Helge Startet 8.Juli.2008 Del på Facebook Startet 8.Juli.2008 (redigert) På sensommeren i fjor gikk skjermen på min Humminbird NS25 kartplotter/ekkolodd delvis i stykker. Da fikk jeg et blankt felt på skjermen ca på bredde med en tommel fra topp til bunn i venstrekant i skjermen. Jeg ringte da først forhandler og deretter importør Belanor for å få fikset denne feilen. Jeg fikk da vite av Belanor at: "det sannsynligvis var skjermen som var begynt å gå i stykker og at slike skjermer ikke lenger kunne skaffes til denne kartplotteren." Jeg syntes dette var dårlig ...at man ikke kunne få kjøpt ny skjerm til en kartplotter jeg hadde kjøpt ny under 6 år tidligere. 5 års reklamasjonstiden var bare utløpt med måneder - ikke år! Men jeg ga opp reparasjonsprosjektet og kjøpte meg en ny flott fargeskjermplotter Lorenz Panoramic 8 Sun HD og monterte i daycruiseren. Nå over et halvt år senere fant jeg ut at det var da for galt å ha en fungerende kartplotter med ekkolodd liggende i skapet når bare en begrenset del av skjermen ikke fungerte så jeg monterte det gamle utstyret inn i den lille 14 fot Sunwin speedbåten. Selv med et dødt blindfelt i venstrekant av skjermen har vi allerede konstatert at det er praktisk å nå ha ekkolodd og kartplotter også i den lille speedbåten. Men med Belanors kommentar om at "det er nok skjermen som holder på å gå i stykker" friskt i minnet tenkte jeg å være føre var og avertere på nettet etter eventuelle brukte NS25 (noen andre som skal skifte til fargeplotter?). Det ville være betryggende med en hovedenhet med 100% fungerende skjerm. Det har gått flere uker uten napp, men for noen dager siden fikk jeg tips om en som skulle sende sin defekte NS25 i retur til importør Belanor som innbytte for et nytt bytteprodukt. Denne karen hadde visst lenge hatt problemer med sin NS25 (men dog en helt annen feil enn skjerm!) og hadde til slutt fått en avtale om gunstig bytte/kjøp av ny enhet. Tipset fikk jeg altså fordi han mente det var et håp om at jeg kunne få kjøpt hans 100% fungerende skjerm fra hans defekte plotter til en rimelig pris fra Belanor når de hadde fått den i retur. Jeg tok derfor kontakt med Belanor og foreslo høflig at jeg ønsket å kjøpe skjermen fra den aktuelle defekte plotteren de hadde fått i retur. Etter å på oppfordring ha fyllt inn et serviceskjema på web til Belanor og dermed øynet et reelt håp om å få kjøpe skjermen får jeg dagen etter bare en kort melding på e-post om at "DENNE NS25 BLIR KONDEMNERT." Jeg prøvde meg i dag på en telefonsamtale med saksbehandler, men fikk ikke noen fornuftig forklaring på hvorfor ikke jeg kunne få kjøpe denne fungerende skjermen fra en kartplotter de likevel skulle kondemnere. Dette føles VELDIG SURT, UNØDVENDIG og dårlig gjort ikke minst siden jeg sitter med en plotter kjøpt gjennom Belanor og som de ikke kunne skaffe ny skjerm til da denne "begynte å gå i stykker" under 6 år etter den var kjøpt (selvsagt var reklamasjonstiden gått ut med drøyt et halvår ). (Redigert pga unødvendig mange skrivefeil) Redigert 8.Juli.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det var da merkelig kundebehandling. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Fint om du kan varsle Belanor om denne tråden slik at de blir gitt en mulighet til å forklare saken. (Jeg fant ikke noe epost adresse på siden deres, men antar du har det) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Belanor har et automatisk rapporteringsskjema som finnes her: http://web.belanor.no/helpdesk.web/support.aspx Får håpe at denne saken kan løses på en grei måte. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Muligens Balanor ikke har hørt om resirkulering. Merkelig respons mot en kunde, selv etter 6 år. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Klar over der roaldbj, men et slikt skjema kan ikke benyttes ifm tips-funksjonen her på BP. Firmaer som kun opererer med skjema, uten alternativ epost, røper allerede her en manglende forståelse for kundeservice.. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Firmaer som kun opererer med skjema, uten alternativ epost, røper allerede her en manglende forståelse for kundeservice.. Støttes herved! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jeg har etter mye om og men forsøkt å sende en melding til Belanor hvor jeg har bedt om e-mail adresse, men har bikke klart nå nå frem. Jeg skal forsøke en "omvei". Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Prøv service@belanor.no Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Firmaer som kun opererer med skjema, uten alternativ epost, røper allerede her en manglende forståelse for kundeservice.. Ja det sørgelige er at det ser ut til stadig å bli fler av disse firmaer som kun opererer med skjemahenvendelse. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Jeg tror vi skal være oppmerksomme på at endel leverandører/salgsledd faktisk følger litt med på hva som skrives på Båtplassen. Jeg synes flere svar fra bl.a. Maritim tyder på at bedriften er inneforstått med at informasjon på Båtplassen har betydning for det renome som skapes for Maritim. Jeg har i mange tråder kommentert at Seatronic i Moss gir førsteklasses service og jeg betaler gjerne noen noen kroner ekstra i forhold til USA import for å opprettholde denne informasjonsstøtten. Jeg tror i det lengste at Belanor kommer tilbake med en god løsning for trådstarter. Belanor har utvilsomt bidratt til å opprettholde et godt produktregister i Norge. Jeg har ingen egeninteresser av Belanor. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Noen år siden hadde jeg en Garmin 128 som hadde feil ett år gammel. Jeg hadde ønske om å få den byttet inn til kartplotter og betale i mellem der som reperasjon var ikke lønsom men fikk de svaret fra dem i Belanor at de går ikke å kortslutte "gamle driten" og sende inn til delbetaling av kartplotter. Jeg kunne få en 128 i erstatning i steden får den "gamle driten" jeg leverte inn! Jeg fortalte høvlig at jeg hadde levert inn ett år gammel 128 men fikk til bake at de gjelte samme i den saken. I den tiden drev jeg serviceavdeling for en av største aktørene her i Norge og bestemte meg den dagen å ha ingenting mer med Belanor å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Helge Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Fint om du kan varsle Belanor om denne tråden slik at de blir gitt en mulighet til å forklare saken. (Jeg fant ikke noe epost adresse på siden deres, men antar du har det) Ja jeg har varslet Belanor, men vha skjema da jeg heller ikke har noen e-post til dem (fikk e-post fra en "no-reply" adresse). Jeg har ikke noe vondt å si om Belanor fra tidligere og har i utgangspunktet ingen ønsker om å sverte firmaet. Men jeg kan ikke med min beste velvilje forstå at ikke jeg kan få kjøpe (betale penger!) for en funfgerende skjerm i en plotter de likevel bare skal kondemnere??????? ...når jeg trenger en slik skjerm til en plotter jeg for noen år siden har kjøpt gjennom dem og som de ikke kan skaffe nye skjermer til! Det er jo hjerteskjærende og helt unødvendig at en fungerende slik skjerm da "går i søpla" Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Enig, skal bli intr. å høre hvilken forklaring de har på dette..... Er det slik å forstå at svaret du fikk, "DENNE NS25 BLIR KONDEMNERT.", var fra en no-reply adresse?? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Da er produktansvarlig hos Belanor, Trygve Lyby, underrettet om saken. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Politikken deres er kanskje at hvis de kan kondemnere, vil kunder kanskje kjøpe en ny? Kaller det IKKE service-minded akkurat! De har ikke skjønt det! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hvis de kan selge noe som uansett skal kastets, tjene litt penger på det helt uten garantiansvar og appå til fremstå som serviceminded, må det da være gullkantet? Få penger for ingenting og tusen takk fra kunden som kjøper søppelet? Bedre enn dette blir det ikke. Og alternativet? Ingen penger inn og dårlige signaler ut til kundene? Blir jo nesten slik at det faktisk er lønnsomt å gi bort søppelet, ja endog betale for å bli kvitt det. Et godt rykte om god kundebehandling er gull verdt - synes nå i alle fall jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det kan også være at de er pålagt av Humminbird å komdenmere garantiprodukter som ikke er regningssvarende å reparere. I bokbransjen kan man se noe av det samme, selv om det ikke er direkte sammenlignbart. En bokhandel kan ha en avtale om å få lov til å returnere usolgte kopier til forlag. Dette vil være aktuelt for oppslagsverk, fagbøker o.l. hvor det kommer ny utgave. Den gamle utgaven vil dermed være uselgelig. Istedenfor å sende hele boken i retur, er det da nok å rive av permen og sende inn den. Resten av boken skal da kastes, og de har ikke lov til å selge/gi bort boka uten perm. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Helge Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Er det slik å forstå at svaret du fikk, "DENNE NS25 BLIR KONDEMNERT.", var fra en no-reply adresse?? noreply@belanor.no HEI! VI HAR FÅTT INN ENHETEN. SAKEN MED 'XXXX XXXX' ER AVSLUTTET. DENNE NS 25 BLIR KONDEMNERT. MVH 'XXXX' BELANOR AS Satte inn XXXX i stedet for navnene på han som sendte Belanor sin defekte NS25 samt saksbehandler hos Belanor. Det var etter denne e-posten jeg ringte og snakket med saksbehandler, men fikk bare fortsatt beskjed om at saken var avsluttet og at enheten med fungerende skjerm skulle kondemneres - ikke noe å gjøre med det - og ikke noen forklaring på hvorfor jeg ikke kunne få kjøpe den når det for meg virket både fornuftig og rettferdig (og miljøvennlig også - gjenbruk ). Redigert 9.Juli.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 kommer ikke til å gi meg før vi har fått Belanors kommentar til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Dette var synd, har ikke hatt så veldig mye med Belanor å gjøre men de gangene har jeg altid snakket face 2 face med dem. Og har ikke annet enn et positivt inntrykk av dem. Veldig hjelpsomme og imøtekommende. Men når jeg hører dette er jeg glad jeg gikk for Simrad's navigasjonpakke og ikke Raymarine! (bank i bordet) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Dette er vell dessverre etterhvert en bransjestandard når det gjelder "småelektronikk" - Bruk og Kast Redigert 9.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
abbor Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Men når jeg hører dette er jeg glad jeg gikk for Simrad's navigasjonpakke og ikke Raymarine! (bank i bordet) Nå har ikke Belanor noe med Raymarine å gjøre, importøren der er Belamarin. Belanor har Garmin og Humminbird. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Åsså har de Cannon Dyprigger... Glad jeg valgte Scotty Propack 1116 da jeg kjøpte dypriggerutstyr! Kjemperigg!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bützfleth Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Nå har ikke Belanor noe med Raymarine å gjøre, importøren der er Belamarin. Belanor har Garmin og Humminbird. Øh.. ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.