Magne_F Startet 9.Juli.2008 Del på Facebook Startet 9.Juli.2008 Hei. Jeg har blitt "leid" inn av en kamerat som båtmekaniker. Utfordringen ligger i at jeg ikke kan noe særlig om motorer, i alle fall ikke Mercriuser (men sansynligvis mer en kameraten), så jeg håper derfor at noen her kan komme med noen tips. Motoren er en Magnum 350, sansynligvis 97 modell. Her er hva som har skjedd: Motoren gikk plutselig og veldig fort varm. Dette skjedde etter å ha kjørt ca en time på ca 3000 rpm, med en kort test med full gass før turtallet ble lagt å ca 3000 igjen. Motoren ble så stoppet, og falt raskt til fornuftig tempratur igjen. Den ble så startet å kjørt litt med, men gikk varm igjen etter noen minutter. Den ble etterhvert prøvd startet igjen, men da var det ikke liv i det hele tatt. Når jeg kom ned i båten for å se på dette, så fryktet jeg at motoren hadde skåret seg. Prøvde derfor å dra den rundt på starteren, og da startet den med en gang. Kjente så litt på det jeg tror er kjølevanns slangene, og de virket helt tomme. Problemet nå er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne. Finner ikke noe som minner om impeller, ser ikke noe sjøvannsfilter etc. Nå skal det sies at det er fryktelig trangt i motorrommet, så det kan jo hende jeg leter på feil plass, men jeg kan ikke finne noen varmeveklser. Regner derfor med at motoren er saltvannskjølt. Er som sagt rimelig grønn her, så alle tips mottas med takk. Håper derfor på svar. Legger med et bilde av motoren hvis det kan være til hjelp.. Sitér dette innlegget Link to post
Steinr Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Du må sjekke at kjølevannsinntaket er åpent, at vannpumpen fungerer og at varmeveksleren ikke er tett... Her er hva jeg selv fant.. Sitér dette innlegget Stein Bergen sriise@hotmail.com Link to post
power Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Er dette importbåt ? Hvis denne motoren har stått 11år i båt så har nok toget gått for denne blokka. Her har du litt mere info ! Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Kjølevannsinntaket er mest sannsynlig i drevet. Ser du bak motoren så ser du en slange som er koblet på drevtransomen som drevet er festet på. Denne slangen går langs med motoren til sirkulasjonspumpa på forsiden av motor. Impelleren sitter nok i drevet. Kanskje noe har tettet vanninntaket siden det kom så plutselig?????? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Whistler Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Motoren er sjøvannskjølt. Reimføringa minner veldig om en Bravo installasjon. Impellerpumpa sitter bak reimhjulet nede til venstre sett forfra. Ny impeller koster ca 400,- Det finnes også servicekit som inneholder hele pumpehuset med impeller og o-ringer for ca en tusenlapp (eurofritid). For å komme til impelleren må pumpehuset ut. (ingen quick-fixes her...) Løsne strammingen til beltet (to fastnøkler) på hjulet oppe til venstre. Ta ut boltene som holder pumpens brakett til blokka. Nå skal det være mulig å få flyttet pumpa i en eller annen retning.... Står båten på land er det bare å løsne slangeklemmene i bakkant og ta ut pumpa. Er båten på sjøen må du løfte pumpa over vannlinja og feste slangene før du frigjør pumpa helt. Resten burde være selvforklarende.... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Magne_F Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Takker for god hjelp. Da vet jeg i alle fall hvor jeg kan begynne. Men for sikkerhets skyld. Er det pumpehuset jeg her har merket med en rød runding? (se bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Det er festebraketten til pumpehuset, så det er korrekt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Magne_F Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Takker for god hjelp. Det hjalp å bytte impeller.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Bare hyggelig. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.