Dynamic 9200 Startet 10.Juli.2008 Del på Facebook Startet 10.Juli.2008 Hei.Tok idag opp båten min for å sjekke koner på drev(290)pga at det tar meget lang tid fra jeg setter den fremover i gir til den kobler inn,samt at jeg ikke får max turtall på motor(sjekket all dieseltilf osv)Det jeg la merke til var at fra den nederste belgen lakk det en god del vatten ut når båten kom på land.Er dette normalt?Sjekket også peilepinnen for olje,og det var litt over maks.Gjør dette noe? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Den nederste belgen er eksosbelgen som fører eksos og kjølevann ut til eksosutløpet i kavitasjonsplaten på drevet ditt. Helt normalt med vann i den belgen. Den øvre er for å beskytte drivknutene og den må det ikke gå hull på, og heller ikke komme vann ut av. Får du vann in der så er havari nær forestående. Altså kommer det vann ut av nedre belg så er det ingen fare. Den nedre belgen på jodaen min var i fjor høst helt av, uten at det gjorde noe. Det eneste er at du kan få tilbakeslag av vann ved hard bakking om belgen fjernes hvis dette er en belg med "spjeld". Når det gjelder olje over maksimumsmerket på peilestaven, så bør ikke den gå for mye over. For mye olje i motor kan resultere i blåste pakninger. For å være sikker kan du jo pumpe ut den overflødige oljen. Det som er mer bekymringsverdig er om oljen har vært på maksmerket tidligere, og at nivået har steget. Da kan det være at drivstoffet trenger igjennom sylindrene og ned i veivhuset. Dette er et fenomen som i allefall gjelder bensinmotorer, dieselmotorer er jeg litt usikker på, men det er det sikkert andre som kan g deg et svar på. Når det gjelder gearet ditt, så har jeg samme drevet. Ved kjøp av båt søkte jeg råd ang sjekk av drev. Svaret jeg fikk var at drevet ikke nødvendigvis skal geare umiddelbart, men du skal kjenne og høre et slag når du gearer. Når den gearer mykt ved bakking f.eks. så er konene i faresonen. Korriger meg gjerne om dette er feil andre som leser dette. Turtallet: Har du byttet luftfilter i det siste?? Samme problem med en motor på VP verkstedet i Sandefjord onsdag. Om du har turbo så må den ha "frie luftveier" Per Harald Redigert 10.Juli.2008 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Bømlafjord Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Sjekket også peilepinnen for olje,og det var litt over maks.Gjør dette noe? Over max på motor eller på drev? Litt over max på drevet har liten betydning tror eg, men kan jo bety at nivået har steget og at det er vatn i oljen. Du har nok mest troligt en litt for glatt kon ja, da blir det slik som du beskriver. Det går gjerne 5 til 10 sekunder før drevet kopler inn og da blir det ofte en litt hard innkopling, når da drevet først er inne henger det bra og fungerer som det skal. Vatn i eksosbelgen er som det skal vere. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 takker for svar.det merkelige med gearet er at det tar lengere og lengere tid før drevet går i gir for hver tur jeg tar.Tar nå ca 20 sec fra jeg setter hendelen fremover til den går skikkelig i gir.Ang turtallet har jeg sjekket all dieseltilførsel inkl fødepumpa,Aftercooleren er renset,og jeg har sjekket at turboen går lett rundt,og har ikke mye slark.Motoren er en volvo penta 41A Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Over maks på drevet ja....skal tappe ned oljen imorgen for å se om det er vatten i den.hvilken type olje bør jeg bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 det merkelige med gearet er at det tar lengere og lengere tid før drevet går i gir for hver tur jeg tar.Tar nå ca 20 sec fra jeg setter hendelen fremover til den går skikkelig i gir. Det kan nok forklares med at konen blir mer og mer glatt og dermed større problem med å få den til å ta. På mitt drev gikk var det også slik og i løpet av noen få turer på sjøen ble problemet fort voksende. Ang turtallet har jeg sjekket all dieseltilførsel inkl fødepumpa,Aftercooleren er renset,og jeg har sjekket at turboen går lett rundt,og har ikke mye slark.Motoren er en volvo penta 41A Har båten for tung propell? Om motoren er ok og du ikkje oppnår max turtall er det stigningen på propellen som er for tung. Men har turtallet minket den tiden du har hatt båten kjem jo klart dette fra motoren. hvilken type olje bør jeg bruke? Er jo flere svar på dette, les på emner eller i manual. Spør du Volvo sier dei syntetisk Volvo olje for drev som er en dyr olje, men er dette eit eldre drev kan du bruke motorolje og er det duoprop drev skal det vere GL-5 girolje. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 må jeg demontere drevet fra båten for å få rubbet konene? Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Eg hadde hele drevet hjemme i garasjen, mest for å få bedre forhold til å gjøre en så viktig jobb. Det går sikkert greit å få ut konen uten å ta ned drevet, men husk at dette er fin mekkanikk og ting som skims, klaringer, renhet, moment må bli 100 % for at dette skal fungere igjen. Lurt å bruke god tid på jobben og lese manualen så er det en grei jobb. Konen ligger jo i toppdelen av drevet som er festet med 4 skruer, desse må løses. Skru løs slangeklemma på knutebelgen og ta av hele toppstykket med knuten på. O-ringer i delinga og tetning ved knuten må skiftes, Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Sjekket også peilepinnen for olje,og det var litt over maks.Gjør dette noe? Husk å peile når peilepinnen IKKE er skrudd ned, rettet det problemet? Ellers er det ikke bra med for mye olje. Det vil utvide seg når det blir varmt og kan trenge ut gjennom simringene og ødelegge disse. Er jo flere svar på dette, les på emner eller i manual.Spør du Volvo sier dei syntetisk Volvo olje for drev som er en dyr olje, men er dette eit eldre drev kan du bruke motorolje og er det duoprop drev skal det vere GL-5 girolje. Volvo referer til manualen/servicehefetet. Har enda ikke møtt en eneste VP forhandler som selger noe annet enn hva som er anbefalt av olje. Å helle helsyntetisk olje på noe som ikke skal ha det kan bli relativt katastrofalt. Kjøp derfor den originale mineral oljen fra VP som er foreskrevet og alt blir bare lykke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.