Jump to content

Kart på pc

enter4u

Recommended Posts

Dette er et emne der er skrevet MYE om her tidligere. Ta et søk etter f.eks +kart +plotter i åpent forum så finner du mye lesestoff...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Funker helt greit med "det levende sjøkartet" til statens kart......., koster under 1000kroner. Sammen med Navibe gps-mottaker med usb-port til ca 600 kroner er dette en grei løsning jeg har brukt mye, og er overrasket over presisjon. Er imidlertid litt uskarpt når man zoomer maksimalt inn.

Som andre her har nevnt, finnes det mye informasjon om dette temaet på forumet. Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd:

Jeg kan anbefale kartprogrammet "seaPro Lite i 3000-serien" for PC som inkludert vektoriserte kart for hele Norge("Livechart") koster kr 1500,- inkl. moms. Dette programmet har støtte for GPS, AIS, NAVTEX og autopilot. Det kan blant annet oppgraderes til "seaPro standard i 3000-serien" slik at det også får støtte for PC-radar og ARPA.

"seaPro Lite i 3000-serien" bruker vektoriserte kart fra "Livechart". Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO. Dersom "seaPro Lite i 3000-serien" oppgraderes til "seaPro Lite + i 3000-serien" for ca. kr 1500,- inkl. merverdiavgift, kan derimot programmet vise slike offisielle og oppdaterte ENC i henhold til den internasjonale standarden S-57. Men det spørst om det er verdt å betale ekstra for dette for lystbåtbruk.

Jeg har sammenlignet vektorkartene fra "Livechart" flere steder langs kysten av Norge med offisielle og oppdaterte ENC, og må innrømme at jeg er imponert over kartene på alle måter. Programmet "seaPro Lite i 3000-serien" er dessuten brukervennlig.

Mer informasjon kan du blant annet finne på euronav.no.

Enig i at det er skrevet mye om dette på Baatplassen opp gjennom årene. I tillegg skal vi være åpne for utviklingen videre. Min erfaring denne sommeren så langt er at de beste kartene jeg har ombord er nv-digital. De overgår det jeg har sett av Bluechart, C-map og Navionics (har vært ombord i mange fritidsbåter i sommer). Men det er min vurdering.

Enig i at det er skrevet mye om dette på Baatplassen opp gjennom årene. I tillegg skal vi være åpne for utviklingen videre. Min erfaring denne sommeren så langt er at de beste kartene jeg har ombord er nv-digital. De overgår det jeg har sett av Bluechart, C-map og Navionics (har vært ombord i mange fritidsbåter i sommer). Men det er min vurdering.

hva med telchart?noen erfaringer der?

]

jeg bruker "gratis" c-map ...
C-Map har da aldri gitt ut gratiskart så vidt jeg vet :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Tåden heter "Kart på PC" og disse kartene brukes da på PC. Kartene kan brukes sammen med Tiki navigator eller et gratis program som følger med. Du finner mer info hos Nautisk forlag. Jeg er også svert godt fornøyd med kartene.

Er gratisprogrammet som følger med brukendes? Jeg er kun ute etter grunnleggende funksjoner, hvilke funksjoner har det?

• 1 måned senere...

Har en Garmin Colorado håndholdt GPS. Til denne følger det med Mapsource PC program for å administrere kartene til GPS'en. Noen som kjenner til om det finnes et annet brukbart program som bruker Bluechart kartgrunnlag, og samtidig viser båtens fart, kurs o.a.?

Lurer også på hvorfor jeg ikke får opp blink karakteristikkene til fyrene alle steder, noen steder fungerer det, andre ikke. Noen som har råd å komme med?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...