Grønnskollingen Startet 10.Juli.2008 Del på Facebook Startet 10.Juli.2008 Har en First 25.7 med rett aksling som jeg har festet akselanode på hver vår, men anoden er borte før juni er over! Når jeg dykker under og tar en titt ser jeg at anoden er borte, men at propell og aksel er grodd. Hva tror dere? Har anoden simpelthen falt av pga rotasjon/vibrasjon/plassering eller er det noe skummelt som har skjedd som gjør at korrosjonen er helt vanvittig? Mulige løsninger? Flere anoder? Tips til å finne åpenbare elektriske feil? Gi opp, selge båten og krype under senga? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Du trenger oppmåling på anlegg i båten og på brygge. Hvor ligger båten? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Grønnskollingen Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 På høvik i Oslo. Hvordan og hvor måler jeg krypstrøm i så fall? Takknemmelig for all hjelp jeg kan få. Jeg vurderte å simpelthen montere to anoder på akselen, men om det er et elektrisk problem er det synd å bare behandle symptomene. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Det at aksel og propell er grodd og anoden er vekk kan indikere et anoden har falt av grunnet mekansik svikt. Dersom propell og aksling hadde vært skinnende ren hadde jeg vært mer bekymret. Redigert 11.Juli.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Husk å skifte ut mutrene på akselanoden med låsemutre! Mange slike anoder leveres med vanlige mutre, og da skrur de seg løs og faller av! Det er i alle fall min erfaring, så jeg skifter alltid til låsemutre når jeg skifter anode. Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke mistet anoden flere ganger... Jeg har båten liggende ute hele året, og har den oppe max en gang i året! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grønnskollingen Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Det var et godt tips det med låsemutterne. De jeg har hatt på har hatt vanlige muttere. Som du sa, SF, tyder begroingen på aksel og propell på at det ikke er noe strøm på avveier, men jeg tenkte jeg skulle høre her i forumet for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.