Jump to content

Var dette dumt?


arjosk

Recommended Posts

Jeg har en Mercury 98 mod, 90 hesters påhenger. I fjor høst gjorde jeg den vinterklar bl a ved å fylle litt motorolje i hver sylinder. Nå tenker jeg at dette kanskje ikke var så lurt - dersom oljen blir til svartbrent fy inne i sylinderne når jeg starter opp motoren???

 

Noen som har gode råd?

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei!

Ei spiseskje olje gjør ingen ting. Blir bare litt ekstra røyk og litt "harking" før motoren får gått seg til. Selv bruker jeg en god dusj med 556 eller CRC i hver sylinder før jeg lar vinterfreden senke seg. Det virker som rene startgassen når motoren skal vekkes opp igjen til våren. Fyrer av med en gang og røyklegger nabolaget så det er en fryd!

Link to post
Share on other sites

I et av de siste utgavene av Båtmagasinet (februarutgaven?) stod det en artikkel om konservering og vedlikehold av påhengsmotorer. Der ble man frarådet å tømme olje i sylindrene på totaktsmotorer da det kunne være skadelig. Hvorfor husker jeg ikke om det stod noe om. Kun slike spraybokser med spesiell konserveringsolje som sprayes i innsuget skulle brukes.

Link to post
Share on other sites

Litt motorolje i hver sylinder er det mange som anbefaler. Imidlertid har jeg hørt at man ikke skal bruke to-takt olje. Den kan visstnok legge seg som et belegg. Jeg har merket at påhengere som blir stående med oljeblanet bensin i forgasseren, er vesentlig tregere å starte enn når man kjører motoren tom for bensin.

 

I verste fall får du litt startproblemer første gang og røyk, men du slipper i hvertfall at stemplene ruster fast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...