Jump to content

Kjøpe båt første gang - Bayliner Capri 2052

eiaro

Recommended Posts

Jeg har sett litt på båt, og siden det er første gang er jeg helt grønn... Jeg lurer på kjøp av Bayliner Capri 2052 1990 modell men en 170hk Mercruiser. Er det noen som har erfaringer med denne båten, hva jeg bør se etter og så videre? Eller bør jeg se på andre lignende båter, og hvilke da?

Båten vil bli brukt til dagsturer, men ønsker mulighet til å ligge i båten en natt eller to uten for store problemer. Vi er for tiden bare to, og ingen planer om befolkningsvekst den nærmeste tiden. Jeg bor i Sandnes og planen er å kunne farte rundt i distriktet og kanskje en Egersund tur i ny og ne (for de som er lokalkjente).

Rommelig båt for lengden ... sjekk maskinen for varmgang ... da dette sikkert er en saltvannskjølt (4 sylindre ??) maskin og kan ha begynt å ruste innvendig i kjølekanalene.. Ellers så bør drevet ha en god inspeksjon... samt propellen...sjekk at anodene er i god stand... I 1990 hadde vel ikke Bayliner det beste ryktet for god finish, men det begynte å bli bedre enn hva det var på 80 tallet .... De hadde sluttet med OMC maskiner og var rommelige båter for pengene. Vil vandre en del påtomgang,og med et relativt høyt overbygg så er du følsom for vind når du legger intil, så øv deg i finere vær, slik at du er forberedtpå hva som vil skje i sterkere vind...

Hadde vel ikke tenkt på en Egesund tur med en 21 foter ... for å runde Revet, så må du ha bra vær ...og 21 fot er lite når det blåser opp på Jæren.....men som en lokalperson,såbør du jo vite det ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Takker for et fint svar. Motoren er ferskvannskjølt med 4 sylindrer. Drev og motor skal ha hatt service i år, men vil se kvittering før jeg slår meg til ro med det.

Mener du båten er for liten for turen selv i bra vær? Jeg vil ikke ha noe problem med å forlate båten og evt. hente denne senere om det skulle bli værendring før hjemturen liksom.

Alt "kan"gjøres... "hvis" forholdene er riktige ... på flatt hav kan du ta turen i en 10 fots jolle... men sørg nå for at du har riktig utstyr ombord for både sikkerhet, navigasjon og kommunikasjon .... og nok drivstoff. .... Det jeg vil frem til er at en tur langs jæren i en 21 foter skal ikke taes for gitt...

En 21 fots weekender, eller daycruiser, er ikke et havgående fartøy uansett hva en sier.... Kjøp den båten du vil ha, kos deg i Ryfyke, ta en tur til Kvitsøy og Vestre Bokn, få en god følelse av båten på disse strekkene (delvis åpne) før du tar turen langs Jæren, hvor du har svært få plasser å svinge innom. Husk at på denne kyststrekningen kan det være farligere å forsøke å søke ly i en liten havn enn det er å holde seg i ubehag ute på sjøen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei på deg.

Beklager å måtte komme med dette. Denne båten er ikke akkurat fra glansdagene til Bayliner.

I utgangspunktet bør du ta med en båtkyndig for å se på den (uten "rosa briller").

Du bør absolutt se etter råte i dørken og stringere på denne båten da den har plywooddørk. Originalt med teppe som suger vann... Videre bør du banke på akterspeilet for å sjekke om det kan være råte der.

Ellers er det jo en nesten 20 år gammel båt, så man kan vel ikke regne med at den fremstår som ny.

Motoren vet jeg lite om bortsett fra at den er ute av programmet til Mercruiser.

Hvis du gjerne vil ha en Bayliner i den størrelsen anbefaler jeg gjerne samme modell men 8-9 år nyere med V6 eller v8 motor.

Edited by Whistler (see edit history)

Uden at kende båd og model vil jeg sige (fra egen BITTER erfaring) at det værste man kan gøre for sin fremtidige bådkarriere er at købe en for dårlig båd som første båd. Senere i karrieren kan man evt. overskue at håndtere en gammel båd med alle de særheder, vedligeholdelsesbehov og reparationer som en 20 år gammel båd (uanset mærke) vil have brug for.

Jeg kunne underholde i en time med min Ryds Tumleren som var ved at synke to gange (med mig i!) og som jeg kun tabte penge på. :sad:

Andy