Jump to content

Umerkede skjær i Kristiansand

A.H.

Recommended Posts

Var i skjærgården i Krisiansand. Har hytte i Kvåsefjorden, så den kjenner jeg, men at det også er mange umerkede i leia lenger ute er skummelt og uforståelig. Vestboen og Østboen helt ut mot havgapet utenfor Randøya hadde jeg aldri sett uten kartet. Sprøtt at disse ikke er meket. Jeg gikk i lavfart, så det var ingen fare. Noen som vet hvorfor disse ikke er merket?

Det er fordi disse skjærene ligger uttafor leia. 

Det er ikke slik at man i den norske skjærgården kan regne med at alle skjær og farer er merket. Det forutsettes at man benytter kart, både når man seiler i leia, men spesielt når man beveger seg uttafor leia.

Noen som vet hvorfor disse ikke er merket?

Jeg kjørte bil fra bergen til oslo og tilbake igjen i vinterferien. Det var utrolig mange svinger som ikke var skiltet. Er det noen som vet hvorfor. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Vestboen og Østboen er skumle skjær som det desverre er en del som har gått på. De er, som du sier, vanskelige å oppdage om en ikke vet om dem eller følger med i kartet. Det er imidlertid tusenvis av tilsvarende skjær langs kysten vår utenfor hovedleden som heller ikke er merket. Nok en påminnelse om å følge godt med i kart og plotter.

Noen som vet hvorfor disse ikke er merket?

Skulle en ha merket alle skjær på vår langstrakte kyst ville det kostet uhorvelig mye penger og sysselsatt mange mennesker i åresvis. Ikke er det nødvendig heller. Er jo en grunn til at vi har sjøkart. Det forutsettes at de som ferdes på sjøen har visse elementære kunnskaper og ikke minst kan orientere seg på vannet ved hjelp av et kart.

Var i skjærgården i Krisiansand. Har hytte i Kvåsefjorden, så den kjenner jeg, men at det også er mange umerkede i leia lenger ute er skummelt og uforståelig. Vestboen og Østboen helt ut mot havgapet utenfor Randøya hadde jeg aldri sett uten kartet. Sprøtt at disse ikke er meket. Jeg gikk i lavfart, så det var ingen fare. Noen som vet hvorfor disse ikke er merket?

Med umerkede skjær så menes vel egentlig skjær som ikke står i kartet?

Et skjær som står i kartet er vel merket det...

Ville ikke vært spesiellt vakkert om alle grunner hadde vært merket med staker, spesiellt her på østlandet hvor det er en del av dem...