Båtduden Startet 10.Juli.2008 Del på Facebook Startet 10.Juli.2008 Ja jeg har altså tenkt meg en gps til båten. Da lurer jeg på hvilken som dere vil anbefale? Gjerne ikke veldig mye over 2000 :P Den kan være håndholdt men den må kunne monteres fast. Jeg har en 17 foter så en super svær en er vel heller ikke så bra. Det ville også vært topp om den kunne henges i vinduet! :D Og ja, hva er forskjellen på en gps med og uten kartplotter? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ingen som vet?!?!?! Kan dere i hvertfall fortelle meg forskjellen på en gps uten kartplotter og en gps med kartplotter? Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Ta denne Garmin 60CSX Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Hvis du bare skal ha en enkel GPS som kan vise posisjonen i tallformat er Garmin 76 det beste valget. Kartplotter har mulighet til å vise posisjonen din på et elektronisk sjøkart. Kartene må normalt kjøpes seperat på en egen brikke og koster 2000-3000kr for et kart som dekker halve Norge. Skal en ha nytte av en kartplotter må du gå for en fastmontert plotter med minimum 5" skjerm. Eagle og Lowrance sine 5" modeller er de rimeligeste jeg kan anbefale, koster i fra ca 5000kr og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Garmin 60CSX Har selv en Garmin CS 60 (CA: 5 ÅR gammel) Skjermen er jo liten da, men den greier seg til mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Okei, takk for svar! Men en kartplotter kommer altså ikke med kartene innebygd? Og en vanlig gps som den som er foreslått ovenfor, vil ikke den kunne vise meg veien til noen steder? Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Kartverk må du kjøpe til alle GPS, håndholdte som fastmonterte.. bortsett fra noen som leveres med noe. Veikart for nord Europa el. lignende. Skal du bevege deg ut i terrenget eller ut på sjøen er det andre kart som gjelder, disse må kjøpes, som du også må med papir kart. Har selv Garmin 60csx, bruker den i åpen båt og har sjøkart lagt inn. Bruker den også på fjellet en del. Dette er den beste GPS modellen jeg har brukt. Skjerm størrelsen er ikke noe problem, selvsagt hadde det ikke vært av veien med mange tommer, men man må se på brukervennligheten. Den er håndholdt, vanntett og du får kjøpt til strømforsyning samt festebrakett. Funker utmerket i en åpen skjærgårdsjeep. Garmin 76 er sikkert også et utmerket valg. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Det handler om dit behov: Sejler du mest korte ture i kendte omgivelser? Eller er du ofte afsted på lidt længere ture i ukendte omgivelser? Skal du bruge GPS'en til at navigere efter eller som sikkerhed/hastighedsmåler/tidsfordriv? Hvis dit behov for at navigere egentlig ikke er så stort, så skal du bare købe en håndholdt som fx Garmin GPS 60 marine pack eller lignende. Den giver dig alle muligheder for at navigere efter waypoints etc etc. Du kan fx bruge Google maps eller Google Earth og lave dine waypoints/ruter hjemme på computeren og derefter overføre dem til din GPS. Fungerer helt fint! Og så er det en relativt billig løsning. Skal du bruge kort, så tag en Garmin 420 eller lignende. Ikke for fancy - du skal bare have de grundlæggende faciliteter og en skærm, der kan ses i sollys. Den skal have intern antenne og skal kunne afmonteres hurtigt og enkelt så du kan tage den med hjem efter endt tur. Jeg anbefaler Garmin på grund af egne, gode erfaringer og fordi Garmin har et enkelt interface som er hurtigt at lære hvis du ikke er GPS-ekspert. Andy Sitér dette innlegget Link to post
rhea Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Jeg støtter de andre, Garmin GPSMAP 60CSx er et godt valg. Bruker den selv ute i båten ( Har Raymarin fastmontert inne.)og i jolla for å finne fiskeplasser. Alternativt kan du kikke på den nye Garmin Colorado 300 som kom i vår. Begge har det nyeste i GPS antenneteknologi og finner posisjon raskt og virker også bra under tak. Begge tar også topokart slik at du kan bruke den når du går tur på vinteren. Topokart kan du dele med eller låne av andre, mens marinekartene fra Bluechart må du kjøpe et selv. De kan også brukes med veikart hvis du ønsker det. Kjøp med holder og 12v ledning til båt. Har hatt god erfaring med www.kartbutikken.no Redigert 11.Juli.2008 av rhea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Jeg har en GPS60 uten kart, og er godt fornøyd med dette. Kart har uansett lite for seg på en slik liten skjerm. Med en slik GPS må du lagre waypoints og ruter på PC'en, for deretter å overføre disse til GPS'en. Deretter manøvrerer du etter ruten på GPS'en, enkelt og greit! Mener på at det kan lagres 50 ruter og 500 (eller var det 1000) waypoints på GPS'en, så etter en tid har du bygget deg opp en grei database av vanlige ruter og steder på GPS'en. Du kan også lagre waypoints direkte, f.eks gode fiskeplasser. I tillegg har du jo en nøyaktig fartsmåler. Alt i alt så savner jeg ikke kart i min GPS, jeg har jo uansett alltid papirkart med meg.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båtduden Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Ja jeg trenger ikke noe for fancy uansett... Men okey om jeg har forstått det riktig så må en kartplotter ha såkalte brikker for og fungere? Og disse er jo veldig dyre, ingen som kommer levert med innebygde brikker? Og ja, har også forstått at det går ann og legge inn reiserute på forhånd i noen, fra foreksempel google maps, hvilken rimelig gps er dette mulig med? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hvis du kjøper en Garmin GPS får du med et lite program som heter Mapsource, dette kan du bruke til å lage waypoints og ruter med. Enkelt og greit å bruke, enten du henter posisjoner fra papirkart eller elektroniske sådanne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
whatever Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 (redigert) jeg har humminbird 383C. Denne har innebygd kart. Det betyr at kartene ikke kan oppdateres, men det skal vel holde på normal kjøing uansett. http://store.humminbird.com/humminbird-pro...od406540-1.html Den har dessuten ekkolodd visning. Det å lage waypoints betyr at du må sitte å planlegge turer på forhånd, gjør du det med en daycruiser???? Blir litt tungvint å sette seg ned med PC vær gang en skal ta seg en liten tur. Waypoints kan dessuten gjøres direkte i denne kartplotteren, ruter kan også lagres og det legges ut spor etter hvor du har vært før. Liten skjerm, men det ser ikke jeg på som noe problem. 3,5''. Jeg har full oversikt og jeg har en båt som marsjer i 30 knop Den fulgte med båten og har brukt den i 3 uker nå. Enkel og grei å bruke. Tror den koster ca.6000. Da slipper du å kjøpe kartbrikker til 2500,- Redigert 12.Juli.2008 av whatever (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Et tips til Garmins Mapsource; om du kjenner noen som har Bluechart kan du legge den inn på pc'n din, og skrive "Demo" når den spør etter serienummer. Da får du se kartene på pc'n, men du kan ikke overføre dem til gps'en. Waypoints kan du overføre så mye du vil. Sitér dette innlegget Link to post
marflow Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 noen som har prøvd 60csx med sjøkart ? ser man dybder, bøyer osv på kartet da? er det verd pengene å kjøpe bluechart om man har en 60csx? eller? :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Det å lage waypoints betyr at du må sitte å planlegge turer på forhånd, gjør du det med en daycruiser???? Blir litt tungvint å sette seg ned med PC vær gang en skal ta seg en liten tur. Det er litt arbeid, men når først rutene er laget kan du jo bruke dem om igjen og om igjen. Har du en fem-seks ruter lagret til de vanligste strekningene du pleier å gå så har du jo dekket en stor andel av turene bare med dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Salt Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Ja jeg trenger ikke noe for fancy uansett... Men okey om jeg har forstått det riktig så må en kartplotter ha såkalte brikker for og fungere? Og disse er jo veldig dyre, ingen som kommer levert med innebygde brikker? Enten har de separate sett-inn-brikker, eller de har minne nok til en mengde kart. Jeg har i flere år brukt Garmins GPSMAP76 (ingen C eller X der), med svart-hvit/gråtonekart fra Ytre Oslofjord til rundt Fyn. Da jeg kjøpte den, fulgte det med nøkkel for ett kartområde, og så kjøpte jeg meg dessuten ett til, som jeg kunne legge inn fra Mapsource-disken som fulgte med. Plassert ved styreplassen var den helt grei, men jeg har alltid papirkartet i nærheten, for sammenlikning. Og ja, har også forstått at det går ann og legge inn reiserute på forhånd i noen, fra foreksempel google maps, hvilken rimelig gps er dette mulig med? Du må lese av posisjonene fra Google-kartene og skrive dem ned, og så legge dem inn i GPSen. Så det kan du med alle GPSer der du kan knotte inn waypoints fra knottene på apparatet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 (redigert) Det å lage waypoints betyr at du må sitte å planlegge turer på forhånd, gjør du det med en daycruiser???? Blir litt tungvint å sette seg ned med PC vær gang en skal ta seg en liten tur. Blir det? Jeg er en enig med hensyn til å legge inn ruter med mange waypoints, men å ta en titt på sjøkartet for å se etter grunner, merker og hva som er anbefalt farled er en god vane når man skal nye steder. Det kan man spare en del unødvendig "slitasje" på propeller. En enkel håndholdt GPS holder lenge for småbåtbruk når man har papirkart i tillegg. Jeg har en 8-9 år gammel som reserve i båten som virker aldeles utmerket, og som har NMEA utgang slik at den kankobles til andre instrumenter dersom den vanlige GPSen tar kvelden når jeg er på tur. I dag ville jeg nok valgt en Garmin GPSMAP 76S som har et enkelt kompass og barometer i tillegg til GPS. Fargeskjerm på en så liten sak ser jeg ikke helt nytten av. Redigert 13.Juli.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Kartverk må du kjøpe til alle GPS, håndholdte som fastmonterte.. Det må du aldeles ikke! Det finnes en masse GPSer som aldri har hatt, og aldri vil få noe kart. Min for eksempel. Det du omtaler er en kartmaskin med innebygd GPS. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
MajorAndy Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Hvad med at bruge et billigt eller gratis kortprogram som fx Seaclear eller oziExplorer og så oprette ruter og waypoint her og derefter overføre dem til en lille håndholdt GPS? Begge programmer bruger så vidt jeg husker BSB-kort og man kan jo også scanneog kaliberer sine egne kort ret enkelt. Det brugte jeg for nogle år side, da jeg havde min Garmin GPS 12 og det fungerede fint! Andy Sitér dette innlegget Link to post
poot Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Har selv kjøpt en Garmin 420 på maritim.no (ca 6400kr) med kart, denne er knall bra og jeg er kjemmpe fornøyd. Men sjekk dette med Maritim.no hva som passer deg best de har god greie på dette og kan fortelle deg hva som er forskjellig. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Det må du aldeles ikke! Det finnes en masse GPSer som aldri har hatt, og aldri vil få noe kart. Min for eksempel. Det du omtaler er en kartmaskin med innebygd GPS. Du æ har hatt sånn gammel gps æ også, en sånn uten kart... En gammel Garmin fra midten på -90 tallet. Var det 8 eller 10 den het, svart og hvit. Her snakker vi om dagens modeller. Prøver å gi trådstarter noen hint i vedkommendes valg av anvendelig GPS. Syns det å kunne lagre kart på en håndholdt GPS er en stor fordel, selv om skjermen ikke er all verdens stor Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Mitt poeng er at du blander begrepene. Du, og veldig mange andre, har latt dere lure av bransjen. Går du inn i en butikk i dag og ber om en GPS, får du automatisk tilbud om en kartplotter. Den inneholder også en GPS, men den har kartene i tillegg. En GPS kan du kjøpe for noen hundrelapper, mens en kartplotter / håndholdt GPS med kart koster flere tusen. Det er som om du ba om mye sommerdekk, og fikk tilbud om å kjøpe ny bil. Såvidt jeg skjønner Båtduden lurer han nettopp på forskjellen mellom en GPS og en kartplotter, og han blir jo ikke noe klokere av at du blander begrepene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Peec Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Mitt poeng er at du blander begrepene. Du, og veldig mange andre, har latt dere lure av bransjen. Går du inn i en butikk i dag og ber om en GPS, får du automatisk tilbud om en kartplotter. Den inneholder også en GPS, men den har kartene i tillegg. En GPS kan du kjøpe for noen hundrelapper, mens en kartplotter / håndholdt GPS med kart koster flere tusen. Det er som om du ba om mye sommerdekk, og fikk tilbud om å kjøpe ny bil. Såvidt jeg skjønner Båtduden lurer han nettopp på forskjellen mellom en GPS og en kartplotter, og han blir jo ikke noe klokere av at du blander begrepene. Dette er helt sant. GPS er ikke en Kartplotter. Gps kan gjerne koste en 500 lapp ( en billig en ). Det eneste en GPS gjør er å spytte ut kordinatene til der du er akkurat nå. Selvfølgelig så har den også lette funksjoner som gjør at man kan sette inn en kurs så kan du kjøre etter den kursen. Kartplotter koster flere tusen som inneholder kart. De fleste kartplottere i dag inneholder en GPS, men det er faktisk noen som krever at man har en GPS som man kobler til selve plotteren.. På en kartplotter kan man se båten i seg selv på et kart på skjermen. Til trådstarter: Hvis du skal ha en Kartplotter anbefaler jeg en plotter som bruker vektor kart. Garmin har også gode plottere og GPSer. Kart pleier å koste ca. 1000 - 3500 alt i fra hvilken GPS du kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 jeg har sjøkart for alle områder jeg ferdes i så for meg greide det seg med en etrex legend bærbar på ellkjøp til 800 kr.. topografisk kart. og jeg kan bare lese av koordinatene på gps å finne ut etter 20 sek hvor på kartet jeg er. det greier seg for meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.