Jump to content

Valg av billigplotter m/ekkolodd

10ta9c

Recommended Posts

Brukt plotter i lavere prisklasser ser ut til å være dårlig butikk. Får ny og bedre for nesten samme pris. Har derfor kikket litt på de billigste modellene med ekkolodd. Noen som har tips/erfaringer om disse, eller andre i lavere prisklasse?

GARMIN GPSmap 520s KR5699 (Bluchart g2 vision kr 2399/g2 kr 1550)

Dagslys 5" QVGA Fargeskjerm, 320x240 pixels

Svinger og eks. antenne følger ikke med

Totalpris: ca 8000, 9000 med vision

Eagle FishElite 502c iGPS Kr4999 (Navitronics Gold kr 2275/smallkart kr1499)

5" TFT 256 farger 320 x 240 piksler

Svinger inkludert, usikker om ekstern antenne kan tilkobles

Totalpris: ca 7300, 8000 med Gold

HUMMINBIRD 757cx Combo Kr 4949(Navitronics Gold kr 2275/smallkart kr1499)(AS-GR16, GPS-mottaker kr1139)

5" fargeskjerm med en oppløsning på 320x240.

Svinger og gps antenne må kjøpes separat

Totalpris: ca 8300, 9000 med Gold

Svinger koster fra 650 kr. Antennene jeg har funnet var grisedyre, behovet om ekstern antenne får sjekkes ved senere anledning.(Humminbird har ikke intern antenne)

Alle har oppløsning på 320x240. Vil dette være tilfredstillende? Særlig med tanke på visning av Bluchart g2 vision.

Skal brukes i lukket båt, ca 20 knop.

Edited by 10ta9c (see edit history)

Jeg ville valgt Garmin. Importer selv direkte fra USA.. (Ikke importer Humminbird)

Du sparer så mye at garantien ikke betyr noe som helst. Rimelig lite hjelp å få hos Belanor også om du ikke er innenfor reklamasjonstia da.

Vil anbefale deg å ta inne en Lowrance LMS-525C DF i fra USA. Koster ca 650 USD. Har veldig lyssterk 480x480 skjerm, NMEA 2000 og Ethernet, bortsett fra dette tilnærmet identisk med Eagle modellen du listet. Jeg har en LMS-525C som jeg er kjempefornøyd med. Jeg har Furuno FCV-620 ekkolodd og Raymarine E80 plotter på samme båt så jeg har bra sammenligningsgrunnlag.

Kan anbefale internettbutikkene wmjmarine og boatersland. Jeg bruker jetcarrier.no til frakten fra USA.

Navionics Gold koster 1998kr hos Claes Ohlson, de har 22XG og 29XG. 25XG har CO i Sverige til 1798SEK.

Eagle modellen er også tilgjengelig i en variant med ekstern GPS antenne også, kalt 500. Du kan koble til ekstern antenna via NMEA 183 til Eagle 502. Har en kamerat som har gjort det på sin 642 utgave.

Jeg vil som "abbor" anbefale Lowrance LMS-525 DF. I tillegg til de mulighetene "abbor" lister opp, kan det også nevnes at denne kartplotteren med ekkolodd kan tilkobles radar fra Lowrance, at den har tofrekvent ekkolodd på 50 og 200 kHz og at den har ekstern GPS-antenne. Selv har jeg brukt LMS-520 C mye. Den har de samme egenskapene som LMS-525 DF med unntak av at ekkoloddet bare har frekvens på 200 kHz, og at ekkoloddet sender på lavere effekt. En annen positiv egenskap med disse plotterne, er at det er stor feksibilitet med hensyn til forskjellige skjermvisninger. Istedet for store dialogbokser som legger unødvendig beslag på skjermen, kan du også legge informasjon som for eksempel COG, SOG, XTE osv. oppå selve kartbildet. Grunnet den gode lyssterke skjermen med høy oppløsning, og lav pris på produktet i tillegg, er dette etter min mening et godt kjøp.

Takker for svar. Ble fristet til å prøve denne Cobraen. 3000 er lite penger for 6". Finner jeg at det funker dårlig med innebygd antenne, flytter jeg den over i sjærgårdsjeepen. Har uansett plass til to skjermer, så ekkolodd får jeg kjøpe separat. Billig nytt, eller bedre brukt. Så var det radar da... :rolleyes:

:sailing:

Jeg var innom Maritim på Slependen i ettermiddag og kjøpte Cobra 600 CI kartplotter. Nedsatt fra kr. 9000,- til kr. 3000,-.

Var ute på fjorden et par timer og testet den. Meget fornøyd. Hadde C-Map NT+ kart ifra forrige plotter som jeg puttet inn i den nye.

:flag:

Jeg var innom Maritim på Slependen i ettermiddag og kjøpte Cobra 600 CI kartplotter. Nedsatt fra kr. 9000,- til kr. 3000,-.

Var ute på fjorden et par timer og testet den. Meget fornøyd. Hadde C-Map NT+ kart ifra forrige plotter som jeg puttet inn i den nye.

Høres bra ut. Bestilte med C-Map max wide. Håper den kommer før helga. Høy duppedittfaktor, krever grundig uttesting. :yesnod: