primusmotor Startet 8.Juli.2008 Del på Facebook Startet 8.Juli.2008 Hallo der ute, har en VP tamd 30 som jeg mistenker har en igjengrodd intercooler, tok denne av og fylte hele manifolden med diesel for og løsne opp olje/div som lå i innsuget, da jeg fylte opp med diesel så kom det diesel ut to hull som var under manifolden, disse er boret i hver ende i det løpet som kjøleren står, Når det er åpent her så presses det jo ut luft her når turboen lader.....?? Har noen noe tips hva dette kan være?? Legger med to bilder av disse hullene. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Disse hullene er der for å drenere dersom det skulle gå hull på "registeret" i etterkjøleren. Både for å hindre skader og for å varsle om problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 De slipper og ut evt. kondens som normalt oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Så da er kjøleren gåen når det kommer diesel ut herifra? Hvorda får ma ut kjøleren, kan dette repareres? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Slik jeg forstår er det i luft delen du har hatt diesel? Isåfall er alt i orden. Kjøleren er gåen hvis det begynner å renne saltvann ut av disse hullene... Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 De slipper og ut evt. kondens som normalt oppstår. Er et vanlig at det komdenserer her?. I tropene er det vanlig at man må heve temperaturen på ladeluften for at vannet i lufta ikke skal kondensere. Har selv montert ladeluft kjøler etter ferskvannskjøler p.g.a lav sjøvannstemperatur her i Norge. Om man ikke har disse hullene kan det samle seg veske i kjøleren som plutselig blir dratt inn i motoren. Da får man vannslag! Om man kondenserer ut 2g pr m^3 luft blir dette ca 3.5liter pr time. Vanlig vanninnhold i luft her på vestlandet er ca 6 gram. Varierer fra 10g til ca 3gram på tørre dager pr kilo luft!På motorer som drar sjøvann inn i ladeluft kjøleren først kan man få kondensering ved ladetrykk på 2bar og overflate temperatur på 30grader på rørene i kjøleren! Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Ja har hatt diesel i luft delen, men skal det være kontakt med uteluften her da? turboen presser jo luft i motoren og da forsvinner det vel trykk ut disse hullene?? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Gudrun Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Hadde selv en slik motor og lurte på hullene til jeg fant ut av det. Sjekket av og til ved oppstart og da lå det av og til litt fuktighet rett under det ene hullet. Når så motoreren startet kom det av og til en liten dråpe ut for så å stoppe. men var ikke snakk om store mengder. Du kan oppleve at innsatsen kan ha en antydning til tynn oljefilm på luftsiden som du løser opp med avfetting etc. Mens på sjøvannsiden er det kanskje mer å hente på å få bedre kjøleeffekt. Da kjølvannsrørene var helt reine inni ble luften fra turboen kjølt noe bedre kontra når de er dekket innvendig med et godt lag med saltavleireinger. Et radiatorverksted har rette syrebadet å legge den oppi... da får du trykket den samtidig. Jeg gjorde det rett før jeg solgte motoren og den var tett. At noe av luften forsvinner ut disse små hullene hadde nok konstruktørene helt sikkert lagt inn i sine beregninger da motorene ble produsert. Redigert 8.Juli.2008 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 8.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 tusen takk for svar, da legger jeg den i systemrens i noen dager og så er den vel tipp-topp etterpå. Får håpe problematikken forsvinner med svartrøyken, se innlegg: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42657 Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Du må ikke legge hele greia i systemrens. Skal du gjøre noe må du fylle det i sjøvannsdelen av registeret. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Jeg låner denne over 4 år gamle tråden din, Sun 33. Har et spørsmål om samme hullet.. Om det lekker litt olje ut av dette hullet, er det da et tegn på at sylinderforingene mine begynner å bli dårlige ? Eller går luften den andre veien her, så lekkasjen kan være i turbo ? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Kontroll av turbo er et bra sted og begynne. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Ja, du har nok rett i det, Prolimit. Jeg forstår ikke på hvilken måte olja kan komme fram til dette hullet ? Det går jo bare saltvann i denne varmeveksleren.. og hvilken vei går trykket igjennom manifolden? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det går saltvann igjennon ett register som kjøler ned den varme komprimerte luften, så kommer det saltvann ut, så er kjøleregisteret hull på, men du har olje, så da må dette komme fra luftsiden i intercooleren. Sjøvannet går igjennom den som er merket 41 på denne linken. Slik at luften rundt kjøles ned. http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744050_018?path=MarineDieselEngines%2F7744050%2F7744050_26%2F7744050_018 Hvor mye er det snakk om her da av olje?? Er jo olje som er i den komprimerte luften etter turboen som kommer ut her, hvordan er veivhusfilteret ditt? Kan være tettningene på turboen som svetter litt og, du kan sjekke turbinhjulet fra luftfilter siden, er det svart av olje her og, så er jo det olje i innsugsluften som er årsaken.. sjekk litt på disse plassene så finner du det nok:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Takk, Sun. Det kommer fra luftsiden skjønner jeg. Men kan jeg utelukke sylinderforinger? Oljen ville ikke ha klart å komme opp hit den veien fra? Skal sjekke veihusfilter, eller dette bytter jeg uansett, da jeg ikke har gjort det før. Redigert 28.August.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det er snakk om 1dl på 15 timer Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Det var mye...Da er lukter det litt turbo problemer ja.....Men har du tett veivhus filter så skaper det jo ett lite mottrykk på retur olje ledningen din fra turboen, det tykke røret som er skrudd fast under turboen. Redigert 28.August.2012 av Sun 33 (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Ok, jeg bør kanskje bare begynne å se meg om etter et godt tilbud på en komplett ny turbo.. Innser det ! Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Kjøpte ny til min, betalte da 3500 tror jeg, bytte turbo. Sendte min gamle i retur. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det drapp fra pakningen på koblingen under turboen, skiftet papirpakningen der for 2 uker siden.. Den ble tett, men da syntes jeg det randt mer fra hullet etterpå.. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Hmm ja kan jo være for høyt veivhus trykk da, er det for stort gjennomslag igjennom sylindrene så hjelper det ikke så veldig mye og bytte veivhusfilter, men du kan sjekke dette ved å ta av oljepåfyllings lokket når motoren går, blåser det mye ut her så er det nok gjennomslag i sylindrene..... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Ok, da har jeg mer kjøtt på beinet. 1000 takk igjen, Sun!! Jeg kommer tilbake med flere spørsmål i denne tråden etter neste helg, tenker jeg. Mulig jeg tar det på IM, om det ikke er flere her som ønsker å følge med på resultatet da..:-S Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Mulig jeg tar det på IM, om det ikke er flere her som ønsker å følge med på resultatet da..:-S Du kunne bare våge å flytte dette over på IM! Jeg har begrenset peiling på motor, og leser det meste av slike tråder for å lære. Og jeg er så langt i fra alene om dette, så ikke prøv deg! :-) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Worry II Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Ok, fortsettelse følger, Key Freak ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Mange takk, og lykke til med jobben! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.