Jump to content

Kva slag båt er dette? (ca 13 fot med dekk)

danmyhr

Recommended Posts

Eg har då blitt eigar av eit lite oppussingsobjekt, min første båt :-) Det eg lurar på er kva båttype dette er. Den er 12-13 fot. Er det nokon som har ein gamal brosjyre eller bilder av båttypen?

Her er to bilete av båten:

bilde139.jpg

bilde136.jpg

Godt gjort å klare å legge uten båt her uten at noen klarer å si hvor den er produsert og dermed ble dette veldig intresant da den kan vere fra di første produksjonene av speed båter i Norge , 1958- 1960 mulig , og kanskje en forløper til den mere kjente Camo Hurricane , fra Carsten Moen i Grimstad , som hadde ett svært hull i baugen der den tok inn luft som den slapp ut ca midt under båten.

Jeg hadde en slik en gang og setene er like og spessielt nedfellingen bak vindskjermen for å legge fra seg ting.

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...2d?OpenDocument

Her er trolig en slekkning fra ca 1958-1960

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/kuva.jpg

Takkar for mange svar! :smiley: Har diverre enno ikkje funne båten etter søk på nettet. Linjene i skroget ser vel ikkje typisk 60-70-tals ut? Men skal bli kjekt å få båten på sjøen til våren!

Denne båten fekk eg faktisk eit tips av ein kamerat som jobbar på ein båsdunge, det var ein som ikkje hadde tid til å pusse opp, og det hadde ikkje lukkast han å selje eller gi vekk båten (hadde berre lagt ut annonse i lokalavisa, som ikkje kjem til så mange husstandar). Som skrotnissen som eg er, såg eg potensialet og kjørte den heim i hagen min. :smiley:

En mer eller mindre tidligere bekjent av meg støpte båter. ...Det er kanskje 25-30 år siden, så jeg husker ikke detaljer i designet, men jeg tror de lignet på denne. Ikke husker jeg navn eller etternavn heller på han "bekjente", heller. De ble i såfall lagd i Helgen (Skipsnes/Grønstein) i Telemark. Like ved Nordbukta hvis du er kjent i Telemarkskanalen :seeya:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg har en Baracuda 14 fot, som jeg nå har kjørt hull i, men den hadde jeg en 70 Johnson på, det syns jeg var flyvende morsomt, hadde også på en chopper propell:P

Men skal nok se den er på vannet igjen til neste år, rakk ikke ta den i vinter som var, men nå til vinteren har jeg bare denna ny innkjøpte sea ray'en som prosjekt ennå, så da får jeg muligheten..

Syns 30hk høres fornuftig ut ja, sikkert mer enn nok fart for det skroget.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha