Jump to content

Evinrude 70hk som ikke lader batteriet


John Martin

Recommended Posts

Hei

 

Har en gammel Evinrude 70 hk påhengsmotor fra en gang på 70-80-tallet. Nå har den av en eller annen grunn sluttet å lade batteriet ved kjøring. Dette har jeg kontrollert med multimeter, og sjekket at spenningen på batteriet faktisk ble lavere etter at jeg startet motoren. Spørsmålet er nå hva som kan være grunnen til dette, og hvordan jeg skal få fikset det.

 

Her er et bilde av påhengsmotoren tatt fra styrbord side.

dsc00481_copy.jpg

 

 

Så vidt jeg har hørt er den delen der pilen peker en slags spenningsregulator som skal sørge for jevn ladespenning, og jeg har fått tips om at det muligens kan være denne som er ødelagt. Er det noen som har noen kommentar til dette, eventuelt en måte å sjekke om denne fungerer, på?

Link to post

Det er neppe er regulator, kun likeretter. Den er tilkoblet en ladespole som sitter under svinghjulet, normalt med to ledinger som har samme farge. (de gule?) Her skal du måle vekselspenning. Har du dette skal ladingen fungere dersom likeretteren er ok.

Den mest sannsynlige årsak er dog et kontaktproblem mellom denne og batteriet..

Link to post

En alternativ måte å sjekke ladespolen på kan være å "ohme" den, dvs. stille multimeteret på ohm, koble løs de to gule ledningene fra likeretteren og måle på disse hvilken motstand spolen har. Jeg vil tro at en verdi i området 2-4 ohm bør tilsi at spolen er OK. Dersom du måler svært høy (uendelig) stor motstand er det brudd i spolen.

 

Hvis ladespolen ser ut til å være OK og du fremdeles ikke får ut ladespenning, er likeretteren neste mulige "synder". Dersom denne skulle være defekt, kan du ganske enkelt erstatte den med denne fra Clas Ohlson.

Link to post

Nå har jeg sett litt nærmere på problemet. Da jeg ohmet spolen, fikk jeg en motstand på omtrent 1,6 ohm, noe som bør tilsi at den er intakt. Målte også vekselspennning over denne (mellom de gule ledningene). Prøvde også å måle spenning etter likeretteren, altså mellom den røde ledningen som går ut fra denne, og selve motorblokken, men da fikk jeg samme spenning enten motoren gikk eller ikke. Faktisk var spenningen litt lavere etter at jeg startet motoren, pga at m.a. tennpluggene drar litt strøm. Etter mine begrep vil dette tilsi at det er likeretteren som må byttes. Er det noen som har noen innvendinger på dette, evt. tips til hvordan jeg får tak i denne delen til en så gammel motor (den clas ohlsson-likeretteren som var foreslått fant jeg ut var laget for å bruke i koblingsbrett o.l., altså er denne svært liten, og trolig uegnet for formålet).

Link to post

Tenker også litt på at delen må tåle hard bruk, og overleve nær sjøen i årevis. Bor på vestlandet, så Elfa blir nok dessverre uaktuelt. Lurer forresten på en ting til. Så vidt jeg vet bruker en likeretter å ha 4 tilkoblinger - de to med vekselstrøm, pluss og minus. På den i båten er det bare tre ledninger. Er det da slik at minus-tilkoblingen går direkte til godset i motoren, gjennom skruene man monterer den med?

Link to post

Det vil jeg tro, det må iallfall være en minusforbindelse til likeretteren. På like standard likerettere er koblingene angitt på lokket. De holder sikkert også like lenge som originalkomponenten. Hva du velger avhenger vel av prisen på originalen. US motorer har "billige" deler ift japanske.

 

Slik fungerer likeretteren:

 

Består av 4 dioder som bare leder strøm i pilens retning. Spenningen fra ladespolen skifter polaritet for hver halvperiode, positiv/negativ. (vekselspenning).

De to nederste tegningene viser hvordan strømmen går i hver halvperiode. (blå piler)

Likeretteren "snur" strømmen i den negative halvperioden slik at utspenningen (til batteriet) alltid blir positiv.

Øverste tegning viser summen av halvperiodene, begge to er positive.

 

ladespole_likeretter.gif

Link to post
Evinrude har 3 fas veksel.

Javel....70hk modellene ifra 1974 > 1991 bruker 582399 eller 583408 eller 18-5708 ( Sierra ), den har 3 ledere + gods på likeretter ( 2 inn (gule) og en ut ( rød )) = hvilken som helst likeretterer bru kan erstatte denne ( 2 AC inn og (+) og (-) ut ), OBS må tåle 10 A (maks ).

 

 

Jo, vi har hatt dette oppe tidligere, men det trodde jeg dreide seg om noen få veteranmodeller, som man ser var regulatoren mekanisk. (vipperegulator)

Kun få modeller på 60 tallet ( de med rent elektrisk gir )hadde generator, var opsjon på enkelte andre modeller.

 

Var 2 varianter

  • Slik som min... magnetisering OG felt viklinger på "stator", svinghjulet hadde en ~~~~~ rundt innvendig, oppgaven dens var å "forstyrre" magnetfeltet ( 36 svinginger pr runde ) generert av magnetisering viklingen .
  • Egen generator montert på siden, drevet med reim

 

Denne 70 hk modeller er IKKE en av de .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Blir litt forvirret her. Hva koker det hele ned til? Må jeg ha originale deler, eller kan jeg erstatte med hvilken som helst likeretter?

Er greiest med original l ELLER 3dje parts kopi av OEM deler, disse er plugg and play ( rett lengde på ledninger, har de rette skruehullene osv...

  • Original delenr 582399 eller 583408 ( skal være like ?? )
  • Sierra delenr 18-5708 ( Eurofritid ++ )
  • CDI delenr 153-3408 ( Ravns Garage ++)

 

Men du kan også bruke en hvilken som helst likeretter bru, men da må du antagelig modifisere noen ledninger + lage deg en liten brakket du kan montere den på ( trenger kjøling )

 

rectifier.jpg

Har en slik en på min antikke 90hk, tåler 35 A ( motoren lader ca 25 A ).

Kan finnes på Clas Ohlson, ELfa... hos den lokale radio reparatøren ??.

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Dette måtte jeg bare svare på. Er SVÆRT fornøyd med denne motoren. Er usikker på årsmodell men jeg tror den er noe omkring slutten av -70-tallet, og så lenge vi har eid den (i snart 17 år) har vi nesten ikke hatt et eneste problem med den. Dette til tross for at båten ligger ute hele året (på Sunnmøre), får hard bruk, og at vi aldri (!) har hatt motoren på noen form for service;)

 

Det eneste som noen gang har vært ødelagt på motoren er den elektroniske dingsen som styrer bla. tenningstidspunkt og lignende (så vidt jeg vet), "datahjernen":p

Link to post
Du kan erstatte med hvilken som helst likeretter som tåler maks ladestrøm og spenning på iallfall etparhundre volt.

F.eks. Elfa 70-071-56

 

Er litt usikker på ladestrømmen motoren leverer. Har du noe forslag til hvilken av de under linken jeg bør velge?

 

Den originale likeretteren koster over 500 kr. så det hadde vært svært gunstig hvis en av disse kunne fungere;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...