Jump to content

Iskra 70A dynamo - diode til besvær


SvartRøyk

Recommended Posts

Dynamo sluttet å lade, så jeg plukket den ut.

Da datt det ut en sylindrisk diode diameter ca 8mm og 8mm lang.

Har sjekket med multimeter og den leder bare en vei.

Vanskelig å se om den har vært loddet fast.

 

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å se hvor den har stått/hvilken funksjon den kan ha hatt.

Er det noen som kan hjelpe til her?

Alle 3 diodene (som er mindre) til likeretter er der de skal være.

 

Feilen var i utgangspunketet en løs kobberskinne fra B+ skruen og til likeretter med tilhørende varmgang i skinne og rundtliggende plastikk.

 

Dynamo er en Iskra 70A (Volvo Penta erstatning) med Ladac ekstern regulator.

Link to post
Share on other sites

En diode skal bare lede en vei, og i en to-veis likeretter skal det være fire av de, ikke tre. Mulig denne dioden har erstattet en tidligere defekt en, og bare har løsnet. Hvis du vet hvordan en likeretter skal være koblet, er det lett å finne ut hvor den skal inn igjen.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Takk dette var nyttig.

 

R e c t i f i e r

A three-phase bridge circuit with press fit Zener

diodes and excitation diodes provides D.C. output

currents and excitation of the alternator. Zenere

power diodes provides protection of electrical loads

on the vehicle against alternator overvoltages.

 

Ser ut som det er en av disse sk "Press fit" zener diodene som har løsnet da.

Kan hende pga av varmgangen at innfestingen har mistet spennet.

 

De sier at de kun er mot overspenning, men jeg bør vel ha de der uansett?

Ser ut på tegningen at jeg får puttet den på plass hvis jeg tar av endelokket, da blir storen med slik at jeg slipper å lodde til fra hverandre forhåpentligvis...

Link to post
Share on other sites

...

De sier at de kun er mot overspenning, men jeg bør vel ha de der uansett?

Ser ut på tegningen at jeg får puttet den på plass hvis jeg tar av endelokket, da blir storen med slik at jeg slipper å lodde til fra hverandre forhåpentligvis...

Det er vel bare en forklaring til egenskapene til zenerdioden (i denne oppstillingen). Den skal HELT SIKKERT være på plass.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen har blitt for varm slik at loddetinnet som holder dioden på plass har smeltet. Sjekk om kjøleviften roterer rette veien. Dette er et klassisk problem på noen Volvo motorer etc. Hvor dynamoen er montert bak frem. Hvis man ikke flytter over den gamle viften så får ikke dynamoen kjøling.

Uansett årsak så har dynamoen blitt for varm.

Link to post
Share on other sites

Zenerdiodene utgjør hovedlikeretteren og alle må være på plass og i orden, 6 stk totalt. Men at de er loddet i holderen var nytt for meg, de jeg har sett har kun vært "pressfit". De må iallfall ha god termisk forbindelse til holderen, eller vil de brenne av.

De 3 mindre diodene utgjør den ekstra likeretteren for D+.

 

Joda: Dynamoen er en 3-fas generator og da kan man ikke bruke vanlig 4-dioders bru.

Link to post
Share on other sites

Her er mange svar, men eg vil påstå at denne dioden har vore pressa inn i ei bru, saman med to andre dioder, og losna derifrå. Den einaste måten den kan ha losna på, er at holet den har stått i, er for romt. Dette skal vera hard pasning, ikkje minst for å leda varme vekk frå dioden. Eg kan ikkje tru at det kan vera hjelp i å pressa dioden inn att, der må nok ei ny bru til for å få det holdbart.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Beste er selvsagt ny bru. I tillegg til termisk må også diodene ha god elektrisk forbindelse, dette fordi diodebraketten leder ladestrømmen til diodene. På gamle dynamoer kan korrosjon føre til dårlig kontakt slik at likeretteren ikke fungerer som sen skal lenger. Er braketten gammel og korrodert ville jeg forsøkt å få tak i ny. Må loddes til statorviklingene.

Link to post
Share on other sites

Slik ser diodene ut i en Iskra 70 ampere dynamo.

Likeretterdiodene er loddt til kjøleribbene i den ene enden og til en flat kontakt i andre enden. Løsner hvis dynamoen blir for varm.

En annen ting er at triodene er vldig små og har en tendens til å ryke hvis man henter ut strøm fra D+ til for eks. et skillerele.

Jeg har alltid med meg en i reserve med andre trioder loddet inn som tåler litt mer.

img_27041.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik ser diodene ut i en Iskra 70 ampere dynamo.

Likeretterdiodene er loddt til kjøleribbene i den ene enden og til en flat kontakt i andre enden. Løsner hvis dynamoen blir for varm.

En annen ting er at triodene er vldig små og har en tendens til å ryke hvis man henter ut strøm fra D+ til for eks. et skillerele.

...

Hva er "triodene" i denne oppstillingen (tre dioder?)? Trodde at triode gjaldt radiorør som består av anode, gitter (ett) og katode. Mulig det kan være tilsvarende dioder også, men diodene i denne dynamoen består av anode og katode.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var mulig å lodde komponenter på en alu-kjøleribbe?

At diodene ryker pga skillerele høres søkt ut, de trekker ikke mer enn 100-200mA? Ift feltstrømmen er det neglisjerbart.

Jeg har brukt rele med D+ styring i flere typer dynamoer, men har ikke hatt problemer med at diodene ikke holder (jf innlegg #11). Kan vel ikke være så på grensen.

Hvilke diodetyper er det som brukes?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem å lodde aluminium Ingar. Det krever bare et litt spesielt "loddetinn" akkurat som for rustfritt stål.

Det er riktig det du sier om strømforbruk i spolen til skillerele, men så er det jo ufattelig mange båteiere som liker seg best på gratishaugen. :wink:

100 ampere Iskra modellen har pressfit dioder.

Link to post
Share on other sites

Dette bildet viser to av triodene på den samme diodebroen som vist noen innlegg lengre opp.

Den er skiftet ut i en helt ny dynamo og kunden var selvfølgelig misfornøyd med produktet.

Man kan tydelig se at her er det varmt, og da tåler i grunnen ikke triodene så stor belastning heller.

 

Det hjelper jo da selvfølgelig å få inn noe ventilasjon i motorrommet og fjerne releet type hest fra skraphandleren.

img_270811.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur på verkstedet og funnet to eksempler til hvor diodene er loddet fast på kjøleprofilen. Den dørste er en kjenning i båtbransjen, for det var vel bestselgeren til Valeo lenge.

img_27091.jpg

Den neste diodebroen er ikke loddet lenger for jeg bygger den om til pressfit. Denne kommer fra en AC Delco dynamo på 90 ampere som også har hatt en lei tendens til å kaste diodene rundt omkring. Jeg har riktignok aldri sett en dynamo fra AC Delco med denne løsningen før jeg kom borti denne.

img_27111.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingar. Blir det belastning på "triodene" når man benytter ekstern regulator?

 

Beklager hvis jeg bruker uttrykk som kanskje ikke er helt teknisk korekte, men jeg er vant til å bestille "trioder" til Amerikanske dynamoer etc. De skjønner i vertfall hva jeg mener, for det er de som har skrevet det i delekatalogene.

 

Nei jeg bygger normalt ikke om diodebruer, bortsett hvis noen skal ha løst et spesiellt problem og det er håpløst å finne en annen dynamo som passer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...