arjosk Startet 1.April.2004 Link til dette innlegget Startet 1.April.2004 Jeg har en Mercury 98 mod, 90 hesters påhenger. I fjor høst gjorde jeg den vinterklar bl a ved å fylle litt motorolje i hver sylinder. Nå tenker jeg at dette kanskje ikke var så lurt - dersom oljen blir til svartbrent fy inne i sylinderne når jeg starter opp motoren??? Noen som har gode råd? Arild Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Nei, jeg tror ikke dette har noe betydning. Eneste det vil gå utover er tennpluggene, så sørg for å ha ekstra, for de som står i vil fort bli sotete. MVH Anders Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Det er ikke dumt.Heller motorolje i sylindrene på motorsykkelen hver høst jeg.Tåkelegger nabolaget når den fyres om våren,men det går fort over. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Hei! Ei spiseskje olje gjør ingen ting. Blir bare litt ekstra røyk og litt "harking" før motoren får gått seg til. Selv bruker jeg en god dusj med 556 eller CRC i hver sylinder før jeg lar vinterfreden senke seg. Det virker som rene startgassen når motoren skal vekkes opp igjen til våren. Fyrer av med en gang og røyklegger nabolaget så det er en fryd! Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 I et av de siste utgavene av Båtmagasinet (februarutgaven?) stod det en artikkel om konservering og vedlikehold av påhengsmotorer. Der ble man frarådet å tømme olje i sylindrene på totaktsmotorer da det kunne være skadelig. Hvorfor husker jeg ikke om det stod noe om. Kun slike spraybokser med spesiell konserveringsolje som sprayes i innsuget skulle brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Nadheim Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Litt motorolje i hver sylinder er det mange som anbefaler. Imidlertid har jeg hørt at man ikke skal bruke to-takt olje. Den kan visstnok legge seg som et belegg. Jeg har merket at påhengere som blir stående med oljeblanet bensin i forgasseren, er vesentlig tregere å starte enn når man kjører motoren tom for bensin. I verste fall får du litt startproblemer første gang og røyk, men du slipper i hvertfall at stemplene ruster fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.