Jump to content

Badestige

jorhei

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et lite problem med tanke på badestige i båten. Det har seg nemlig slik at vi har et ror som står i veien og vi får derfor ikke plassert badestigen midt på, bak på båten. Er det noen som har noen gode forslag til hvor vi kan plassere en badestige, og hvilken type vi eventuelt burde kjøpe?

mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Hvis ikke jeg tar helt feil, er det krav til denne "badestigen" eller ombordstigningsleideren. Den skal monteres slik at den stikker x antall cm. ned i sjøen. En fellbar stige skal kunne felles ned av en person som ligger i sjøen.

Helt riktig. Det var det jeg tenkte på. Kom kanskje ikke akkurat fram i spørsmålet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Vanskelig å få til dette på båt med utv. ror.

Sikkerhet er imidlertid viktig, helt klart. Sikkerhets-leider ivaretaes enklest med et par trinn på selve roret.

Selv har jeg  taustige i tillegg til fast redningsleider akter. Taustigen (med trinn av treverk)  kan bindes fast hvor du måtte trenge den, foran, bak, på siden. Den fungerer både som baugstige, entringsleider fra jolla og badetrapp. En slik stige lager du med doble hampetau, 2 på hver side av tretrinn, knute over og under hvert trinn. 2 tau på hver side er ikke nødvendig men gjør stigen mer stabil. Selve trinnene lager du av mahogny eller teak dersom du er like jålete som meg. Bor hull for tauene. Blylodd under nederste trinn dersom du ønsker leideren ned i vannet. Leideren passer flott på en trebåt, samt er lett å rulle sammen/stuve vekk etter bruk.

Lykke til

Hei.

Tilbake til spørsmålet ditt jorhei. Nå vet jeg ikke hvordan båten din ser ut "der bak", men må stigen absolutt stå helt symetrisk midt på hekken? Jeg fikk problem med plassen da jeg monterte ankervinsj, så jeg flyttet stigen litt tilside. Helt symmetrisk er det ikke, men stygt er det ikke og ingen har klaget.

Du ser plasseringen på bildene under så vidt (bildene ble egentlig tatt for å vise en kamerat plasseringen av vinsjen, ikke badestigen).

Bilde   Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det som har vært tanken min har vært å sette den bak på høyre side ved roret akkurat som Lars H har foreslått. Ville egentlig bare se om det var flere som tenkte på det som en mulighet. Med tanke på at roret er i veien så ser ikke jeg noen annen løsning.

Hei igjen!

Når det gjelder dette med badestige så viser det seg at jeg ikke har et helt plant/rett dekk bak på båten, slik som deg Lars H. Dette vil jo medføre at stigen vil bli noe skjev, vil det ikke?

Har du noen andre forslag da, eller må jeg bare leve med en sånn skjevhet?

Hei.

På min stige var det bare å bruke baufilen litt på stigen ved festet på dekk. Selve røret står bare nedi et U-beslag med en bolt gjennom.

(greit med digitalkamera med 4Mpixels så en kan vise utsnitt av et bilde)

Bilde

Lars H.

(nå er "burkaen" av og kalesjen montert på Trudelutt)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

På min stige var det bare å bruke baufilen litt på stigen ved festet på dekk. Selve røret står bare nedi et U-beslag med en bolt gjennom.

(greit med digitalkamera med 4Mpixels så en kan vise utsnitt av et bilde)

Lars H.

(nå er "burkaen" av og kalesjen montert på Trudelutt)

Skrytepave. Mitt er bare på 2MPIX  :lol: :lol: :lol:

Suzuki

No boat needed..

• 1 måned senere...

Hei,

jeg har kjøpt en seilbåt fra 1968 som ikke har badestige.

Er det noen som har en til overs etter å ha gått over til badeplattform eller av andre grunner?

Akterspeilet er nesten loddrett (skråner samme vei som på motorbåter), og middels høyt (lavt til å være på en 38 fots båt).

Ønsker helst en som kan slåes/senkes ned i vannet, slik at både store og små klarer å ta seg opp.

Vennlig hilsen

Arild (som håper å komme seg ut på fjorden pinseaften)

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...