Marwin Startet 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2008 (redigert) Fikk et spørsmål forrige dagen: Finnes det et excel regneark for flo og fjære? Slik at du taster inn sted + dato og får ut tidspunktene... Redigert 9.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Mnja. Foran i Admiralitetets tidevannstabeller står formelen for hvordan tidevannet regnes ut. Denne kan settes inn i et regneark. Men du må fremdeles vite de harmoniske konstantene, lokale variasjoner og sesongvariasjoner. Og den tar selvsagt ikke høyde for meteorologiske påvirkninger. Denne formelen (NP 159) ligger inne i en del kartmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Som Mulligan skriver finnes tabellene, men de lokale geografiske variasjonene, som gir offset ifht. når flo/ fjære skulle vært for den enkelte geografiske posisjon, må vel finnes ut fra f.eks DNMI lokale observasjoner. Lunitidalintervallet er vel konstant for den enkelte posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Radle Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Du ønsker kanskje å beregne selv? Hvis ikke så har jo Statens kartverk glimrende sider om dette. Både med informasjon, tabeller og mulighet for å beregne tidevann der du er, ved valg av område eller innsetting av posisjon. Selv bruker jeg siden for "Fast stasjon". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Det dette beregnes med er de harmoniske konstantene for stedet man er på. Disse finnes kun for standardhavner, som for pete og meg er Horten. Og så må man legge inn vinkel og faktor for Solen, Månen og Jorden. Pluss sesongvariabel. Er man ikke i en standardhavn, må man interpolere på tid. Admiralty Tide Tables forklarer dette ganske godt med "kokebok" på hvordan man regner ut tidevannet med kalkulator. Antar en fra D5L gruppa kan komme innpå med en fyldigere forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 9.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Eller så har vel de fleste kartplottere denne funksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 I hvert fall TelCharten min!! Det JEG søkte etter var om noen visste av et ferdig regneark til dette. (VET at formlene er komplekse!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.