Mulligan Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Og du blir våt. Starter du høytrykkspyleren nedi bøtta har den nesten ingen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 må testes ein dag ! Godt eg har propell og ikkje vannjet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 En høytrykkspyler under vann har lite effekt. En vannjet i båt får heller ingen effekt før dysa kommer over vann. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Når en regner statisk skyvekraft er det areal/propelldiameter*efekt*K som gjelder. Trykket kommer som et resultat av efekten og ednrer skyvekraften linært. Får og få samme skyvekraft på en liten dyse som på en 250mm baugpropell ma en ha en enorm efekt/trykk en trenger sikert 100kw for og få samme efekten som 5kw på en vanlig baugtruster. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Jo, det er greit. Men i ett sånt dyseopplegg kan man jo likegodt bruke ei stempelpumpe for å få opp trykket. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Det blir da ikke mer trykk om du har en stempelpumpe "trykk = efekt/gjenomstrømning" helt uavhengig av pumpetype. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Med all respekt BMP. Du tok bare med propelldiameter i formelen. Men en konvensjonell thruster og en vannjet er ikke helt sammenlignbare størrelser. Thrusteren bygger opp en trykkforskjell mellom trykk/sugesien på propellen for å skape kraft. Vannjeten bruker ei aksialpumpe eller em kombinasjon av radialpupe og aksialpumpe for å skape et trykk i pumpehuset og så er det trykkfallet i dysa som skaper kraften. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Og for å si det med andre ord for de som ikke greier å følge med i dyse/trykk-diskusjonen: det holder ikke å bare se på motoreffekten - man må se på propellen og girkassen også Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Ja det er vel der propelldiameteren kommer inn. Vet ikke hvor mye dere driver med slike beregninger men det er det jeg lever av og sålangt går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 man må se på propellen og girkassen Jo, men dette dreier seg om vannjet. Som består av ei pumpe og ei dyse som vanligvis er sammenbygd. I dette tilfelle er de adskilt. For å få den fulle effekten av pumpa fram til dysa her må ventiler, rør, bend osv dimensjoneres som en tankbåt for å unngå tap. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2010 Link til dette innlegget Svart 28.April.2010 Eg har spylt med det meste av utstyr. Og følt virkningen av forskjellige dyser.... Ingen problem å lage 30-40kg ++ skyvekraft under vann. Forstår ikkje kvifor vi er så sta? menmen...... WillDo konkurs er nytt for meg..., men ikkje uforståelig. Rekner med dette gjelder i Norge, ikkje i Nederland. Kostnadsmessig ville ingen ha WillDo. Husker ennå når han sendte meg pris han fyren, ....så var det nesten dobbelt pris over det som var antydet i Båtliv i ein tidligere test, og fyren som skulle forsøke selge det...., Var ein tosk i markedsføring og ubrukelig å følge opp forespørsler(ja tenk eg vurderte kjøpe slik...) Virka som garasjefirma uten noko Norsk språklig å by på.... Trist for eg har tru på produktet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.