Jump to content

Dregg og toalett

abba2000

Recommended Posts

Hei.

Skal ut på vår første overnattingstur i båten.

Har et par spørsmål vedr. toalett og dregg:

Hvis jeg skal legge til med badeplatformen inn mot en brygge må jeg selvsagt bruke dreggen for å feste båten fremme.

Hvordan er fremgangsmåten for å gjøre dette? (Fint med detaljert beskrivelse).

I båten har vi et toalett med elektrisk pumpe og septiktank.

Tanken er helt tom. Skal jeg bruke spesielle kjemikalier i toalettet før, under og etter bruk? - eller er skal slike kjemikalier bare benyttes under vinterlagring? (Fint med detaljert beskrivelse også her).

Takker for alles svar.

Hilsen nybegynneren : fiha.

Hei,

Nå har jeg ikke gjort det selv før, men har hatt mine tanker om dette med å legge seg med badeplatformen inn.

Det jeg har kommet frem til er å slippe dreggen og kjøre inn som normalt, så hadde jeg fått en person til å feste et tau på ene siden bak, deretter hoppet i land med dette. Så hadde jeg selv tatt tak i dregg tauet og gått frem til baugen med dette.

Så hadde personen på land sparket ut båten og trukket i sitt tau, mens jeg drar i dregg tauet til båten har snudd seg.

Jeg ville så fortøyd bak med den avstanden jeg ønsket, deretter dratt til dreggtauet og kjent at det satt fast, deretter festet det foran. Om det ville holdt vet jeg ikke, men det er nå min tanke om dette.. :D

Når det gjelder toalettet, så har jeg en kanne fra clas ohlson, på den står det bruksanvisning..

Skal begynne med 5dl eller noe når tanken er tom, og tilsette ca 2 dl etter behov. Jeg tar i en skvett i ny og ne.. og fungerer fint her.

Lykke til :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Slipp dreggen lengre ute enn du egentlig tenker. Bakk inn mot land samtidig som en lar dreggtauet gli gjennom hendene. Når en nærmer seg land stopper en driften i båten med å stramme dreggtauet. Når en har strammet opp dreggen bakker en båten inn til land mens dreggtauet løper gjennom hendene og en går i land. Så bruker en 5-15 min med justeringer i forhold til fortøyninger, alt etter erfaringer.

Det er lurt å bruke en daumann på dreggtauet slik at båten blir trekt ut fra land.

Jeg vil også anbefale brucekopi, selv kjøpte jeg et på clasohlson. Det er bare så ufattelig stor forskjell på det og paraplydregg.

Når en legger seg for kvelden slakker en litt på akterfortøyningen og drar litt i ankerlinen slik at en ligger godt utpå og ikke blir slått inn i bryggen ved uventet vind eller bølger.

Lykke til, dette går som smurt - ikke vanskelig i det hele tatt (dersom det er vindstille). Ved vind sliter alle litt, men har en båter ved siden av seg så fendre godt og om nødvendig bruk båten ved siden av til å dra deg inn mot land.

Hei, og takk for gode svar.

Så det holder altså ikke å hive ut dreggen når jeg har lagt båten inntil brygga ? - Hvis jeg HIVER den så langt jeg klarer?

Hvor langt ute må den ligge?

...og hva er en dau-mann? - Er det et ekstra lodd på dregg-tauet?

Hilsen fiha.

Edited by fiha (see edit history)

Lærte en gang; min. 3 x dybden ved fint vær

min. 5 x dybden ved natt/uvær

Daumann er ett lodd e. lignende som fires ned på anker tau/kjetting, skal hange ca. en meter over havoverflaten

Jeg slipper alltid mitt bruce kopi ca 2 båtlengder fra land, men når jeg drar det opp ligger det ofte lengre ute enn jeg slapp, og det så jeg hvorfor en gang jeg tittet på, for bruce't seiler bakover når det slippes, går ikke rett ned. Derfor ser det ut som jeg slapp det midtfjords nesten. Men ca 2 båtlengder pleier å holde (er min erfaring).

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Det meste holder i fint vær, men jeg anbefaler ikke å kaste dreggen etter at du har lagt båten inntill.

Når du har gjort dette noen ganger vil du se på ankerlinen og vinkelen den har hvor langt ute som virker fornuftig å slippe ankeret.

Jeg gjentar anbefalingen om ikke å bruke paraplydregg, men brucekopi.

Til toalettspørsmålet, vi benyter hos oss alltid GreenViking Sanitærvæske, tilsetter 1-2 dl til tanken når vi stikker ut, siden 1 dl hverannen dag. Dette holder det luktfritt hos oss, uten ekkel parfymert dokjemikalielukt.

Bare et par suplerende kommentarer.

Vær forsiktig når du bakker inn mot brygga. Ha noen som står på badeplattformen å tar imot. Det er fort å komme for nær å ødelegge propellere eller badeplattform.

Dersom du legger deg side-ved-side med båt som ligger fra før, er en annen mulighet å fortøye i denne båten, og etterpå ro ut ankeret med jolle (om du har det da). Da blir det litt færre ting å holde styr på når du skal inntil.

Daumann er ett lodd e. lignende som fires ned på anker tau/kjetting, skal hange ca. en meter over havbunnen

Kan ikke dette loddet festes direkte på anker-tauet (ca. 1-2 meter over selve ankeret/dreggen) på forhånd. (Før jeg hiver det over bord).

Hvor tung må denne dau-mannen være ? - Er dette noe som kjøpes, eller bruker man en stein e.l.?

fiha

En annen fordel med å legge ut dreggen tidlig/langt fra land er at du har mer tid når du skal dra. Er det litt pålandsvind og du skal ha opp en dregg (kanskje også med leire på som må skylles vekk) kan det fort bli en liten stressfaktor hvis båten driver mot land.

Kim

Hei fiha.

Ikke hiv ut ankeret. La det gå ut under kontrollerte forhold 2-3 båtlengder fra brygga (avhengig av type anker - bruce 2 båtlengder). Bakk inn til brygga og få satt tampen i land. Stram opp ankerlina til du ligger omtrent der du ønsker. Føler du at ankeret ikke får feste så er det bare å prøve om igjen til du får feste. Har du muligheten til å kryssfortøye til kaia så gjør du dette (båten holder seg i ro). Ønsker du dau-mann (et lodd på 5-10 kilo eller en bøtte med noe kjetting oppi) så hekter du denne på ankerlina og firer den ned til omtrent halv dybde med en line.

Alternativet er å gå inn til brygga med baugen og få en tamp (3-4 båtlengder) i land. Tampen kan være tynnere en permanent fortøyning. Bakk ut - snu båten først eller etter - og sett anker som ovenfor. Hal / bakk deg inn mens du lar ankerline gå ut. Når du ligger der du ønsker får du i land permanent fortøyning i kryss og løsner tampen/lina og pakker denne ned til neste gang. Slik line får du for en billig penge i 50 meters lengde og putter du denne på rull så er du forberedt. Egner seg også til kaffedregg når du ligger å fisker.

Ankrer du i mudd så kjører du forsiktig til dette blir rent før du hiver det helt inn. Husk å fendre på begge sider før du legger deg inn. Tenk over hva du akter å foreta deg og gi beskjed til andre ombord slik at derre ikke går å trør hverandre i beina.

Har du muligheten til å trene i kjente omgivelser (marinaen du ligger i) så ta deg tid til dette før du legger ut på lengre turer.

Kontroller i kartet at det ikke ligger noen kabler o.l. på bunnen der du legger ut ankeret. Kan bli dyrt å ankre i disse.

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Kan ikke dette loddet festes direkte på anker-tauet (ca. 1-2 meter over selve ankeret/dreggen) på forhånd. (Før jeg hiver det over bord).

Hvor tung må denne dau-mannen være ? - Er dette noe som kjøpes, eller bruker man en stein e.l.?

Jeg bruker en gammel paraplydregg som jeg har surret slik at den ikke slår seg opp(enklere å håndtere slik). Har en karabinkrok i denne som jeg henger på ankerlinen og firer den ned. Har selvfølgelig tau festet i denne også slik at jeg kan justere høyden ved flo og fjære.

Dette går så fint så, bare prøv deg fram så sier det meste seg selv.

Jeg har en paraply-dregg. Er ikke dette noe bra ?

Kan selvsagt godt kjøpe et Bruce-anker, hvis det er mye bedre... - Hvor stort må jeg da ha til en 28 fots båt.

Hilsen fiha

Bruce-kopi på 7,5kg, fem meter kjetting, synketau og en daumann er hva jeg har til seilbåt på 27 fot og ca 2,2 ton plus mann,mus og alt man ellers har med seg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Behold paraply-dreggen. Kjempebra i enkelte situasjoner i Ryfylke hvor steinbunn er det en som oftest ankrer opp i. Skaff deg en tung daumann (10 kg) og du ligger godt i de fleste tilfeller.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.