Beining Startet 12.Juli.2008 Del på Facebook Startet 12.Juli.2008 Hei, Nå har jeg fått solgt min Uttern S46 så nå ser jeg meg om etter ny båt. Er ikke sikkert jeg kommer til å kjøpe nå, men kanskje vente til høsten. De båtene jeg har sett på er: - Ibiza 19 Sport/Touring - Nimbus 19 Nova - Uttern S52/55 - Forslag? Jeg er for det meste ute alene, men hender jeg er ute med et par andre også. Kunne tenkt meg en båt som tåler endel sjø, opp og sprett og som det går ann å kjøre over litt distanser uten at man er helt øderlagt i kroppen. På den forje båten var styrekonsollen plasert helt tilbake, så jeg måtte stå å kjøre om det var litt sjø, for ellers så ble den alt for baktung. Håper noen har noe erfaringer eller meninger å komme med når det gjelder båter i den klasser? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Hansi Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Ibiza er absolutt en båttype som kan anbefales. Når det gjelder de to andre du nevner har jeg ingen erfaring med de. Hansvik 560, Yamarin 5810 / 5910 er også ok båter som tåler litt. Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Liker Nimbusen jeg.. Skal du ha helt ny båt eller har du noe slags budsjett? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Av de båtene du nevner og med tanke på at du ofte er alene og prioriterer en båt som er god i sjøen så er det ingen tvil i mine øyne at Ibiza19 er den rette båten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Beining Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 (redigert) Tusen takk for svar! Er vel egentlig det jeg også har konkludert med, etter å ha lest litt tester osv... Men, det jeg er litt usikker på er om det bør etter en viss årsmodell, om det har skjedd noe store oppgraderinger? Ellers så er jeg litt usikker på motor, de som er i min prisklasse nå er med ganske gamle 2-taktere og det er jeg redd kan være trøbbel og bruker mye bensin sammenlignet med en moderne 4-takt. Budsjettet er per idag 110.000 som jeg fikk for den gamle, men skal prøve å sette av endel penger så jeg er klar til høsten. Håper jeg klarer å skrape sammen 160 - 170 Redigert 12.Juli.2008 av Beining (see edit history) Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
ivar Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Jeg er for det meste ute alene, men hender jeg er ute med et par andre også.Kunne tenkt meg en båt som tåler endel sjø, opp og sprett og som det går ann å kjøre over litt distanser uten at man er helt øderlagt i kroppen. På den forje båten var styrekonsollen plasert helt tilbake, så jeg måtte stå å kjøre om det var litt sjø, for ellers så ble den alt for baktung. En større båt vil være både mer sjødyktig og mindre vektfølsom, skjærgårdsjeeper på 14-15 fot er ofte veldig følsomme for vektplassering. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hansi Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Ser ingen betenkeligheter med en 10 år gammel Yamaha 115 / 130 / 150 V-4 motor som en del av Ibizaene ble levert med. Solide motorer som tåler mye. Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Det er bra, for merket at Uttern var veldig ustabil når man gikk rundt og i litt sjø. Så der er bra kvalitet på Yamaha-motorer som begynner å dra på årene, men hvordan er støy nivået og bensinforbruket på en sånn? På Uttern hadde jeg en Mariner 50hk 4-takt og den likte jeg godt støynivået på, men den brukte jo sikkert vesentlig mindre enn en 100+ hesters motor. Om man ser det andre vei, er det noen motorer man bør styre unna, som er kjent for mange sykdommer? Ellers så er det et par andre alternativer også: - White Shark 175/195 - Oceancraft 515/610 Selv om jeg fortsatt holder en knapp på Ibiza'en Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Hansi Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 (redigert) Regn med litt mere støy og jeg vil tro noe høyere bensinforbruk kontra en 4 T. Selv har jeg hatt 3 stk Yamaha V-4 motorer. Sterke og solide, problemfrie som sådan. Men ved fullt pådrag er det litt støy ja, men ikke ekstremt. Finnes motorer som bråker mere uten å nevne navn. Blir vel månelyst hvis jeg begynner å sammenligne støy og forbruk mellom de forskjellige motorer. Men, det er jo gjort en del tester på støy og forbruk som sikkert finnes på nettet. Båtmagasinet har gjort masse tester og sikkert flere andre også. Redigert 13.Juli.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Ellers så er det et par andre alternativer også:- White Shark 175/195 - Oceancraft 515/610 Selv om jeg fortsatt holder en knapp på Ibiza'en Har hatt en Whiteshark175 i mange år og var veldig fornøyd med den, sterk som ingen andre og med god bredde var den også veldig stabil sideveis som var en fordel ved f.eks fisking. Absolutt en båt jeg vil anbefale! Ibizaen er lang og smal (forholdsvis) som gjør den mye rankere, men det får man igjen for ved kjøring i skvalpesjø. Skroget på en Ibiza19 har vel vært det samme siste 20 år eller så, men innredningen har gjennomgått diverse oppgraderinger, ikke alle, etter mitt syn, like vellykkete. De senere år har de prøvd å putte inn for mye i forhold til båtens bredde. Motorstørrelse på en Ibiza19 bør være 100/130hk. I dag selges vel Ibiza med Suzuki motorer(Erling Sande) etter noen år med Yamaha (Yamaha) og før det med Johnson motorer (Fische Marine). Endringene skyldes endringer i forhandlernettet somnevnt her, etter hukommelsen! Du nevnte også Ibiza19 Touring, men det er en helt annen båt/skrog enn skjærgårdsjeepen som Ibiza19 og mye mere basert på tur med familien båt. Synes de båtene som ligger på Finn (Ibiza19) i øyeblikket er noe høyt priset, men sikkert prutningsmonn ute og går. De noe eldre båtene har gjerne en toseters benk, men jeg ville heller valgt en med separate seter som kan vippes slik at man står (kan stå) og kjører. Og finner du en med en nyere f.eks Yamaha100hk som mange har valgt til denne båten så er det jo en fordel. God høstjakt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ADNOH Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Jeg kan anbefale Skibsplast 605. Dette er en stabil båt med gode alround egenskaper. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Båtallsidig Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Hei, har du foretatt deg noe vedrørende båtkjøp? Er i situasjon som deg hvor jeg lurer på noen av de alternativene du ser på, og er ganske sulten på Ibiza 19 Sport ut fra skroget. Liker jo godt litt spenstige skrog etter å kjørt en Wesling 16 i mange år. Hører likevel andre fortelle at Ibiza'en er trangere, enn f.eks. Yanmarin 5810, og plass er også viktig når familien skal med. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) Blander jeg nå,eller....? Er det ikke Ibiza 19 som er "overreprensentert" når det gjelder å synke ved kai pga. selvlensemekanisme som tetter seg lett (blader, rusk osv), kanskje kombinert med lav dørk el.l? Var det ikke en sånn som sank for Jens S. på Hvaler i fjor - ser her? Også en nabobåt hos meg gikk ned. Mener det har vært flere også. Har ikke dette vært tema i en tidligere tråd? Når det er sagt - jeg har ikke på noen måte tallmateriale som kan underbygge at de synker oftere enn andre. Men jeg har det liksom litt på følelsen etter hva jeg har lest og hørt. Altså helt uvitenskapelig... Redigert 25.August.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibiza fan Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg har hatt 19 sport trang båt men veldig god i sjøen sats heller på 19 touring 20 touring eller 20 sport.har nå 19 touring med 115 hk viss de er noe mer du lurte på så bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Har en kamerat som har en Ibiza 19 sport som hyttebåt på Hvaler. Har vært mye ute med denne båten og dette er en båt som en blir glad i. Meget gode sjøegenskaper og en kjøre hardt selv om det er mye sjø. Hans båt har en 2 takter, V4, 100 hk Yamaha som motorisering. Nyutsatt om våren klarer den nesten 40 knop med en person i. Den bruker forholdsvis mye bensin men denne motor føles riktig på denne båt. Ville ikke hatt mindre motor, men en mere moderne 2-takter hadde vært å foretrekke. Har også selv lyst til å kjøpe meg en slik båt når jeg for solgt min gamle Saga 27. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
jørn Svart 26.August.2008 Del på Facebook Svart 26.August.2008 Et lite spørsmål bare. Har Ibiza 19 sport samme skroget som Ibiza 17 sport? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.