Jump to content

Nidelv 26 med MD30, suger ikke vann på tomgang

Seesnake

Recommended Posts

Kjølevannets gange på TMD 30 er enkel. Fra pumpa går vannet inn i varmevekseleren og deretter til gearet og oljekjøleren

Ok, da er det i forkant av varmeveksleren det kan gå tett siden den sitter først i systemet. Skjellene kan ikke gro i systemet etter at vannet har blitt varmet opp. (Trodde det var vanlig at oljekjøleren kom først)

Hvor vanskelig det er å komme til inntakssiden av varmeveksleren vet jeg ikke.

Som Ingar sier så ikke bruk anode i nederste plugg på gearkassa.
Jeg mener motsatt, det skal sitte 2 anoder på gearet, dette fremgår av instruksjonsboken. Punkt 6:

ms3_anoder.jpg

Kan bare svare på hvordan det var på min TMD 30, og der var oljekjøleren "bakerst" i systemet. På den TAMD 31 som står i båten nå der er oljekjøleren først i systemet som du sier er riktig Ingar. Korrekt som Ingar sier at det er 2 anoder på gearkassa men den nederste anoden brekker veldig lett og da kan den legge seg i kjølekanalen og delvis blokkere for kjølevannet. Ved høy temperatur på TMD 30 så bør en sjekke om dette har skjedd. Mange Volvo verksteder anbefaler derfor å bruke kun en anode på disse gearkassene.

Ja, da er jeg med. Som nevnt et annet sted har VP en kortere anode som kan brukes nederst, men sannsynligvis holder det med bare den øvre. MS4 gearet har bare en anode, og blindplugg i det nedre hullet.

Den øvre anoden kan også brekke, pga korrosjon. Har man problemer med dårlig gjennomstrømning kan det være verdt å sjekke begge steder.

På min TMD30 i en Saga 7000 er søvandets cirkulation således:

Impeller suger gennem søventil og søfilter og pumper det først igennem oliekøler, derefter igennem fersvandkøleren, og derefter igennem gearet og så op i udstødningsbøjning og ud. Meget simpel. Har på stykket fra gear til udstøjning monteret klar plastslange, og kan så se vandet cirkulere ved opstart.

• 2 år senere...

Tusen takk skal dere ha. Nå skal jeg sjekke bare jeg får startet den.Skal prøve å starte den opp på fredag.... :crazy: Da skal jeg skrive viidere her og forklare hvordan det har gått. Tusen takk skal dere ha, :cheers:

Ringnes1

hvordan gikk dette da?

Fant du ut av hvorfor pumpe ikke ville ta?

hei hei. Ja fant det ut til slutt :thumbsup:

vet ikke hvordan jeg setter inn linken her,men dette bør du lese :thumbsup:

jeg har et innleg som heter : Temperatur TMD30? Usikker...

Det første problemet var at jeg hadde fått feil medbringer til vannpumpa mi på volvo penta.

Men du må lese alt,så skjønner du at jeg har pæla fælt!!! Kan vel si at selger ikke har vært helt ærlig med meg kanskje?? men lenge siden nå. :flag_sw:

innlegg av meg seesnake Håper du finner innlegget med bilder. Jeg sier i gjen: takk inspeksjonsaparat!!!

40 års gave fra jenta-mi! gull verdt!!!! :thumbsup:

vet ikke hvordan jeg setter inn linken her,men dette bør du lese :thumbsup:

jeg har et innleg som heter : Temperatur TMD30? Usikker...

Takk for tilbakemelding!

Det gamle emnet finnes her.

PS:

Man kan finne tilbake til emner man har startet ved å velge "Vis kun emner som jeg har startet":

vis_egne_emner.png

Eller man kan benytte Søk. Legger man inn Temperatur TMD30? Usikker kommer emnet opp som første treff.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...