Engbo vinsj sammen men Sidepower nå..... .