Jump to content

Mercruiser Magnum 350 får ikke kjøling. Hvor begynne feilsøking.


Magne_F

Recommended Posts

Hei. Jeg har blitt "leid" inn av en kamerat som båtmekaniker. Utfordringen ligger i at jeg ikke kan noe særlig om motorer, i alle fall ikke Mercriuser (men sansynligvis mer en kameraten), så jeg håper derfor at noen her kan komme med noen tips.

 

Motoren er en Magnum 350, sansynligvis 97 modell. Her er hva som har skjedd: Motoren gikk plutselig og veldig fort varm. Dette skjedde etter å ha kjørt ca en time på ca 3000 rpm, med en kort test med full gass før turtallet ble lagt å ca 3000 igjen. Motoren ble så stoppet, og falt raskt til fornuftig tempratur igjen. Den ble så startet å kjørt litt med, men gikk varm igjen etter noen minutter. Den ble etterhvert prøvd startet igjen, men da var det ikke liv i det hele tatt.

 

Når jeg kom ned i båten for å se på dette, så fryktet jeg at motoren hadde skåret seg. Prøvde derfor å dra den rundt på starteren, og da startet den med en gang. Kjente så litt på det jeg tror er kjølevanns slangene, og de virket helt tomme. Problemet nå er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Finner ikke noe som minner om impeller, ser ikke noe sjøvannsfilter etc. Nå skal det sies at det er fryktelig trangt i motorrommet, så det kan jo hende jeg leter på feil plass, men jeg kan ikke finne noen varmeveklser. Regner derfor med at motoren er saltvannskjølt.

 

Er som sagt rimelig grønn her, så alle tips mottas med takk. Håper derfor på svar. Legger med et bilde av motoren hvis det kan være til hjelp..45_232400200.jpg

Link to post

Kjølevannsinntaket er mest sannsynlig i drevet. Ser du bak motoren så ser du en slange som er koblet på drevtransomen som drevet er festet på. Denne slangen går langs med motoren til sirkulasjonspumpa på forsiden av motor. Impelleren sitter nok i drevet. Kanskje noe har tettet vanninntaket siden det kom så plutselig??????

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Motoren er sjøvannskjølt.

 

Reimføringa minner veldig om en Bravo installasjon. Impellerpumpa sitter bak reimhjulet nede til venstre sett forfra. Ny impeller koster ca 400,- Det finnes også servicekit som inneholder hele pumpehuset med impeller og o-ringer for ca en tusenlapp (eurofritid).

 

For å komme til impelleren må pumpehuset ut. (ingen quick-fixes her...)

Løsne strammingen til beltet (to fastnøkler) på hjulet oppe til venstre.

Ta ut boltene som holder pumpens brakett til blokka. Nå skal det være mulig å få flyttet pumpa i en eller annen retning....

Står båten på land er det bare å løsne slangeklemmene i bakkant og ta ut pumpa. Er båten på sjøen må du løfte pumpa over vannlinja og feste slangene før du frigjør pumpa helt.

Resten burde være selvforklarende....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...