Jump to content

Terhi 6020 , noen med erfaringer?


chagall

Recommended Posts

Skroget er av grei/god kvalitet så vidt jeg kan bedømme. Men styrekonsollen er dimensjonert alt for dårlig. Den er laget av alt for tynt laminat, og den er festet til underlaget kun med to hengsler og festet med kroker på førersiden så den skal kunne vippes opp. Bl.a. batteriet er plassert under der. I og for seg en god ide, men resultatet er at den blir alt for vinglete. Både når den er festet som den skal, og ikke minst når den vippes opp. Og den er absolutt ikke noe å holde seg fast mens man er underveis. En særs dårlig løsning. Denne erfaringen er fra en båt produsert for 3-4 år siden. Om de bruker den samme patenten i dag vet jeg ikke, men du kan jo sjekke dette selv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har ein sann båt, merkelig skrogkonstruksjon spør du meg, ekstremt tungdreven, ingen tydelig planingsterskel, du får den neppe i plan med meir enn to personar ombord. I dritt ver slår den noko enormt når den slår heilt bak til der bunnen er flat, og på ein tehri er den temmelig flat, men viss ein person står i baugen med bøy e iknerne og heldt baugen neri vatnet e den ein svært god sjøbåt i røff stampesjø.

 

Ellers virka den temmelig solid ja, denne båten er vel bygd av hardplast, og ikkje glassfiber, var ettellerant spesielt der, sikkert andre som veit meir enn meg. Når det gjeld sjølvlensinga er den desverre laga slik at den tar inn vatn i bøtter og spann når du stopper, men lar du den ligge med opent hol i dørken vil den holde seg flytande sjølv om det regner, berre ikkje holet går tett :P Når du er under fart MÅ du har nygla i holet framme i brønnen på babord siden, viss ikkje blir dette rommet fylt med vatn umiddelbart og båten krenger over. Den har jo og solide rekker framme som godt kunne vore festa bedre, men sann sett ein veldig grei båt med høgt og godt fribord

Redigert av Håkon (see edit history)

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Fatter sin planer greit med 4 pers + bagasje med en 30 hk på hekken.

 

Problemet med selvlensing som stoppes til er likt for alle båter. Hvis du har båten i en skog ville jeg vært betenkt, men i vanlig båthavn er ikke dette noe problem så lenge du sjekker tilstanden fra tid til annen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Altså, det med at den stoppar seg til er jo ein ting, det er jo berre å blåse gjennom med ein slange, men det er eit benn på slangen med ein gong, det andre er jo det at sjølvlensinga kun fungerer når båten planar, når vi er vekke og ikkje bruker den pleier me ta ut nygla og då står det15-20 cm vatn i båten, som må tømmast ut ved å plane, eller ausast ut

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

, det andre er jo det at sjølvlensinga kun fungerer når båten planar, når vi er vekke og ikkje bruker den pleier me ta ut nygla og då står det15-20 cm vatn i båten, som må tømmast ut ved å plane, eller ausast ut

 

Syntes dette hørtes litt ubekvemt ut. Trodde den var såpass selvdrenerende at det ikke ble stående 15-20 cm vann på dørken. Man bør jo alltid ha på gummistøvler før man får båten i plan, hvis jeg forstår deg rett. Tror neppe jeg kommer til å gå for en Terhi 6020, etter dine opplysninger. :nonod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ein sann båt, merkelig skrogkonstruksjon spør du meg, ekstremt tungdreven, ingen tydelig planingsterskel, du får den neppe i plan med meir enn to personar ombord. I dritt ver slår den noko enormt når den slår heilt bak til der bunnen er flat, og på ein tehri er den temmelig flat, men viss ein person står i baugen med bøy e iknerne og heldt baugen neri vatnet e den ein svært god sjøbåt i røff stampesjø.

 

Ellers virka den temmelig solid ja, denne båten er vel bygd av hardplast, og ikkje glassfiber, var ettellerant spesielt der, sikkert andre som veit meir enn meg. Når det gjeld sjølvlensinga er den desverre laga slik at den tar inn vatn i bøtter og spann når du stopper, men lar du den ligge med opent hol i dørken vil den holde seg flytande sjølv om det regner, berre ikkje holet går tett :P Når du er under fart MÅ du har nygla i holet framme i brønnen på babord siden, viss ikkje blir dette rommet fylt med vatn umiddelbart og båten krenger over. Den har jo og solide rekker framme som godt kunne vore festa bedre, men sann sett ein veldig grei båt med høgt og godt fribord

 

Javel?

 

Dette er vel noe av det mest lettdrevne som er lagd, tatt i betraktning båtens størrelse. Vi har en slik til utleie, den har 9,9 hk motor og planer lett som det med to voksne ombord. Med 25 hk vil det garantert ikke vært problem selv med mange i... Er ellers enig med deg at den slår mye i sjøene, men dette er jo en produkt av at den er lettdrevet... Mer V-bunn og du måtte hatt mye større motor enn 9.9 for å få den til å plane... Den er solid og svært praktisk. På vår sprakk luka i tofta akter i sommer, men det var en feit tysker som hoppet på den så det var vel ikke annet å vente :lol: At det er solid fikk vi testet når min far etter et øyeblikks uoppmerksomhet kjørte den over et par skjær. Det smalt og ristet volsomt og vi regnet med at den var knust under, men der var det bare noen ganske små riper!!! Vi kjøpte en nr. 2 utleie båt, en AL 430. Den er sinnsykt mye mer tungdrevet og min far er irritert på meg fordi jeg anbefalte den båten, de er mye mer fornøyd med Terhien... AL`en ble valgt fordi den var ca 10.000 rimeligere... Lykke til med båtkjøpet!

 

Ang selvlenseren så kan den gå tett, ikke så unormalt. Det blir selvsagt mye vann i båten når den er tett. Det skulle vel bli nøyaktig så mye vann i båten som det har kommet inn hvis denne er tett. Det står nok uansett et par cm med vann i båten selv om denne er åpen dersom du har en stor motor på. Dette blir kompromiss og er neppe enestående, men akkurat her er ALen bedre, der samles det bak i båten og blir ikke liggende på dørken... På vår med 9.9 så kan du gå ombord med småsko bare du holder deg på den solide "planken" i midten av dørken...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Javel?

Ang selvlenseren så kan den gå tett, ikke så unormalt. Det står nok uansett et par cm med vann i båten selv om denne er åpen dersom du har en stor motor på. Dette blir kompromiss og er neppe enestående, men akkurat her er ALen bedre, der samles det bak i båten og blir ikke liggende på dørken... På vår med 9.9 så kan du gå ombord med småsko bare du holder deg på den solide "planken" i midten av dørken...

 

Takker for opplysningene `bjoris`, men hadde tenkt en 25 hk på denne som veier ca: 70 kg. Da blir det vel som "Håkon" nevner, at man kanskje trenger mer enn småsko når man går ombord.

Link to post
Share on other sites

Takker for opplysningene `bjoris`, men hadde tenkt en 25 hk på denne som veier ca: 70 kg. Da blir det vel som "Håkon" nevner, at man kanskje trenger mer enn småsko når man går ombord.

 

Vet ikke, 9.9 er vel ca 40 kg så jeg tror ikke 30 kg på hekken på denne båten betyr så mye. Du vil nok fort oppleve at småbåter med selvlenser har tilsvarende problem. Men det er mulig Terhien er dårligere på dette enn andre, det skal jeg ikke si noe bestemt om. Som nevnt har AL`en en løsning på dette, men der er jo dermed dørken mye høyere og derfor føles den mindre sikker når du fisker f.eks. I Terhien står du jo lett å fisker, noe jeg foretrekker, mens i AL`en må du sitte, du vil iallefall falle mye lettere overbord om du får overbalanse.

 

Hva skal du bruke båten til da? Hvis det er vannskibåt etc ville jeg ikke gått for Terhien, men skal den brukes til å frakte ting, fiske osv så er dette en meget bra båt, etter min mening. Det vil jo ofte være forskjellige oppfatninger så rådene du får her blir jo ofte subjektive...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Hei, litt vel sent svar nå kanskje, men kan fortsatt dele noen av mine erfaringer med denne.

Båten er middels god. Den går ganske greit i sjøen med 1-2 personer om bord (27-30 km/h maks), og planer på litt over 20. Bunnen er flat, så den skjærer ikke bølgene noe godt i det hele tatt. På tross av dette har den ganske høyt fribord, noe som kombinert med den lette vekten fører til at man burde ha noe ballast foran i båten, hvis man skal bruke den alene. Dette på grunn av at båten fort driver, noe som kan være veldig frustrerende hvis man fisker. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har det samme båt - 6020C med senter Consol. Båten er ekstremt bra for fisking - mye plass til 2/3 stk og veldig stabil. Som andre har kommenterte er det ikke det beste under tuffere forhold, men jeg liker ikke å fsike i dårlig vær !  Jeg har en lensepump inn i båten, 700 kr fra maritim, koblet til batteriet. Eg lade batteri før sesong, og 2_3 ganger gjennom sesong, og det holder ( har ikke strøm på båt plass men det er ikke den største jobb å tar ut batteri). Båten min har en Mariner 30 hester. Båten kommer opp til 18/20 knop men bruke litt tid for å kommer opp på plen. Ellers er det genialt løsninger med lagringsplasser. 

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei, gammel tråd men deler min erfaring likevel med min Terhi 6020 Nordic som jeg kjøpte for 2 uker siden for å bruke til teine, garn å line på fjorden da dorgebåten er uegnet den bruken.

Den har vært hos samme mann siden ny i 2000, kom med 2000mod 3-syl Yamaha 30hk, som jeg syntes var for stor/tung for båten etter første prlvetur, solgte den på dqgen på Finn.no å kjøpte i steden en 2006 Yamaha 9,9hk 2-takt, den klarte da 18km/tim/10knop med 2 voksne og div teiner/liner ombord, totalvekt ca 450kg.

Brukte 2tim dagen etter på motoren å gjorde noen oppgraderinger, testet den igjen, nå med en voksen å en 12åring men det samme teine/line utstyret ombord, dvs ca50kg lettere enn da den gjorde 10knop....fikk nesten hakeslepp, den lille fine 9,9hk Yamaha'n sørget nå for 17,7 gps knop både ut å inn i helt vindstille vær, altså ingen hjelp av strøm/vind.

 

Er veldig ! fornøyd med båten til dette bruket, ble lettkjørt å fin å kjøre med en lett sprek "9,9hk", båten har den orginale sidemonterte konsollen med rattstyring og gass/gir.

Overraskende stabil, vi kan sitte 2 voksne (195kg) på en side å dra line å båten krenger knapt noe.

Liker også fiskekummen med tappeplugg...er vel ikke vanlig på en slik båt ?...å de msnge forskjellige lagerrommene.

 

Ser det kommer litt vann mellom pakningen mellom dørken og lensepluggen så skal ta den opp en dag å skru den av å sette på ny pakning, kun 3 små skruer.

En båt som overrasket meg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter tråden, har siste 1.5året hatt 2st av denne båtmodellen, fantastisk gode båter, veldig !stødige båter !! Lettdrevne etter min erfaring når tilt er korrekt å skummet er tørt....MEN....de vil garantert begynne å lekke med noen år på baken, begge mine ble lekk selv med godt vedlikehold å forsiktig bruk, måtte etterhvert sette inn tappeplugg for å tømme skroget bak på kjølen på begge.

Mitt råd er styr unna eldre båter om du ikke er veldig nevenyttig å liker å tette skruehull hele tiden samt å reparere sprekker i dørk, selvlensingen er dårlig, må ha 30hk for att båten skal suge seg tom.

Har nå byttet ut begge med Pioner 15 Allround, 100% vedlikeholdsfri båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...