Jump to content

Hvor mye tåler kryssholtene?

svingkjøl

Recommended Posts

Har nettopp blitt den stolte eier av en Jeanneau Bahia 23 fots seilbåt fra 1985. Har også fått båtplass i ei havn som ligger litt dårlig til ifht. vind. Fra før har jeg erfaring med trebåter som har pullerter, og disse stoler man mye på, men nå er det kryssholt på denne båten og de synes jeg kanskje virker litt puslete, men det kan jo være fordi jeg er vant til de grove trepullertene. Har ingen erfaring med mer "moderne" seilbåter og hva de tåler. Hva kan jeg forvente?

Hei svingkjøl og velkommen til Båtplassen. Jeg har selv opplevd å få revet av kryssholtet fremme på båten. Om båten ligger ugunstig til i uvær så bør det være god fjæring i tampene. I tillegg så bør du ha "reserve" tamper. Jeg har tamper som er litt lengre enn de fra kryssholtet og som har andre festepunkt. Det viktigste er uansett god fjæring til tampene slik at kreftene ikke "rykker" i båten. Ble dette forståelig????

fortoeyning.jpg

I båthavna hos oss skal alle bruke strekkavlastere i gummi slik at det ikke skal knirke (bråke) vi skal ha minumum et skikkelig tau med strekkavlaster i hvert hjørne av båten i tillegg kan man også legge på spring

Strekkavlastere er også gode å ha når man ligger fortøyd til land slik at man kan unngå for mye røsk, riv og rykk i båten.

mvh

fru Charente

Takk for alle gode tips! Jeg vil bruke strekkavlastere og håper det skal gå bra. Seilbåten har bare kryssholt på styrbord side foran, men på begge sider bak. Kan jeg bruke vinsjene som "pullerter", slik at jeg får satt spring forover og bakover?

Vinsjene er normalt det sterkeste festepunktet på en seilbåt, men å bruke de som permanente pullerte ville jeg ikke ha gjort. Om båten din skulle bli liggende med belastningen på vinsjen og samtidig bli utsatt for rykk og strekk så vil dette medføre mye slitasje. Vinsjer er dyre pullerter. Jeg ville heller ha kjøpt noen kryssholdt, de fleste maritime foretninger selger disse i ulike størrelser og varianter.

Hvor mye et kryssholt tåler er et spørsmål på linje med hvor lang en strikk er. Hvor mye de tåler er helt avhengig av type, størrelse/dimensjon, material i kryssholtet, hvordan innfestingen er samt hvor sterkt laminatet den er festet i er. Og som du ser har du fått svar både om at de kan tåle at båten løftes etter dem, og at en fikk revet dem av ved fortøyning.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis jeg skal feste flere kryssholt, er det noen plasser man bør feste dem framfor andre punkter? Jeg kommer til i cockpit for å montere kryssholt bake, men kommer dårlig til i front. Og båten er trukket med et trekk inni og det er ikke hyller mot tak, så evt bolter vil bli visende. Når det gjelder å montere nye kryssholt: båten er bare 840 kg pga av det er en svingkjøl. Finnes det vektanbefalinger for kryssholtstørrelser, og hvor store skiver skal man evt. bruke på undersiden?