Jump to content

WillDo Jet Thrusters, hvem importerer?

DWC

Recommended Posts

Det er vel bare å kontakte Willdo i Nederland direkte om du ikke finner none norske forhandlere, så får du svar på det du lurer på, og skal du kjøpe så slipper du jo ett ledd i kjeden som eller kan fordyre dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kontaktet forhandler i Norge og han kunne opplyse at de kommer med en elektrisk 80Kg versjon i løpet av august/september. Den er på 24V og krever to batterier som lades via båtens 12 V system ved hjelp av en kontaktor som bryter ladestrømmen og seriekobler batteriene når en kjører trusteren. Dette virker for meg å være en god løsning også med hensyn til spenningsfall og all elektronikken ombord.

Skal undersøke prisen på denne løsningen til våres nye Bavaria 43C, kan sette dysene mye lenger fremme på båten i forhold til en tunnel og vi bør derfor få bedre effekt av trusteren. Skal komme med en tilbakemelding om pris her så snart jeg mottar den fra forhandler.

MVH Chrian

WillDo Jet Thrusters kan fungere på tre måter. Elektrisk, hydraulisk og direkte drevet av båtens motor via en tannrem. Systemet finnes i størrelser fra 20-120 kg skyvekraft. M.a.o for fartøyer opptil 22m.

Men det blir steike dyrt! :nonod: Fikk tilbud fra Hr. Olsen og det var ikke billig! Kommer på ca 65.000,- :eek: for den største til min båt. Og det fikk jeg ikke godkjent av banksjefen her hjemme.

Fikk forøvrig pris fra Sleipner i vår på ca 35.000,- for 145hk. Men så var det støyen da...og varmgang. :headbang:

Hørte det skulle være litt ekstra i lotto premie på onsdag, kanskje jeg skulle spille for engangskyld. :lol::lol::lol:

Forøvrig antar jeg at Hr. Olsen og Jet Thruster er en og samme person. :flag:

Edited by Bützfleth (see edit history)

Viss vi samenligner skyvekraften til en vanlig thruster og Willdo.

Så har en vanlig thruster større skyveflate, fks.18cm. tunnel, Willdo har vel 5 cm gjennomføring.Må Willdo ha mer hk. eller en vanlig thruster for å få samme skyve effekt på båten?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

WillDo Jet Thrusters er basert på vannjet. Systemets 5 cm "tunnel" er en vannjet dyse. Forøvrig er dette utvendig mål. Innvendig er diameteren mellom 30 og 48 mm. Dette målet er kalkulert i forhold til størrelsen på systemet som igjen kalkuleres i forhold til størrelsen på båten. Som utgangspungt sies det at vannjet i prinsippet har litt lavere utnytningsgrad enn propell drift. Når et system oppgis til å ha x kg skyvekraft skal det være lik effekt uansett system (tradisjonell baugpropell/Jet Thruster), som for eksempel når en motors ytelse i aksel HK oppgis.

WillDo Jet Thrusters er basert på vannjet. Systemets 5 cm "tunnel" er en vannjet dyse. Forøvrig er dette utvendig mål. Innvendig er diameteren mellom 30 og 48 mm. Dette målet er kalkulert i forhold til størrelsen på systemet som igjen kalkuleres i forhold til størrelsen på båten. Som utgangspungt sies det at vannjet i prinsippet har litt lavere utnytningsgrad enn propell drift. Når et system oppgis til å ha x kg skyvekraft skal det være lik effekt uansett system (tradisjonell baugpropell/Jet Thruster), som for eksempel når en motors ytelse i aksel HK oppgis.

ok

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

• 1 year later...

Man trenger da ikke være noe matematisk geni for og finne ut at en liten dyse ikke kan gi noe serlig efekt nåe en vet at areal gange efekt gir den statiske skyvekraften. Da skal det enorm efekt til for og få noen skyvektaft på det lille arealet som dysen har.

Off....du må ikkje gjere slike matematiske krumspring :blush:

Dyser utgjør stor forskjell med lik tilført kraft. Du kan teste med hageslangen din med og uten strålerør.

Til og med på ein hobby- høytrykkspyler merker du trykket med lansen på kontra å vri den av....da får du stråle som fra en okse som slår lens...

MEN eg forsvarer ikkje willdo sine produkt, de har eg ingen erfaring med.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk