Jump to content

TAMD 30 Ladeluftkjøler problemer


primusmotor

Recommended Posts

Hallo der ute, har en VP tamd 30 som jeg mistenker har en igjengrodd intercooler, tok denne av og fylte hele manifolden med diesel for og løsne opp olje/div som lå i innsuget, da jeg fylte opp med diesel så kom det diesel ut to hull som var under manifolden, disse er boret i hver ende i det løpet som kjøleren står,

Når det er åpent her så presses det jo ut luft her når turboen lader.....??

Har noen noe tips hva dette kan være??

Legger med to bilder av disse hullene.

 

cimg3187.jpg

 

cimg3188.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Så da er kjøleren gåen når det kommer diesel ut herifra?

Hvorda får ma ut kjøleren, kan dette repareres?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
De slipper og ut evt. kondens som normalt oppstår.

 

Er et vanlig at det komdenserer her?. I tropene er det vanlig at man må heve temperaturen på ladeluften for at vannet i lufta ikke skal kondensere. Har selv montert ladeluft kjøler etter ferskvannskjøler p.g.a lav sjøvannstemperatur her i Norge. Om man ikke har disse hullene kan det samle seg veske i kjøleren som plutselig blir dratt inn i motoren. Da får man vannslag! Om man kondenserer ut 2g pr m^3 luft blir dette ca 3.5liter pr time. Vanlig vanninnhold i luft her på vestlandet er ca 6 gram. Varierer fra 10g til ca 3gram på tørre dager pr kilo luft!På motorer som drar sjøvann inn i ladeluft kjøleren først kan man få kondensering ved ladetrykk på 2bar og overflate temperatur på 30grader på rørene i kjøleren!

Link to post

Ja har hatt diesel i luft delen, men skal det være kontakt med uteluften her da? turboen presser jo luft i motoren og da forsvinner det vel trykk ut disse hullene??

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Hadde selv en slik motor og lurte på hullene til jeg fant ut av det. Sjekket av og til ved oppstart og da lå det av og til litt fuktighet rett under det ene hullet. Når så motoreren startet kom det av og til en liten dråpe ut for så å stoppe. men var ikke snakk om store mengder.

Du kan oppleve at innsatsen kan ha en antydning til tynn oljefilm på luftsiden som du løser opp med avfetting etc.

Mens på sjøvannsiden er det kanskje mer å hente på å få bedre kjøleeffekt. Da kjølvannsrørene var helt reine inni ble luften fra turboen kjølt noe bedre kontra når de er dekket innvendig med et godt lag med saltavleireinger. Et radiatorverksted har rette syrebadet å legge den oppi... da får du trykket den samtidig. Jeg gjorde det rett før jeg solgte motoren og den var tett.

 

At noe av luften forsvinner ut disse små hullene hadde nok konstruktørene helt sikkert lagt inn i sine beregninger da motorene ble produsert.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

tusen takk for svar, da legger jeg den i systemrens i noen dager og så er den vel tipp-topp etterpå.

Får håpe problematikken forsvinner med svartrøyken, se innlegg:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42657

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
  • 4 år senere...

Det går saltvann igjennon ett register som kjøler ned den varme komprimerte luften, så kommer det saltvann ut, så er kjøleregisteret hull på, men du har olje, så da må dette komme fra luftsiden i intercooleren.

Sjøvannet går igjennom den som er merket 41 på denne linken.

Slik at luften rundt kjøles ned.

http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744050_018?path=MarineDieselEngines%2F7744050%2F7744050_26%2F7744050_018

 

Hvor mye er det snakk om her da av olje??

Er jo olje som er i den komprimerte luften etter turboen som kommer ut her, hvordan er veivhusfilteret ditt?

Kan være tettningene på turboen som svetter litt og, du kan sjekke turbinhjulet fra luftfilter siden, er det svart av olje her og, så er jo det olje i innsugsluften som er årsaken.. sjekk litt på disse plassene så finner du det nok:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Det var mye...Da er lukter det litt turbo problemer ja.....Men har du tett veivhus filter så skaper det jo ett lite mottrykk på retur olje ledningen din fra turboen, det tykke røret som er skrudd fast under turboen.

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Hmm ja kan jo være for høyt veivhus trykk da, er det for stort gjennomslag igjennom sylindrene så hjelper det ikke så veldig mye og bytte veivhusfilter, men du kan sjekke dette ved å ta av oljepåfyllings lokket når motoren går, blåser det mye ut her så er det nok gjennomslag i sylindrene.....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Mulig jeg tar det på IM, om det ikke er flere her som ønsker å følge med på resultatet da..:-S

Du kunne bare våge å flytte dette over på IM! Jeg har begrenset peiling på motor, og leser det meste av slike tråder for å lære. Og jeg er så langt i fra alene om dette, så ikke prøv deg! :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...