Khaoz Startet 7.Juli.2008 Del på Facebook Startet 7.Juli.2008 Er rimelig fersk på dieselmotorer så jeg benytter dette eminente forumet til å utvide min horisont Her er ståa: Yanmar 3qm Har skiftet nytt cav filter og insats samt finfilter. Nå står begge filter tomme, må jeg fylle opp disse før jeg forsøker å pumpe? Forslag for å bringe diesel frem til første(cav) filter? Har funnet lufting på begge filterholdere, luftes cav filter på samme måte som finfilter? Ved hjelp av manuell pumpe på fødepumpa? Hvis noen har en step by step fremgangsmåte så er det gull! Har lest dokumentasjonen til motoren, men den tar ikke for seg forfilter(cav). "Den dagen man ikke lærer noe nytt er ikke verdt å leve" Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Hasla 26 Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Du kan bare løsne på denne lufteskruen som er lengst bort,bare litt og trykk på pumpehendelen som sitter nede på fødepumpen.Ta og luft helt til det har slutte og boble i dieselen.Går kjempe bra dette,bør ikke fylle opp noe diesel noe sted i noe filter.Ps det sitter muligens en lufte skrue nede på eller ved disel røret som går inn på motoren.Denne med stjerne.MvhBjørn Redigert 7.Juli.2008 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Arvid_A Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 På min motor (Yanmar 4JH3-DTE) bruker jeg bare den manuelle pumpa på matepumpa for å trekke frem dieselen - først slik at forfilteret/vannutskilleren fylles - og deretter fylles finfilteret på motoren. Jeg lufter bare på utløpet av matepumpa. Min motor skal være såkalt "selvluftende". Jeg har aldri kjørt dyserørene tomme for diesel, så jeg vet ikke egentlig hva denne selvluftingen innebærer i praksis. Jeg har imidlertid forstått det slik at det ikke skal være nødvendig å løsne hvert av dyserørene for lufting på denne motoren. Jeg vet ikke hvordan din motor virker mht. "selvlufting", men det får du sikkert gode råd om fra andre. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Så den manuelle pumpen skal kunne klare å dra frem diesel til begge filterene? Da skal all lufting være stengt mens jeg pumper frem? Virker ikke som det er all verdens drag i den manuelle pumpe saken. Har pumpet i 10 minutter uten en dråpe diesel i forfilteret... Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
JensKH Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg gjorde dette i dag på en KAD 43 motor. Først gikk det tregt, men etter at jeg oppdaget at jeg ikke trykket pumpehendelen langt nok inn, så gikk det som en lek. PS: har du husket å åpne opp kranen for dieseltilførselen (jeg har nemlig gjordt den tabben også. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Hei. Det hender at pumpa "tar dårlig" og da hjelper det å vri litt på motoren og prøve igjen fram til du kjenner at den tar skikkelig.du kjenner når den tar og ikke tar for å si det sånn...hehe..har strevd med dette før jeg også helt til jeg begynnte som båtmekaniker og lærte litt.er mange sånne små triks som ikke står i noen manualer...hehe...Og vis du bare har byttet filter så er det ikke nødvendig og lufte dyserør og lignene,der er det fortsatt nok diesel til at du skal klare å starte uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Da skal all lufting være stengt mens jeg pumper frem? Du må nok ha lufteskruen på finfilter/matepumpe åpen når du pumper, ellers tviler jeg på at du klarer å pumpe frem dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 7.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Aha..takk for innspill folkens. Skal nok klare dette da. Skal prøve å pumpe med luftingen på finfilteret åpent samtidig som jeg dreier motoren til jeg kjenner pumpa "tar tak". Båten skal ut igjen i morgen så hadde jo vært greit med en motor som sviver Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.