John Martin Startet 10.Juli.2008 Del på Facebook Startet 10.Juli.2008 Hei Har en gammel Evinrude 70 hk påhengsmotor fra en gang på 70-80-tallet. Nå har den av en eller annen grunn sluttet å lade batteriet ved kjøring. Dette har jeg kontrollert med multimeter, og sjekket at spenningen på batteriet faktisk ble lavere etter at jeg startet motoren. Spørsmålet er nå hva som kan være grunnen til dette, og hvordan jeg skal få fikset det. Her er et bilde av påhengsmotoren tatt fra styrbord side. Så vidt jeg har hørt er den delen der pilen peker en slags spenningsregulator som skal sørge for jevn ladespenning, og jeg har fått tips om at det muligens kan være denne som er ødelagt. Er det noen som har noen kommentar til dette, eventuelt en måte å sjekke om denne fungerer, på? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Det er neppe er regulator, kun likeretter. Den er tilkoblet en ladespole som sitter under svinghjulet, normalt med to ledinger som har samme farge. (de gule?) Her skal du måle vekselspenning. Har du dette skal ladingen fungere dersom likeretteren er ok. Den mest sannsynlige årsak er dog et kontaktproblem mellom denne og batteriet.. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Dette er en likeretter. Vist du har startet motorn uten batteri så ryker denne delen. Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Takker for svar. De gule ledningene går så vidt jeg vet til spolene under svinghjulet, slik som nevnt. Men hvor skal jeg måle hvis jeg vil finne ut om jeg har strøm til disse? Skal jeg måle spenningen mellom de to gule ledningene? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ja, med instrumentet innstilt på vekselspenning. Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Takker så mye... dette må måles;) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 sjekk også om den røde ledningen på likeretteren har kontakt med + polen på batteriet ( ingen brudd ), noen modeller hadde også en sikring imellom likeretter og batteri ( ledningen er vel koblet til INN ledningen på starter releet ( Grov rød ledning som går ned til batteriet )). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
John Martin Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Er litt usikker på hvordan man måler om her er kontakt. Er dette ved å stille multimeteret slik at man måler motstand mellom to punkter, og så se om man får noe utslag? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 En alternativ måte å sjekke ladespolen på kan være å "ohme" den, dvs. stille multimeteret på ohm, koble løs de to gule ledningene fra likeretteren og måle på disse hvilken motstand spolen har. Jeg vil tro at en verdi i området 2-4 ohm bør tilsi at spolen er OK. Dersom du måler svært høy (uendelig) stor motstand er det brudd i spolen. Hvis ladespolen ser ut til å være OK og du fremdeles ikke får ut ladespenning, er likeretteren neste mulige "synder". Dersom denne skulle være defekt, kan du ganske enkelt erstatte den med denne fra Clas Ohlson. Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Kan prøve dette også. Supert at det er så mange som tar seg bryet med å svare. Sparer kanskje et verkstedbesøk på det, så takker så mye;) Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Nå har jeg sett litt nærmere på problemet. Da jeg ohmet spolen, fikk jeg en motstand på omtrent 1,6 ohm, noe som bør tilsi at den er intakt. Målte også vekselspennning over denne (mellom de gule ledningene). Prøvde også å måle spenning etter likeretteren, altså mellom den røde ledningen som går ut fra denne, og selve motorblokken, men da fikk jeg samme spenning enten motoren gikk eller ikke. Faktisk var spenningen litt lavere etter at jeg startet motoren, pga at m.a. tennpluggene drar litt strøm. Etter mine begrep vil dette tilsi at det er likeretteren som må byttes. Er det noen som har noen innvendinger på dette, evt. tips til hvordan jeg får tak i denne delen til en så gammel motor (den clas ohlsson-likeretteren som var foreslått fant jeg ut var laget for å bruke i koblingsbrett o.l., altså er denne svært liten, og trolig uegnet for formålet). Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Høres abs ut som om likeretteren er defekt. Ohlson komponenten er sannsynligvis stor nok, det er ikke store strømmen disse ladespolene gir. Bor du i Oslo har Elfa stort utvalg. Disse er også enklere å feste siden de har hull i midten. En original likeretter er neppe billig... Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Tenker også litt på at delen må tåle hard bruk, og overleve nær sjøen i årevis. Bor på vestlandet, så Elfa blir nok dessverre uaktuelt. Lurer forresten på en ting til. Så vidt jeg vet bruker en likeretter å ha 4 tilkoblinger - de to med vekselstrøm, pluss og minus. På den i båten er det bare tre ledninger. Er det da slik at minus-tilkoblingen går direkte til godset i motoren, gjennom skruene man monterer den med? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Det vil jeg tro, det må iallfall være en minusforbindelse til likeretteren. På like standard likerettere er koblingene angitt på lokket. De holder sikkert også like lenge som originalkomponenten. Hva du velger avhenger vel av prisen på originalen. US motorer har "billige" deler ift japanske. Slik fungerer likeretteren: Består av 4 dioder som bare leder strøm i pilens retning. Spenningen fra ladespolen skifter polaritet for hver halvperiode, positiv/negativ. (vekselspenning). De to nederste tegningene viser hvordan strømmen går i hver halvperiode. (blå piler) Likeretteren "snur" strømmen i den negative halvperioden slik at utspenningen (til batteriet) alltid blir positiv. Øverste tegning viser summen av halvperiodene, begge to er positive. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 du kan ikke bruke 4 dioders likeretter: du kjører 3 fas veksel inn . Kjøp orginalt. Når du målte på den røde ledningen målte du batteri spenningen. når dette er i orden og du måler ,så er diferansen på den røde ledningen med motor i gang og av slått ladingen. rotete skrevet ,men. men. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Øhh, du tenker på en vanlig dynamo som riktig nok er en 3-fas generator. Ladespolen på utenbords genererer en enkelt sinus som vist på tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Evinrude har 3 fas veksel. Hilsen Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Jo, vi har hatt dette oppe tidligere, men det trodde jeg dreide seg om noen få veteranmodeller, som man ser var regulatoren mekanisk. (vipperegulator) De Evinrude/Johnson jeg har vært borti har hatt vanlig enfas, permanetmagnetisert ladespole uten regulering. Kun likeretter. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Evinrude har 3 fas veksel. Javel....70hk modellene ifra 1974 > 1991 bruker 582399 eller 583408 eller 18-5708 ( Sierra ), den har 3 ledere + gods på likeretter ( 2 inn (gule) og en ut ( rød )) = hvilken som helst likeretterer bru kan erstatte denne ( 2 AC inn og (+) og (-) ut ), OBS må tåle 10 A (maks ). Jo, vi har hatt dette oppe tidligere, men det trodde jeg dreide seg om noen få veteranmodeller, som man ser var regulatoren mekanisk. (vipperegulator) Kun få modeller på 60 tallet ( de med rent elektrisk gir )hadde generator, var opsjon på enkelte andre modeller. Var 2 varianter Slik som min... magnetisering OG felt viklinger på "stator", svinghjulet hadde en ~~~~~ rundt innvendig, oppgaven dens var å "forstyrre" magnetfeltet ( 36 svinginger pr runde ) generert av magnetisering viklingen . Egen generator montert på siden, drevet med reim Denne 70 hk modeller er IKKE en av de . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
John Martin Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Blir litt forvirret her. Hva koker det hele ned til? Må jeg ha originale deler, eller kan jeg erstatte med hvilken som helst likeretter? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Du kan erstatte med hvilken som helst likeretter som tåler maks ladestrøm og spenning på iallfall etparhundre volt. F.eks. Elfa 70-071-56 Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Blir litt forvirret her. Hva koker det hele ned til? Må jeg ha originale deler, eller kan jeg erstatte med hvilken som helst likeretter? Er greiest med original l ELLER 3dje parts kopi av OEM deler, disse er plugg and play ( rett lengde på ledninger, har de rette skruehullene osv... Original delenr 582399 eller 583408 ( skal være like ?? ) Sierra delenr 18-5708 ( Eurofritid ++ ) CDI delenr 153-3408 ( Ravns Garage ++) Men du kan også bruke en hvilken som helst likeretter bru, men da må du antagelig modifisere noen ledninger + lage deg en liten brakket du kan montere den på ( trenger kjøling ) Har en slik en på min antikke 90hk, tåler 35 A ( motoren lader ca 25 A ). Kan finnes på Clas Ohlson, ELfa... hos den lokale radio reparatøren ??. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sveinung_ Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 (redigert) Litt OT: Er du fornøyd med motoren? Har det vært mye feil med den? Mener da større feil enn bare en liten ladefeil. Vurderer en helt lik motor fra '74. Redigert 13.Juli.2008 av _V_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Dette måtte jeg bare svare på. Er SVÆRT fornøyd med denne motoren. Er usikker på årsmodell men jeg tror den er noe omkring slutten av -70-tallet, og så lenge vi har eid den (i snart 17 år) har vi nesten ikke hatt et eneste problem med den. Dette til tross for at båten ligger ute hele året (på Sunnmøre), får hard bruk, og at vi aldri (!) har hatt motoren på noen form for service;) Det eneste som noen gang har vært ødelagt på motoren er den elektroniske dingsen som styrer bla. tenningstidspunkt og lignende (så vidt jeg vet), "datahjernen":p Sitér dette innlegget Link to post
John Martin Svart 14.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Du kan erstatte med hvilken som helst likeretter som tåler maks ladestrøm og spenning på iallfall etparhundre volt. F.eks. Elfa 70-071-56 Er litt usikker på ladestrømmen motoren leverer. Har du noe forslag til hvilken av de under linken jeg bør velge? Den originale likeretteren koster over 500 kr. så det hadde vært svært gunstig hvis en av disse kunne fungere;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.