Jump to content

Iskra 70A dynamo - diode til besvær


SvartRøyk

Recommended Posts

Kan ikke se noen god grunn til å ta feltstrøm fra D+ når man kan ta den fra B+.

Noen som kan gi en god grunn?

 

På min negativt regulerte dynamo tas feltstrømmen imidlertid fra D+ via regulatoren og til jord.

Det betyr at diodene til sammen er dimensjonert for 5A eller antagelig en god del mer og ikke har noe som helst problem med å drive spolen til hvilket rele som helst - innenfor rimelighetens grenser.

 

Sterlig PDAR tar feltstrømmen fra PDAR's forsyningsspenning hvis dynamoen er plussreguleret.

Er dynamoen minusregulert, leverer PDAR kun en jordforbindelse.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noen god grunn til å ta feltstrøm fra D+ når man kan ta den fra B+.

Noen som kan gi en god grunn?

 

Hvis man har ekstern regulator er den eneste tenkelige grunnen å bruke diode trio til å tenne ladelampen hvis den som designet regulatoren ikke kom opp med noe annet.

Det er jo det som er saken med diode trio og skillerele for Iskra dynamoen. Diodene er hver på 0,5 ampere og har mer enn nok bare med dynamoen.

Ved å kutte ut diode trio så fjerner man dessuten en kilde til skjevlast på statoren i tilfelle en feil.

Link to post
Share on other sites

Mye bra her. Jeg har lært mye.

 

Slik så det altså ut.

 

iskra70a_1.jpg

 

Jeg har ikke mulighet til å lodde aluminium, men fikk loddet den til blekket som spenner dioden mot huset.

Den detter ikke av, men kontakten mot huset kan diskuteres. Hvis det er riktig at de ikke betyr stort bortsett fra ladelampe siden jeg kjører ekstern regulator lurer, er jeg fristet til å ta sjansen.

Men jeg skal på ferie på mandag, kanskje dumt å gamble på dette å heller invistere i noen nytt....

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er på ville veier her, men siden det er 6 dioder her, er vel dette hovedlikeretteren til B+, og ikke D+ likeretter for ladelampe. Da ville jeg hatt ny før jeg startet ferie med mindre jeg hadde to dynamoer. Kjedelig å styre med strømproblemer og skaffe deler når man er på ferie(det har jeg prøvd, derfor har jeg to dynamoer i dag). :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sterlig PDAR tar feltstrømmen fra PDAR's forsyningsspenning hvis dynamoen er plussreguleret.

Ja.

Normalt er det skjelden noe problem heller hvis man i så fall henter strømforsyningen til PDAR fra D+ også.

Men jeg selv pleier å legge noe direkte pluss-ledning til enten tenningslås eller en annen kilde som gir stabilt spenning når tenningen er på.

Bare for å unngå "kanskje"-problemer forut.

 

Men jeg skal på ferie på mandag, kanskje dumt å gamble på dette å heller invistere i noen nytt....

Ja, hvis du mangler både tid og mulighet for å være 100% sikkert da er det vel bedre.

Noe nytt koster mer enn en diode, men det blir helt sikkert ikke billigere hvis du får problemer mens turen.

Og mas blir det i så fall og.

 

Ønsker god tur.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Du er forresten ikke første mann som sliter med Iskra.

Jeg selv er også litt skuffet om kvaliteten som Iskra leverer i det siste.

...som vanlig, man får ofte bare det man betaler for.

Men det gjelder ang. dynamoer heldigvis ikke uansett, bare at man ikke skulle satse på bare et merkenavn som man ha hørt ofte.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se noen god grunn til å ta feltstrøm fra D+ når man kan ta den fra B+.

Noen som kan gi en god grunn?

Som nevnt tok Ladac feltstrømmen fra batteripluss (B+) på den første modellen. Den var ikke tilkoblet D+ i det hele tatt.

Den neste modellen, 1204, hentet feltstrømmen fra D+ og de argumenterte med at det var en fordel fordi spenningen her ligger litt høyere enn B+ ved høy ladestrøm.

Dette har jo større gyldighet for en Ladac siden oppkobling til batteripluss også vil være påvirket av spenningsfall mellom B+ dynamoen og batteripluss, på en innebygd regulator vil det ha marginal betydning.

Et mulig argument er at man sparer en transistor i regulatoren iom at D+ bare har spenning når dynamoen lader. Men til gjengjeld må man har de 3 diodene i dynamoen.

Mulig det er en slags standard som henger igjen fra tiden der man brukte mekaniske regulatorer.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er på ville veier her, men siden det er 6 dioder her, er vel dette hovedlikeretteren til B+, og ikke D+

Helt klart, dette er hovedlikeretteren. D+ diodene er de 3 man ser på det øverste bildet i Ole Petters innlegg 21.

 

Den detter ikke av, men kontakten mot huset kan diskuteres.

Ja, dette vil ikke fungere, den må loddes. Husk at all ladestrøm passerer via denne forbindelsen i tillegg til at den skal kjøle dioden.

 

(Ser jo nå at den er loddet, det jeg skrev tidligere var basert på at de broene jeg har sett har hatt runde hull der diodene er presset inn.)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Før jeg byttet til en 70A Valeo dynamo og Ladac regulator, hadde jeg en standard 55A Hitachi dynamo. Der pellet jeg ut regulatoren, monterte den inntil batteriet og koblet den til B+ (batteriet). Dette funket som et skudd med mye høyere ladestrøm ved lave turtall enn før. Koblingsskjema her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en påstand Jørg. At det er problemer med Iskra.

Jeg jobber hos ISKRA importøren i Norge og har tilgang på reklamasjonsstatistikk.

 

Reelle reklamasjoner som kan kobles mot kvalitetsproblemer er fraværende.

 

Det er ikke uten grunn at de aller fleste motorprodusenter som VALTRA PERKINS DEUTZ STEYR

CASE AGGO og mange flere satser på ISKRA som OE.

 

Når det gjelder likerettere (diodebruer ) er salget minimal , men noen feilkobler eller gjør andre

feil som sprenger dioder uansett fabrikat. ISKRA dynamoene tåler 115/120 oC uten problem , men blir det

varmere kan ting skje.

Link to post
Share on other sites

Iskra dynamoene lader som en hest, det vil si mer enn mange andre.

Min erfaring er at det går bra så lenge man ikke klusser med halparten for å gjøre det bedre i god tro eller andre dumme ting med dem. (og andre dynamoer).

 

På grunn av lav pris har vel Iskra i lang tid vært erstatter for de originale dynamoene til blant annet Volvo Penta. Ja en del kunder har da klaget på at Iskra ikke holder, men i de fleste tilfellene skyldes da dette gjerne det samme som var årsaken til at den første røk.

 

Få bort saltråket og oljedampen i motorrummet, gi dynamoen god kjøling, monter en Iskra så blir ofte livet bra sev uten ekstern regulator for mange.

 

Skillerele med styring fra dynamoens D+liker jeg over hode ikke av en rekke årsaker bare for å gjenta meg selv. (Dette gjelder ikke bare for Iskra dynamoene).

Link to post
Share on other sites

Påstand og påstand, Optimal.

Jeg hevder ikke at alle ISKRA bråker.

Husk at jeg er en "liten lys" på markedet, men det er desto verre siden allerede jeg har flere kunder

som har tekniske og korrosjonsproblemer med ISKRAene sine.

 

Jeg kan f.eks. vise frem den siste som er 1,5 gamle som jeg bare har kastet pga. store korrosjonsskader.

Det behøves ikke å prøve seg med å reklamere slik pga. garanti, fordi svaret på korrosjon (satt på tresnekke) ville ha vært klart, eller ikke?

 

Andre som jeg hadde i hendene ble gjennomkorrodert på både kontaktskruene, diodeholdere, ja selv trådene av dioder ha vært øddelagt.

På en annen regulator er kontaktbanene så korrodert at jeg har byttet den for sikkerhets skyld.

Enda en annen dynamo hadde skruer som ha vært løst pga. at det fantes korrosjon mellom skruhodene ug diodebruen.

Løst = dårlig kontakt og enda mer korrosjon.

 

På alle disse dynamoer fantes det også kraftig korrosjon på ankeren, som går videre og løfter på viklingene (isolerlakken er tynn og disse kristaller biter seg gjennom.)

Synes du at det er velegnet for bruk på maritimt miljø med masse salt i lufta som blir blåst gjennom dynamoen?

 

Nå kunne man beskrive enda flere skader men det behøves ikke ut i fra min del.

 

Bare et ord til, ang. de merkenavner du teller opp.

Også det er ikke noe bevis for kvalitet fordi det finnes mange flere som ikke monterer ISKRA.

De har sikkert også en eller to grunn for at de bruker noe annet.

 

Jeg sier alltid, man får det man betaler for.

Iskra er temmelig billig for sluttforbrukere allerede, og store produksjoner kjøper enda billigere.

Ser man på oppbygging av en ISKRA da vet man også hvorfor at de er så billige, synes jeg.

Omvent ser jeg også hvorfor at en f.eks. HITACHI koster så mye.

Hvorfor bruker da mange produsenter alt annet, men ikke ISKRA?

 

Videre med reguleringen, synes du at ISKRA er ansvarsfull med det?

En produsent som selger regulatorer med fastinnstilling av 14,7V får med en gang den "røde kart" av meg (eller hva den heter på norsk).

Det eneste som kan leses på monteringsanvisningen som medfølger er "Sjekk spenningene etter monteringen om den virker", eller slik.

Men da står ikke:

"Gratulerer. Du dust, som har satt vårt Iskra på Gel- eller lokkete batteriene dine,

fikk nå antakeligvis et problem fordi du eier kabler som ikke ha noe spenningsfall.".

 

Det er jo en annen sake siden det ikke ha å gjøre med feil på materiell,

men synes du at det er lurt å reklamere bra effekt baserende på høy spenning?

 

Feilkobling av dynamoen kan sprenge alle dynamoer, det er klart og dette behøves ikke å diskutere.

Ellers er 120°C jo ikke noe spesiellt, dette takler stortsett alle.

 

Nå er dette innlegget her kanskje en alt for omfattende dømm av meg, siden jeg ikke har komplett erfaring med alle forskjellige ISKRA.

Men uansett er ikke jeg meget fornøyd med dette merkenavnet siden jeg kan SE disse problemer allerede.

Og da, hvis du tillater, blir man forsiktig med slik materiell.

Som jeg ikke behøver å være med med flere andre merkenavner ellers.

 

Uansett, ISKRA forsvinner ikke og du beholder sikkert arbeidsplassen din.

Men så lenge jeg kan både se og høre om slike problem ønsker ikke jeg å anbefale det.

 

Kanskje at du som sitter på kilden har lyst for å gi noe opplysninger/anbefalinger om typer ISKRA som ikke har problemene som jeg forteller om ovenfor?

Da blir denne saken jo enkelt og jeg kan slutte med å være negativ.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...