tjt Startet 10.Juli.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2008 Hei. Har en MD 2030, hvor ladelampen blinker. Har netopp byttet dynamo og ladespenningen er helt OK. Ved start av motoren slukker ladelampen som normalt, men etter ca 10 sek. begynner den å blinke. Har på følelsen at det kan være noe feil med selve panelet, eller at blinkingen indikerer en feil i det elektriske anlegget. Har noen en formening om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Hva skjer hvis du øker turtallet (i fri) Oppfører den seg normalt etter det? Jeg må en kort tur opp 2500 omdr for at ladinga skal starte. Problemet mitt er tilsvarende det du beskriver. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Hvilken dynamo har du byttet til? Er det gammel eller ny type 2030 motor du har? Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Problemet med blinkinga ble borte i dag !!?? det er ikke turtallsavhengig, men det virker som om det oppstår ved fulladede batterier. Nå har den akustiske alarmen sluttet å virke, så det er nok et problem med kontrollpanelet. Sitér dette innlegget Link to post
tjt Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Motoren er fra 2000, og dynamoen er en 2-pot Bosch 70ah montert med en BEP voltsensitiv rele. startbatteriet er på 75 ah + 2 stk 120ah på forbruk. Displayet på turtelleren står og flimrer, slik at det er umulig å avlese driftstimene. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Denne motoren er utstyrt originalt med en 60 ampere dynamo produsert av Valeo. På grunn av at Volvo har laget så lite reimhjul på veivakselen er denne dynamoen som for øvrig leveres til en rekke marinemotorer utstyrt med en spesiell regulator som gir dynamoen en lav ”cut in speed”. (Derfor lader den heller ikke denne dynamoen mer enn et par ampere på tomgang). Dynamoen er på en måte spesialtilpasset for å få båteieren til å tro at batteriene lades, og dette har de trikset til med å legge inn noen som vi kaller creep voltage som holder feltet i dynamoen litt aktivt selv om dynamoen i grunnen ikke arbeider på dette lave turtallet. Problemet med displayet har ikke noe med dette å gjøre, men heller at LCD displayer ikke tåler kulde og derfor forsvinner visningen etter en tid. (Noen vintre). Det går meget bedre hvis du tar med deg motorpanelt hjem og legger det i bokreolen hjemme om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.