Jump to content

Regneark for flo og fjære, finnes DET?

Marwin

Recommended Posts

Mnja.

Foran i Admiralitetets tidevannstabeller står formelen for hvordan tidevannet regnes ut.

Denne kan settes inn i et regneark.

Men du må fremdeles vite de harmoniske konstantene, lokale variasjoner og sesongvariasjoner.

Og den tar selvsagt ikke høyde for meteorologiske påvirkninger.

Denne formelen (NP 159) ligger inne i en del kartmaskiner.

Som Mulligan skriver finnes tabellene, men de lokale geografiske variasjonene, som gir offset ifht. når flo/ fjære skulle vært for den enkelte geografiske posisjon, må vel finnes ut fra f.eks DNMI lokale observasjoner. Lunitidalintervallet er vel konstant for den enkelte posisjon.

Det dette beregnes med er de harmoniske konstantene for stedet man er på. Disse finnes kun for standardhavner, som for pete og meg er Horten. Og så må man legge inn vinkel og faktor for Solen, Månen og Jorden. Pluss sesongvariabel.

Er man ikke i en standardhavn, må man interpolere på tid.

Admiralty Tide Tables forklarer dette ganske godt med "kokebok" på hvordan man regner ut tidevannet med kalkulator. Antar en fra D5L gruppa kan komme innpå med en fyldigere forklaring.

I hvert fall TelCharten min!!

Det JEG søkte etter var om noen visste av et ferdig regneark til dette.

(VET at formlene er komplekse!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.